ילד מעתיק / נגרר
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
בני בן הארבע הולך ברצון לגן ושמח אבל כשהוא נמצא בגן הוא מחקה ילדים אחרים ודיי נגרר למשל בבקר כשאנחנו נכנסים לגן הוא מהסס בודק את השטח רואה שהחברים שהוא אוהב נמצאים וניגש אליהם וממש מחקה את מה שהם עושים אם הם מדברים ואומרים משהו הוא מצטרף וחוזר על אותו הדבר, אם הם אוספים מקלות בחוץ הוא אחריהם עקבתי אחרי שפת הגוף שלו היום כשאספתי אותו הוא ממש דרוך לקלוט מה הם עושים או אומרים וחוזר אחריהם זה נראה לי מוזר מאד בבית הוא ילד די טוב ומשתף פעולה וגם די עצמאי , הוא בן יחיד אחרי טיפולים ומקבל את מלאו תשומת הלב מאיתנו הערתי לו והסברתי לו כמה פעמים שאני רוצה שהוא יעשה מה שהוא אוהב בגן למשל אם הוא אוהב לשחק בקוביות שיגש וישחק ולא יעשה מה שאחרים עושים הוא קשור לקבוצה של הילדים הפופולרים בגן ניסיתי לעודד להזמין חברים חדשים ליצור חברויות חדשות עם ילדים אחרים אבל הוא די נצמד לקבוצה הזאת ויש לציין שהוא בין הקטנים יש בקבוצה ילדים שהם כמעט בני חמש וחלקם גם מנצלים את המצב שהוא נגרר וקטן יותר ומתנהגים אליו בצורה לא נאותה, למשל יש ילד אחד שמרביץ לו והוא דיבר איתי על זה והוא מעדיף להיות בקרבתו ולספוג גם כשהוא מתנהג אליו לא יפה לפעמים האם יש עוד מה לעשות לעודד עצמאות ולגרום לו להיות יותר מוביל ולא מובל? אשמח לתשובה אורנה
שלום אורנה, ילדים הם יצורים חקרניים וסקרניים, וברשותם מספר דרכים ללמוד טבעם של דברים. דרך חשובה אחת, באמצעותה הם חוקרים את העולם בכלל, והעולם החברתי בפרט, היא הצפייה באחרים והניסיון לחקותם. זו דרך לגיטימית, חסכונית ויעילה, שלפעמים נדמית בעינינו כלא מספיק מכובדת. בגיל ארבע, ההתבוננות על מה שעושים החברים, וההצטרפות למשחק, אינה מעידה על אופי חלש או על נטייה להיגרר, אלא על כישורים חברתיים ותושיה. הניחי לבנך לנהל את חייו החברתיים כראות עיניו, תוך שאת מעודדת אותו לעצמאות וחשיבה יצירתית בבית. זכרי שחוקי עולם המבוגרים לא תמיד חלים "אחד לאחד" בקבוצת הילדים, ומה שנראה לנו, ה'גדולים', כמו ניצול או חוסר כבוד, אינו בהכרח כך במציאות הילדית. בברכה ליאת