אבחון מחוננות
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום ליאת, יתכן שאני מקדים את המאוחר, אך אשאל בכל זאת. בני הבכור בן שלוש וחצי, ועם כל האובייקטיביות שאני מנסה לגייס, עדיין אני סבור שהוא מפותח שכלית הרבה יותר מבני גילו. האם קיימים ומומלצים מבדקי משכל לגיל זה? האם קיימות מסגרות חינוך אלטרנטיביות (ועדיפות) בגיל גן חובה, שנוכל לספק לו בשנה"ל הבאה?
שלום טל, ככל הידוע לי, מסגרות חינוך פורמליות לילדים מחוננים, מתחילות מכיתה ד' (לילדים שאובחנו בכיתה ב' או ג') ומציעות סוגים שונים של העשרה (חוגים, יום לימוד מרוכז או כיתות מחוננים בתוך בי"ס גיל). קיימים מבחני משכל לגיל הגן (למשל מבחן וכסלר לילדי גן), אך צריכה להיות סיבה (מעבר לסיפוק הסקרנות) כדי להתאמץ להעביר אותו בשלב זה. אם הילד אכן סקרן באופן חריג, אפשר להעשיר אותו מבית בתכנים ופעילויות עשירות ומגוונות ככל האפשר, הן ברמה הקוגניטיבית והן ברמה החווייתית, ובכך להניח את היסודות להעשרה הפורמלית שיוכל לקבל בעתיד אם יימצא מתאים. בברכה ליאת