אהלן
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום ליאת, (מה שלומך?) :-) לא בטוחה שאת ממש הכתובת, אבל בכל זאת זקוקה למילים המסדרת שלך.. אם היית צריכה למקד ולומר מה נמצא ב*מרכז* העיסוק של פסיכולוגים התפתחותיים, חינוכיים וקלינים של הילד- מה היית אומרת? אני חושבת שהספקתי להתבלבל קצת.. האם החינוכיים מערכתיים יותר (עובדים יותר עם צוותים חינוכיים ופחות עם הילד והמשפחה שלו), ההפתחותיים משפחתיים יותר (הורים, קשר הורה-ילד, דינמיקה משפחתית) והקלינים של הילד...? אנשי טיפול אישי עמוק יותר..? :-) (אין לי מושג:-) אני פחות מחפשת את הטווח השלם של העיסוקים שלהם, אלא את המוקד (כן, די בהכללה, אני יודעת...). לא בטוחה שאת הכתובת,אבל אני תמיד שואלת אותך ואת תמיד עונה מעניין, אז כבר התרגלתי ;-) (את בכל זאת מוזמנת להרגיל אותי אחרת, אם זה לא מתאים לכאן..) דרישת שלום, (וחג שמח... שבועות איכשהו נקשר אצלי אליך באופן מיוחד... אולי בזכות אחד השירים שפרסמת פעם.. מקוה שהיה חג נעים ומשפחתי).. לילך
שלום לילך, הנה חלף לו גם חג השבועות, וכנראה שעד ראש השנה נגזר עלינו חולין מעייף וחם. במצבים כאלה, עלינו לדאוג לשמחות מתוצרת בית, עד יעבור זעם. ולשאלתך- באופן גס, הפסיכולוגים ההתפתחותיים מתמקדים במצבים בהם נוצר פער בין רמת התפקוד של הילד לבין מה שמצופה ממנו בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. לעיתים קרובות (אם כי בהחלט לא תמיד) לקשיים יש מרכיב אורגני, וההתערבות מכוונת לאבחון והערכת הקושי,לצמצום הפערים התפקודיים ולהדרכת ההורים בהתאם. הפסיכולוגים החינוכיים מתמקדים בהיבטים השונים הקשורים לתפקודו של הילד במסגרות החינוכיות, ועבודתם עוסקת באיתור הגורמים המפריעים/המסייעים לתפקוד המיטבי של הילד בגן או בביה"ס, ובטיפול בהם. כחלק ממגמה זו, עוסק הפסיכולוג החינוכי גם ברווחתם של אנשי החינוך, ברמת הפרט וברמה המערכתית. זו עבודה מורכבת וחשובה מאין כמותה, ובעיני גם מאד מתגמלת. הפסיכולוג הקליני מתמקד בפרט, בעולמו הרגשי, ובטווח הרחב של ההפרעות הנפשיות בילדות. עבודתו מכוונת ליצירת שינוי בעולמו הפנימי של הילד, וככזו מחוברת במהודק לדינמיקה המשפחתית, ובמידה רבה גם למצבו הפסיכולוגי של ההורה. לתפיסתי, בכל אחד מן התחומים הללו נדרשת עבודה מעמיקה ומקצועית, שכן השפעתה על הילד ועל עתידו קריטית. אני תוהה עד כמה תשובתי מניחה את דעתך או מחדשת, אך בכל מקרה, תמיד שמחה לפגוש אותך כאן :-)) שבת שלום ליאת