חיפה

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

18/09/2011 | 22:38 | מאת: דינה

בני הוא בן 6.5 עבר מבחן וקסלר -wppsן.סיבה לאיבחון-שיעמום בכיתה א'. הילד יודע לקרוא מגיל 4.5 ללא ניקוד(אפילו כתב רגיל).בעקבות תלונות הילד על שיעמום והפרעות בכיתה נשלח למבחן הנ"ל. הפסיכולוגית החינוכית המליצה על הקפצה לכיתה ב'. ברצוני לקבל הסבר על הציונים: אינטלגניה מילולות -138 אינטלגנציה ביצועית 110 אינטלגנציה כללית 125 האם הציון הקובע למחוננות הוא האינטלגנציה הכללית? האם מחונן? הפסיכולוגית הסבירה שהוא מחונן בקטע המילולי... אודה על תגובתך...

19/09/2011 | 01:11 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום דינה, במצב הרצוי, את ההסבר שאת מבקשת ממני אמורה לתת הפסיכולוגית המאבחנת. אומר באופן כללי, שמבחן ווכסלר נועד לבחון את האינטליגנציה, והוא מספק לנו ציון המכונה גם "מנת משכל". מאחר שאינטליגנציה היא מהות חמקמקה, אנו מודדים מבחר כשרים ומיומנויות, הקשורים (כך אנו מניחים) לתפקוד האינטלקטואלי. בגדול, מדובר במיומנויות מילוליות, במיומנויות ביצועיות, וביכולת לשמר קשב וריכוז. במבחן הווכסלר 11 תתי-מבחנים, חלקם מילוליים (כמו מבחן אוצר מילים, ידע כללי, חשבון, הבנה, וכד') וחלקם ביצועיים (הרכבת עצמים, קידוד, סידוק קוביות עפ"י דגם, וכד'). כל חטיבה כזו מקבלת ציון בנפרד, כאשר "מנת המשכל" הכללית מורכבת משקלול של השניים. הציונים של בנך בתחום המילולי גבוהים, ונמצאים מעל לנורמה, בעוד הביצועיים נמצאים בטווח הגבוה של הנורמה. הגדרת רף המחוננות אינה שרירותית, אם כי נהוג לראותה כמנת משכל כללית של 130-135. ההתעסקות במספרים ובמנות משכל היא בדר"כ מיותרת, ולא בהכרח משקפת את מצבו האמיתי של הילד. כדי לקבל החלטות יש צורך להכיר את נקודות התורפה והחוזק של הילד, את יכולתו לעמוד באתגרים, את מצבו הרגשי, החברתי והאקדמי, ולהביא בחשבון את ההשלכות של כל החלטה לטווח הקצר והארוך. בברכה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים