בני בן 4
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום רב, בני בן 4 בן יחיד בוכה ומתעצבן כמעת מכל דבר. הוא ילד חכם מאוד לגילו הוא יודע תרגילי חשבון ומכיר את כל הא' ב', אך מבחינה ריגשית הוא ילדותי מאוד לעיתים קרובות מאוד הוא מדבר כמו תינוק הוא בוכה ומתעצבן מכל דבר שלא מצליח לו או שהוא לא רוצה לעשות. השבוע דיברתי עם הגננת והיא אמרה שגם בגן הוא בוכה שמבקשים ממנו למשל לנעול נעליים והוא רוצה שינעלו לו (אנחנו יודעים שהוא יכול). הרבה פעמים הוא זורק את עצמו על הרצפה בוכה ואומר שהוא לא יכול לקום שאני העזור לו לקום. כבר אין לי הסבלנות ואני כועסת עליו וחושבת שזאת לא הדרך. מה לעשות? תודה.
שלום מיטל, התפתחותם של ילדים היא, מטבע הדברים, תהליך הדרגתי וממושך. כמו שהצלחת לזהות, ההתפתחות הקוגניטיבית, המוטורית, החברתית והרגשית אינן מתקדמות "כתף אל כתף", וייתכנו פערים בין התפקודים השונים אצל אותו ילד. לעיתים קרובות, נופלים דווקא המבוגרים בפח, ומצפים מילד קטן שיפגין בשלות ובגרות בתחום אחד רק בגלל שהשיג מידה סבירה שלה בתחום אחר. הילד שלך נראה פחות בשל מבחינה רגשית בהשוואה ליכולות הקוגניטיביות שלו, ולכן הייתי ממליצה להניח לו בינתיים עם קריאה ותרגילי חשבון (שאינם רלוונטיים לו כלל כרגע) ולחזק את המיומנויות המוטוריות והרגשיות שלו. אם קשה לו לנעול נעליים (לפעמים, בגיל ארבע, גם כשיודעים לקשור שרוכים או לנעול נעליים, זה עדיין קשה תחת לחץ זמן), כדאי לנסות לאמן אותו בזה דווקא בשעות אחה"צ, באווירה נינוחה וידידותית, ולעודד אותו בתשואות אמיתיות כשהוא מצליח. באופן דומה, כשהוא מתפנק וזורק את עצמו על הרצפה, רצוי להמעיט בתשומת לב, לטוב או לרע, ולהעדיף להרעיף ממנה בשפע דווקא כשהוא מתנהג בצורה בוגרת ומשתפת פעולה. תוכלי ליזום משימות 'בוגרות' של עזרה קטנה בבית או בסו?פר, ולשדר כמה את גאה ביכולותיו וסומכת עליו. בשלב זה של חייו, אלה ההישגים החשובים עליהם הוא יכול להישען ולבסס דימוי עצמי חיובי. בהצלחה ליאת