הורסים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

02/01/2011 | 12:33 | מאת: אלינור

שלום ליאת! לי יש 2 ילדים מקסימים בת-5 ובן-3.5 . הבעיה היא שאני קונה להם משחקים והם לא שומרים עלהם: אני קונה להם משחק חשיבה הם קורעים את הקופסה,בכול דרך אפשרית מלכלים את הבית ולא שומרים על סדר.... שלא תביני לא נכון,אני מאוד נותנת להם חופשיות ולא חוסכת מהם להתלכלך תוך כדי משחק.אבל,זה הרס של דברים בבית.. אני יוצאת מדעתי וצועקת עליהם.סתם דוגמא: בשבת קניתי להם משחקים בבוקר שאני ובעלי ישנו הילדים קמו ופיזרו את כול הקלקר בכול הבית. איך אני יכולה ללמד אותם שצריך לשמור על המשחקים או על נקיון הבית?

04/01/2011 | 00:48 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום אלינור, את מעלה כאן שתי שאלות קרובות, אך שונות. האחת, מתייחסת לחינוך לשמור על רכוש (משחקים במקרה שלכם), השניה, כיצד ללמד ילדים לשמור על ניקיון סביבתם. הילדים שלך הם ילדים נבונים, והם למדו שללא כל קשר להתנהגותם, הם נהנים מאספקה שוטפת של גירויים חדשים וצבעוניים, וכשהאחד נהרס, נשבר או הולך לאיבוד - מיד יבוא משחק חדש ויחליף אותו. אני זוכרת היטב שהבאתי פעם מתנת יום הולדת לילד חמוד, ששבר אותה לנגד עיני מספר דקות לאחר שקיבל אותה ממני. למרות שהמתנה עלתה בכסף רב, הדבר לא נראה מוזר, לא בעיני הילד ולא בעיני הוריו, שהמשיכו לדבר ולחייך כאילו שלא קרה שום דבר. כדי שילדים יעריכו וישמרו על רכושם, עלינו לדאוג לכך שהנזק והאובדן יורגשו, לפחות לזמן מה. כיום, ילדים מקבלים משחקים ומתנות יקרות עוד לפני שלמדו לרצות ולהשתוקק אליהם. מה שנמצא בשפע מאבד מערכו, בוודאי כאשר יש לו תחליף מיידי. לכן, כדי שילדייך יעריכו את המשחקים שברשותם, דאגי למנן כראוי את הקניות, ולסייע להם בהתנהלות עם המשחקים בחדר. הסבירי להם שלא דורכים על קופסאות קרטון, שלא מוציאים או מפזרים משחק אחד עד שלא אוספים את כל החלקים של המשחק הקודם, הסבירי כיצד פותחים וסוגרים קופסת משחק, והקצי מקום מוסכם בארון או על מדף המשחקים אליו יחזור המשחק בתום הפעילות. עם ילדים צעירים כמו שלך, רצוי להישאר עם מידה של עירנות, ולהשגיח שלא תהיה השתוללות הרסנית. משחק שניזוק או נשבר, אפשר לנסות להדביק או לתקן יחד, גם אם הוא זול מאד בעינייך. כך אנחנו - המבוגרים - מקנים ערכים של שמירה על רכוש וכבוד לחפצים. כמובן שמשחק שנהרס עקב התנהגות הרסנית לא יזכה לתחליף חדש. כבוד לחפצים הוא חלק מהתייחסות רחבה וכוללת יותר כלפי הסביבה המיידית שלנו, והסביבה הרחוקה יותר. גם כאן, יש לנו, המבוגרים, תפקיד חשוב בהקניית הרגלים נאותים. אם הילדים שלכם פיזרו את כל הקלקר בבית, הם ודאי עשו זאת מסקרנות ועניין. אם את קמה, כועסת, ומנקה אחריהם, לא בטוח שלמדו את השיעור. אני ממליצה לנסות לשתף את הילדים (גם הקטנטנים) בתהליך סידור הבית ונקיונו, אפילו אם עזרתם מיותרת מבחינתך. ילד קטן שאוסף את המשחקים שלו, מרים את הבגדים שלו מהרצפה, מוריד את הצלחת לכיור או למדיח, או אוסף את העלים היבשים בחצר, מרגיש גאווה וסיפוק על כך שנטל חלק במשימות הבית, בעיקר אם הוא מקבל על כך מחמאות ושבחים. אם נחזור אליכם, זה יופי שאת מאפשרת חופשיות והתלכלכות, אך עלייך לזכור לאפשר, בה במידה, את ההזדמנות לאסוף, לסדר ולנקות (גם אם אח"כ תצטרכי לנקות אחריהם). ואם כבר מדברים על ניקיון הסביבה, חשוב להקנות הרגלים של כבוד והתחשבות גם כשמדובר בסביבה הרחבה יותר - לא זורקים ניירות ופסולת גם ברחוב, גם לא מחלון המכונית או בטיול בטבע. בשמחות ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים