בת שנתיים + -מה היא אמורה לדעת?
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
בתי בת שנתיים ו4 חודשים היא מזהה צבעים וצורות(מלבן ריבוע אליפסה עיגול משולש וכו) קצת מלפני גיל שנתיים וכן לספור עד 10 ולדקלם את הא"ב באנגלית ובעברית.מזהה מספרים מ1-8 וכן כמה אותיות באנגלית(מצפייה בי מלמדת שיעורים באנגלית).הכל זה מזיכרון מצוין שיש לה וסקרנות רבה. רציתי לדעת אילו מהדברים שהזכרתי הם נורמליים לגיל שלה,מה מעבר, ומה היא אמורה לדעת בגיל כזה? תודה רבה!
ידעתי להרוס קשרים - תשאלי את הפסיכולוגית המחוננת שלנו
שמגיל שנתיים ידעת להרוס קשרים? תוכל להסביר? נשמע מסקרן.
שלום שרית, אני מניחה שפנייתך מגיעה בהשפעת הכתבה על ה"מחוננים" :-)) השאלה מה ילדים "אמורים לדעת" היא קצת אנכרוניסטית. כיום אנו יודעים שמה שחשוב הוא לא ה'חומר הנלמד' אלא היכולת ללמוד. תכונות כמו סקרנות, חקרנות, יצירתיות, יכולת הקשבה והתבוננות, יכולת הבחנה בפרטים, זיכרון, וכיוב'. כל אלה קיימים במידה רבה אצל כל הילדים, ואצל אחרים יותר. ילד שמדקלם את הא"ב בגיל שנתיים הוא ילד עם זיכרון שמיעתי טוב, אך ספק אם יש למידע הזה חשיבות כלשהי עבורו. אם את חשה שהיא סקרנית ונבונה, עדיף לספק לה גרייה עשירה ו*רלוונטית* עבורה, כמו שירים וסיפורים, טיולים בטבע, ביקור בגן חיות, בסיפריה, במוזיאון ילדים, בתיאטרון, וכו'. הללו יפתחו את עולמה ואת היכולת הקוגניטיבית שלה הרבה יותר מאותיות ומספרים אותם היא מדקלמת כרגע באופן טכני. כמובן שאין לעצור ילד המתעניין באופן ספונטני באוריינות, וברוב המקרים זה גם בלתי אפשרי. בברכה ליאת
שלום ליאת, פנייתי אכן מגיעה עקב הכתבה שראיתי על הילדה בבריטניה שיודעת את ערי הבירה (וזאת הייתה גולת הכותרת של הכתבה) ושאלתי את עצמי אם זה נקרא "גאונות" אז הפסיכולוגים בימינו הורידו את הרמה לכל הפעוטות...אני לא חושבת שהבת שלי מחוננת, אבל גם היא יודעת לשייך אנשים לשמות המשפחה שלהם, מה בין זה למדינות וערי בירה-כמו שאת אומרת דקלום ולא כלום...אבל לעומת זאת כבר מגיל שנה ושמונה היא יודעת להבחין בין ירוק כהה לבהיר,והיא יודעת לקרוא מספרים.עד שראיתי את הכתבה חשבתי שהיא טיפה מוכשרת משאר הילדים,אבל הכתבה הזאת עשתה את כל הפעוטות ממש מפגרים...