גניבה
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
רציתי לדעת אם קיימת ענישה הורית לנער בכיתה י"א שהתברר שהוא וחברו גנבו ארנק מתיק של ילדה בבי"הס (למרות שהם מיוזמתם החזירו לה את הכסף תוך יומיים). מאחר ולצערי הרב זו כבר פעם שלישית שבני מעורב בגניבה (פעם מסבתו ופעם מסופר פארם) אני מוצאת את זה כהתנהגות שאינה מוסרית בעליל ובטח שהתנהגות בעייתית ואשמח לדעת, מעבר לנסיון למצוא טיפול והדרכה כיצד כאם עליי להגיב ו/או להעניש כשמתגלה לי מקרה כזה.
שלום גל, את יודעת, אפילו בחוק הפלילי, מוגדרים גבולות ענישת המינימום והמכסימום לכל עבירה, כדי לאפשר לשופט שיקול דעת ותנועה בתוך המרחב הזה. גניבה היא, כמובן, התנהגות בעייתית ובלתי מוסרית, אך עם כל הכבוד הגדול שאני רוכשת לערכי המוסר באשר הם, מה שמדאיג אותי במקרה של ילד/נער שגונב, זה לאו דווקא הכשל המוסרי, אלא המניע הפסיכולוגי שבבסיס ההתנהגות. לגניבה יכולים להיות מניעים רבים ושונים (מחסור? שיעמום? צורך בריגוש? זעם ותסכול? צורך להרשים? משהו אחר?) וכל אחד מהם מכתיב תגובה שונה. אני חושבת שאת מאד צודקת: ילד חייב לדעת שהוריו כועסים מאד כאשר הוא גונב, ואינם מקבלים בשום פנים את התנגותו. לרשותם עומדות סנקציות מגוונות (למשל - שלילת זכויות בבית, "עבודות שירות" אצל קורבן הגניבה, החזרת סכום הגניבה דרך דמי הכיס שלו או דרך עבודה, ועוד), אותן יש להתאים לכל מקרה, תוך שיקול דעת ובחינת ההשפעות לטווח הקצר והארוך. לכן, על אף בקשתך, אני מחזירה את המוקד אל הטיפול וההדרכה ההורית, כאל תגובת המפתח, ממנה אפשר יהיה לנוע הלאה. אל תטייחי, וטפלי בדברים לפני שיחמירו או ייצאו משליטה. בהצלחה ליאת
בהנחה שהמניע הפסיכולוגי הוא צורך בריגוש, שיעמום, צורך להרשים...- דברים שצריך לטפל בהם ולדבר עליהם, איך אני יודעת שאני מענישה (שלילת זכויות בבית, סנקציות) בפרופורציה למקרה? כמו שציינת לשופט יש גבולות מוגדרים של מינ' ומקס' בתוכם הוא נע מתוך ידיעה שהוא פועל במסגרת הגבול. הבעיה של ההורה היא שאין לו כזאת מסגרת ואינו יכול לדעת מה המינ' ומה המקס' - האם למנוע חודש בילויים ויציאות הוא מוגזם או סביר? האם ניתן לתת כמה עונשים יחד (גם מחשב, גם בילויים, גם כסף) - זה מוגזם או סביר? קצת קשה לדעת מה נכון וסביר וטוב לעשות כי אין לנו את ספר החוקים הזה ביד שיכול לתת לנו מרחב תימרון שהוא לגיטימי. מעבר לענישה ברור לי שהנושא מצריך ברור נפשי/ריגשי וטיפול בבעיה שהולידה את המעשה. אבל הבחירה בעונש שיהיה נכון ובעל פרופורציות נכונות לא פשוטה....