פעוט מחונן?
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
לפסיכולוגית שלום, בני בן שנתיים ושלושה חודשים. הוא מתבטא בצורה יוצאת דופן לגילו, מבין מסרים ארוכים בספרים, מדקלם שירים בעברית (ואפילו באנגלית אם נחשף מספיק פעמים לשיר, מבלי להבינו), מרכיב לבד פאזלים של 16 חלקים, מחבר שרשרת קופים במשחק המיועד לגילאי 4+ ללא קושי, בונה מגדל בן 20 קוביות ועוד... שנינו (הוריו)משכילים בסה"כ, אך לעיתים נדמה לנו כי אולי איננו מספקים לו גירויים מתאימים. אינני מעוניינת "ללחוץ", אני רוצה רק שיהיה מאושר, אך אני חוששת שגם בהתעלמות מכישוריו נעשה לו עוול. הרי זו אחריותנו לדאוג שיממש את מלוא הפוטנציאל, לא כך? בקיצור- שאלתי הינה: כיצד היית מציעה לנו לפעול כעת? תודה, נעמה
שלום נעמה, המאפיין העיקרי של הילדים המחוננים, זו הסקרנות הבלתי נלאית שלהם, שאינה יודעת שובע. הם מחפשים גרייה אינטלקטואלית בצורה אקטיבית, ולכן חשוב לספק להם סביב עשירה ומגוונת ככל האפשר, והתנסויות פעילות בסביבתם. רצוי שלא ליפול לפח הידוע של האוריינות דווקא, ולספק התנסויות המתאימות לגיל ולאורח החיים שלכם. בגיל זה אפשר לחשוף אותו לטיולים בטבע, למידע עשיר על כל מה שאתם נתקלים בדרך (צמחים, חיות, בתים, גשרים, תופעות מזג אוויר, וכיוב') והעשרה של הידע הזה גם דרך המחשב בתיווך שלכם. בקרו איתו במקומות מעניינים, כמו רפת, מכון חליבה, לול, נגריה, ספרייה עירונית, מוזיאון לילדים, סדנאות של אנשי מקצוע כגון סנדלרים, חייטים, פחחים, מסגרים, כלבנים, וכד'. חשפו אותו לסוגים רבים של מוזיקה ואמנות. העשירו את ספריית הבית גם באלבומי צילום איכותיים. שירו הרבה וספרו הרבה. נסו להימנע משימת הדגש על מספר חלקי הפאזל שהוא מרכיב או על האותיות שהוא קורא. ברוב המקרים הדברים הללו אינם עדות לאינטליגנציה גבוהה במיוחד. בברכה ליאת
כלל איננו שמים דגש על מספר חלקי הפאזל, נקבתי במספרים על מנת לכמת באופן כלשהו את היכולות הגבוהות. היכולות הן גבוהות לרוחב כל התחומים ואכן יש לו סקרנות בלתי נלאית. מעניין שרק אתמול ישבנו מול המחשב להתבונן בסוגי דינוזאורים - לבקשתו, והבוקר קראתי את המלצתך בחיוך. את כל אשר את מציינת אנו עושים באופן טבעי. אני מבינה מתשובתך שבגיל הזה זוהי פעילות מספקת. אך, האם את מכירה אולי מסגרות להורים או לילדים כה קטנים, או חומר עזר כלשהו בנושא? שוב תודה, נעמה