ילד מרצה כדי להיות שייך- המשך
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
ליאת תודה על תשובתך המהירה. בני בן השש שמעוניין להשתייך ל"חבורה" בגן מוכן לעשות כל דבר שאומר לו המנהיג. העניןשלאחרונה סיפר שמנהיג החבורה מבקש מכולם להראות את איבר המין גם הוא מראה ואת הישבן וכן לעיתים הם נוגעים אחד בשני. כששוחחתי עימו על צניעות ופרטיות וכי עליו לעשות רק מה שרוצה ומדוע הוא עושה זאת ציין כי אם לא יעשה זאת אזייהמנהיג "יפטר אותו מהחבורה". לי ברור שיש פה התנהגות שהיא מעבר לסקרנות מינית נורמטיבית כשנכנס אלמנט האיום וחשיפת הגוף בעבור ההשתייכות לחבורה. 1. איזה מסר מעבירים לילדשלא יבודד אותו אך מצד שני יתן לו כלים להגן על עצמו? 2. שוחחתי עם הגננת שהיא אדם שאפשר לדבר עימו. עם זאת אני לא כל כך יודעת מה עליי לצפות ממנה?ואיך אני מגייסת אותה לעזור לי?.מה שהיא עושה זה השגחה והפרדה בין חברי החבורה בעקיפין. 3. הילד מבטא חשש מחרם - מה אני יכולה לעשות כדי לעזור לו?
שלום גיליה, מה שאת מתארת עדיין נכנס בהגדרה של סקרנות מינית נורמטיבית, אך גם כהתנהגות שאינה ראוייה או רצויה, ולכן חשוב ליידע את הגננת ולהדק את ההשגחה בגן לפני שיהיו תביעות ותלונות על הטרדה מינית (לצערי דברים כאלה קורים, ומטלטלים מאד את הגן ולעיתים את היישוב כולו ואת משפחות ה'תוקפים' והקורבנות). מעבר לכך, הגישה שלי היא להימנע מהתערבות ישירה בהעדפות החברתיות של הילדים שלנו, שלעיתים בוחרים בחירות משונות בהתאם לצורך זמני שיחלוף. לעיתים קרובות הסטטוס החברתי של הילד וההגדרות ההיררכיות של 'מנהיג' ו'נגררים', מפריעים להורה יותר מאשר לילד עצמו, ומעוררים אצל ההורה הד רחוק מילדותו שלו. אני מאמינה שבמצב העניינים שאת מתארת אין צורך לעשות דבר, אלא אם תראי מפורשות שבנך מוחרם או דחוי באופן אקטיבי ע"י הילדים. כרגע זה לא המצב, ולכן מציעה להניח לזה. חזקי אותו מבית, עודדי אותו ליוזמה ופעלתנות, חדדי את ההבחנות בין טוב לרע, ובעיקר - תסמכי עליו ועל כוחות ההתמודדות שלו! בהצלחה ליאת