פעם שולם פעם ברוגז
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום רב, הבת שלי בת 8בכיתה ג היא נמצאת בחבורה של שלוש בנות מאז כיתה א בזמן האחרון שתי הבנות האחרות מחליטות לשגע אותה, פעם הן אומרות לה שהן חברות שלה ופעם לא. הכל תלוי באיזה צד הן קמו . אתמול לדוגמא אחת מהבנות עלתה לכיתה אמרה לבתי איפה את אני מחפשת אותך בקור הבת שלי ענתה שהיה לה קר למטה לכן עלתה לכיתה הילדה אמרה לה שבגלל זה מחר היא תחליט אם היא חברה שלה או לא. ועוד מקרים של ילדים אך קורעים לי את הלב. הבנות האלה הן מרכז הכיתה וכולן חברות שלהן קשה לבת שלי להתחבר לשאר הבנות מאחר וכולן רוצות להיות בחברת שתי הבנות. מה עושים במצב כזה לא חשבתי שהבת שלי תיהיה הקורבן. חשוב לציין שהבת שלי מאוד מוצלחת חכמה טובה יפה ומקבלת המון פרגונים ואהבה בבית.
שלום חנית, החיים החברתיים של ילדות בבית הספר היסודי אכן יכולים להיראות (ולהיחוות) לפעמים כמו רכבת הרים. מעורבים שם לא מעט רגשות, יצרים ומוטיבציות, שלא תמיד האדם המבוגר יכול להכיל. אנשים מבוגרים יודעים לבחור את חבריהם על סמך קריטריונים ברורים, לנהל מערכות יחסים יציבות, ולנהל קונפליקט בצורה בוגרת. הילדים שלנו חסרים עדיין את היכולות הללו, ולכן הם "ברוגז" ו"שולם", אוהבים ושונאים, מתחברים ומתנתקים, ולא תמיד מקבלים החלטות חברתיות בדרך הגיונית/הומנית/צפוייה. לכן, אני מציעה לך להימנע ממעורבות יתר בחיי החברה של בתך. נסי לחזק ולעודד אותה ברגעי המשבר, לעזור לה לשרוד את ימי ה'ברוגז', ובמידת הצורך לכוון אותה (בעדינות) לבנות הטובות שבכיתה, גם אם הן פחות מרכזיות. ההתערבות שלנו הופכת רלוונטית יותר ואפילו קריטית, במקרים של חרם, התעללות עקבית לאורך זמן, או דחייה אקטיבית. במקרים כאלה יש להפעיל את הצוות החינוכי של ביה"ס, עד רמת המנהל/ת, ולפעול לאלתר כדי לסייע לילד ולשנות את מצבו. בברכה ליאת