ילד בן שנתיים שמרביץ
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום, ילדי בן שנתיים ונמצא בגן מספטמבר, ילד חברותי ופיקח שמדבר יפה לגילו וגם קצת עקשן, בחודש וחצי הראשונים שלו בגן הגננת השבה את תשומת ליבי שהוא נושך ילדים בגן ובהתחלה היא היתה מושיבה אותו בצד עם סייעת ("כעונש") לאחר שהערתי לה שאינני מקבלת זאת היא החליטה להצמיד לו סייעת של הגן על מנת למנוע זאת ואכן המצב "דעך עם הזמן" ובימים האחרונים הגננת שוב התלוננה בפני שהילד משך בשיער של אחד הילדים בגן ושולח ידים כאשר יושבים סביב שולחן, לטענת העירה לו מספר פעמים אולם הוא לא יתייחס ואף צחק אז היא פשוט הוציא אותו מהמעגל החברתי ולקחה אותו הצידה לטענת על מנת שתוכל לדבר איתו(כביכול היא שמה אותו בעונש) משום שלא היתה לה דרך אחרת. אני מאד מתוסכלת ולא ממש יודעת אם זו דרך חינוכית ואפקטיבית לשים ילד בצד (בייחוד בגיל כ"כ צעיר) ואם יש לזה כל משמעות. אני מצטערת על שאלתי הארוכה אבל אשמח לקבל את עצתכם המקצועית. תודה
שלום רעות, ילדים בני שנתיים עדיין אינם יודעים או יכולים לוסת את ביטויי התוקפנות שלהם, ומסיבה זו, נשיכות, מכות, דחיפות ומשיכות בשיער הם חלק משגרת הפעוטונים. אני מסכימה איתך ומאמינה שאין טעם להעניש ילד על התנהגות נורמטיבית (גם אם אינה נעימה), אך בטוחה ששתינו נסכים גם על כך שהגן חייב להיות סביבה בטוחה עבור כל הילדים. מסיבה זו, הגננת חייבת לפעול כדי להגן ולשמור על ילדי הגן האחרים מפני פגיעה, והדרך לעשות זאת היא להפריד פיזית בין הילד הנושך/דוחף/מכה לבין קורבנותיו. לכן, ההרחקה מזירת האירוע מתבקשת, וחשוב לעשותה ללא ביקורת או השפלה, אלא בלוויית הסבר קצר וענייני: "בגן שלנו לא נושכים, לא דוחפים ולא מכים. לכן, כל עוד אתה כועס ופוגע, נצטרך להרחיק אותך עד שתצליח להתנהג כמו גדול". כמובן שלאחר זמן סביר יש לאפשר לו לחזור, תחת השגחה נאותה. האם, לדעתך, יש דרך אחרת שתתאים יותר לילד שלך? אם כן, חשוב שתוכלי להעלותה באזני הצוות, ולדון יחד באפשרות ליישמה באווירה לא מאשימה. בהצלחה ליאת