מחפשת רעיון כיצד לעזור לבני בן 4.8
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
הי, בני בגן עירוני. פניתי לגננת בבקשה לבדוק מה מצבו של הילד שזו השנה הראשונה שלו, איך מתקדם וכו, איך מבחינה חברתית איך במפגש. התברר לי שקשה לו מאוד לשבת במפגש ולא לדבר. בגן 30 ילדים והיא נותנת לו רשות הדיבור אבל הוא מתקשה להפסיק ומתפרץ לילדים אחרים בדיבור. הוא כל הזמן רוצה לספר דברים. שאלתי אותה איך אפשר לעזור לו. עולה שנה הבאה לגן בחטיבה הצעירה. היא הציעה שיטה בה תעשה איתו הסכם שאם יתאפק אחרי שמדבר תתן לו מדבקה ,אחרי 3 מדבקות אני אתן משהו קטן. המדבקה הראשונה הגיעה, יום למחרת היא אמרה שהוא לא הצליח ומרגישה שגורמת לו תיסכול. בגדול מדובר בילד נבון, עם חברים, אני לא מתרשמת שיש לו בעיה של קשב וריכוז אבל אני לא מומחית. איך אפשר לעזור לו להתאפק.כמובן שבאופן כללי רוצה הכול כאן ועכשיו אבל מאז שיש לו אחות קטנה שאוטוטו בת 2 הוא נאלץ לפתח סבלנות.
לפני הפנייה לאיבחון נויירולוג הייתי מבקשת מהגננת לערוך מיפוי על התנהגותו של בנך:מה קורה איתו במצבים שונים: במפגש, בחצר, באינטראקציות עם חברים, בשעת מילוי משימות או עבודות יצירה וכו'. בהמשך הייתי ממליצה לשלוח לאיבחון של נויירולוג לבדיקת קשב וריכוז (אימפולסיביות, סף תסכול נמוך, וכו'..) צריך לזכור שלכל גן יש פסיכולוגית חינוכית וכדאי גם שתערוך תצפיות על בנך ושתנחה את הגננת כיצד להתנהל מולו. ייתכן שתמליץ על תוכנית לעיצוב התנהגות, או אולי אפילו טיפולי תרפיה שונים.
והתוכנית שבנתה היא של עיצוב התנהגות לא כך? מדבקות וכו זה לא עיצוב התנהגות?