השארות שנה נוספת בגן חובה

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

30/10/2010 | 21:48 | מאת: אסיה

שלום בני בן 5 ו-11 חודשים.החלטתי מיוזמתי להשאיר אותו שנה נוספת בגן חובה, כייון שהראיתי התנהגות ליצנית, מתגרה בילדים אחרים על מנת למשוך תשומת לב,לפיכך חששתי שלא יהפוך ל"הליצן" שבכיתה.אחרי שהוא חזר לגן, כל יום אומר שמשעמם לו, שהגן מעצבן, שהוא לא מתאים (לדעתי זהו אמירה של הגננת שמאוד התנגדה להישארות שלו עוד שנה). עכשיו אני מרגישה שאולי כבר פגעתי בו, גרמתי לו להתבייש מהגיל ומעצם עובדה של עוד שנה בעתיד. האם זה יהי נכון לבקש עכשיו להכניס אותו לבית הספר? אם אנו ממשיכים בגן, איך כדאי לי להגיב לאמירות שלו (כל ההסברים שלי למה זה קרה כנראה לא עובדים) ובאופן כללי איך כדאי להתנהג,להעסיק אותו על מנת שלא יתמקד בזה יותר מדי? תודה רבה מראש.

31/10/2010 | 06:26 | מאת: א

תנסו להכניס לבית ספר בכל הכוח. כן, כנראה, הוא לא היה צריך להישאר בגן. הרבה פעמים ילדים נשארים בגן כשאין צורך, בין אם אין להם בעיה בכלל (ורק הסביבה מפרשת את התנהגותם כבעיה) ובין אם יש להם בעיה שהישארות בגן איננה המענה ההולם כלפיה. בעיקרון אין לי כ"כ הרבה זמן לפרט עכשיו אבל אני אגיד לך בקצרה - הישארות בגן, בייחוד כאשר היא לא במקומה, עלולה לגרום הרבה נזק. אם כבר עכשיו הוא מתלונן המצב לא טוב, וזה בלשון המעטה. אני בעצמי נשארתי בעבר בגן ואני מתחרטת. היום, כאשר אני עוסקת בתחום לקויות הלמידה, אני רואה עד כמה צעד זה הוא חסר תועלת ומרבה נזק. ילדים רבים, במקום לעבור אבחון ולקבל טיפול בבעייתם (הלימודית או האחרת) נשארים בגן. אח"כ הקשיים, אם היו כאלה בלימודים ובחברה, חוזרים ובענק בבית הספר. בקיצור, אני לא מציעה להשאיר ולגרור, אני יותר ממליצה לאבחן ולטפל אם יש צורך. ולשאלתך - כן. תחפשי ואת צריכה לחפש בנרות בית ספר שיהיה מוכן לקבל אותו עכשיו, אבל תגלי שהחיפוש השתלם. קל ביותר להשלים חודשיים של לימודים מאשר להשלים אח"כ שנת לימודים שלמה (כשתידרש קפיצת כיתה). בהצלחה!

01/11/2010 | 00:23 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום אסיה, למרות שגם אני נמנית על מתנגדי ההישארות בגן שנה מיותרת נוספת, איני בטוחה שכרגע זה הזמן הנכון להעלותו לכיתה א'. המעבר מהגן לכיתה א' הוא מעבר חגיגי ו'מתוקשר', ונעשה בספטמבר, כאשר כל הגורמים בביה"ס מכוונים לקליטת התלמידים החדשים. כרגע, את מרגישה צער וחרטה בגלל מה שנתפס בעינייך כהחלטה שגויה, ואני מציעה לנסות לא להמשיך באותו קו, ולא לפעול מתוך דחף רגעי ללא מחשבה. את הטעות (אם זו אכן הייתה טעות - לא בטוח שאי פעם נדע בוודאות) אפשר יהיה לתקן בדרך אחרת. כרגע, הזכירי לגננת וגם לו, שההחלטה להשאירו שנה נוספת בגן נעשתה מתוך מחשבה ושיקול דעת, ולא מתוך רצון להזיק לו. אני אישית מאמינה שטעויות הנעשות מתוך אהבה לעולם אפשר לתקן. נסי לת לשנה הזו הרבה משקל, ולנצל אותה לקידומו של הילד במגוון תחומים. תוכלי להעשיר אותו באמצעות חוגים שונים ומגוונים, קריאה באזניו, ביקור בתערוכות ומוזיאונים לילדים, הרחבת מעגל החברים שלו, וכמובן גם אימון ושכלול מיומנויות הקשב והריכוז שלו. רק אם תתני לשנה הזו משמעות ותוכן, ותפעלי באקטיביות לקידומו של בנך, היא תפסיק להיתפס בעיניכם כשנה מבוזבזת, ותקבל משקל וערך. בהצלחה ליאת

30/01/2011 | 22:52 | מאת: דורית

א הי, אצלנו התהליך היה בדיוק הפוך - כל כך רצינו להשאיר את הבן שלנו שנה נוספת בגן והגננת התנגדה בכל תוקף. כעת אנחנו משלמים מחיר כבד - הוא עד היום ממשיך להוציא את כל הכעסים שלו על חבריו ללימודים למרות שבבית הוא ממש מתנהג למופת. אנחנו בדיעבד מודעים לכך שזו היתה טעות חיינו להעלותו לכיתה א' וגם המחנכת שלו וכן היועצת חושבות כמונו. לצערי, בגלל היותו של הילד חכם במיוחד הגננת אמרה כי זה יצור אצלו תסכול. ואכן, בלימודים הוא מצליח מאד ונחשב לילד החכם של הכיתה אך חברתית - קיים פער עצום. הוא עדיין מרגיש קטן ונפשית ממש לא נמצא שם. מקווה שישרוד ואנחנו נשרוד איתו. שיהיה לכם בהצלחה, באמת.

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים