בן שנתיים וארבעה חודשים
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום לך בני בן שנתיים וארבעה חודשים ורציתי את עצתך בנוגע למספר נקודות: 1. בחודש האחרון החל להרביץ נורא. כל פעם שמתעצבן על משהו או כשכועסים עליו מגיב במכה. בהתחלה התעלמתי, אח"כ התחלתי להעיר, הוא כבר ישב בפסק זמן מספר פעמים וכלום לא עוזר - איך מפסיקים את זה? 2.נורא קשה איתו נושא האוכל. הוא מבקש משהו ומשנה את דעתו עשר פעמים. מביאים לו משהו שביקש ואז הוא מחליט שאיננו רוצה. אוכל שני ביסים ומבקש משהו אחר. כל ארוחה זה סיפור בפני עצמו, איך מפסיקים את זה? 3. הוא לא ממש יודע להעסיק את עצמו ובכלל לשחק עם משחק כמו שצריך. תמיד הוא עסוק בלעשות בלאגן, להעיף דברים, לעבור ממקום למקום ולמשוך דברים, להתעסק עם דברים שלא אמור להתעסק איתם. הוא מאבד עניין די מהר ועסוק תמיד במסביב ולא בעיקר. אני יושבת איתו המון ומנסה לשחק איתו ולהביא אותו לידי ריכוז אבל זה לא ממש קל ותמיד נורא מתיש ומעייף. מעציב אותי שמאוד קשה לי לשחק איתו בכייף.מה עושים? אשמח לעצותייך, בברכה, טלי
שלום טלי, אנסה להשיב על שאלותייך כסדרן - 1. ילדים קטנים כ"כ עדיין מתקשים מאד להגיב באיפוק במצבים טעונים רגשות, בעיקר במצבי קונפליקט ואכזבה. להורים יש תפקיד מווסת ומרגיע, וחלק מהוויסות (כשמדובר בגיל שנתיים או שנתיים וחצי) זה לנסות למתן מעט את התסכול. כאשר את מרחיקה אותו לחדר אחר, כעונש, את עלולה 'למתוח' את היכולת שלו עד לקצה, להגביר את התסכול והזעם, ולהגביר את הדחף התוקפני. עדיף לעצור אותו פיזית (!) בזמן שהוא מנסה להרביץ, להגיד בתקיפות "לא!" או "אסור להרביץ!", ולנסות להסיח את דעתו כדי להרגיעו. תוכלי להשתמש גם באחיזה מרסנת (חיבוק חזק) שיעביר הן את המסר של הפסקה אקטיבית של המכות, והן מסר של קבלה, אהבה ושמירה עליו (גם מפני תוקפנותו שלו). 2. המצב שאת מתארת הוא הזדמנות נהדרת ללמד ילד מהו גבול. תוכלי לשאול אותו מראש האם הוא מעדיף שניצל או קציצה (למשל), ולהזהיר באופן בהיר שלאחר הבחירה לא יהיו שינויים נוספים. אם הוא משנה את דעתו, תוכלי לומר "היום בחרת קציצה, מחר נעשה לך בשמחה את השניצל. כרגע זה מה שיש". אם הוא בוכה או מתוסכל מאד, תוכלי לומר (בהבנה אמיתית) "אני מבינה שלא בא לך קציצה, ואתה באמת לא חייב. תגמור את כל האורז, ומחר יהיה שניצל". תוצאה טבעית (לא תאכל - תישאר רעב) היא הבי"ס הכי טוב לחיים. אני יודעת שאין דבר קשה יותר לאם יהודיה מהרעיון של ילד רעב. זכרי שתוך שעה שעתיים יש עוד ארוחה, ושבדר"כ מה שעומד בבסיס ההתנגדות שלו זה מאבק הכוח ולא ההעדפה הקולינרית. תהיי חזקה! 3. פעוטות בגיל שנתיים מסוגלים לפרקי קשב קצרים ביותר. בדר"כ הם יעדיפו לחקור את העולם באמצעות החושים, וסקרנותם מובילה אותם גם לפינות המסוכנות של הבית. מסיבה זו, בני השנתיים-שלוש מחזיקים בשיא המפוקפק של הכי הרבה תאונות/פציעות/כוויות וכד'. כאשר את מתעקשת איתו על פעילות המחייבת ריכוז והקשבה, את עלולה להשיג תוצאה הפוכה. זכרי את משפטם הידוע של חז"ל - "חנוך לנער עפ"י דרכו". אם בכל זאת חשוב לך שיישחק יפה במשחק, סלקי מהסביבה גירויים מסיחים. בתרבות השפע שלנו, חדרי הילדים נראים לעיתים קרובות כמו חנות משחקים מפתה: הכל בהישג יד, קורץ ומפתה, מפוזר ומסיח את דעתו של הילד, שממילא עדיין לא מסוגל להתמקד בגירוי אחד ולהתעלם מהיתר. עזרי לו! מקווה שקצת עזרתי שבת שלום ליאת