השפעת העדר אם על תלמידה לקויית למידה
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
במסגרת לימודיי הסבת אקדמאים לחינוך מיוחד אני חוקרת מקרה של תלמידה בכיתתי אשר אמה נפטרה עוד בינקותה בגיל 4 חודשים ואיננה זוכרת אותה. אותה תלמידה גדלה עם מטפלת שנים ואביה נשא אשה שניה. יש לה אחים מהאם הביולוגית ואחים חורגים.ץ התלמידה בעלת התרפרצויות זעם רבות והתנהגות תוקפנית ביותר. היא אובחנה כבעלת קשיי קשב וריכוז ונוטלת ריטאלין מדייום. האם אפשר לומר שאיבוד האם בילדות הצעירה עשויה היתה להיות גורם משפיע על הפרעת הקשב והריכוז אצל התלמידה או שלהפרעה הזו יש רק בסיס גנטי ? אני מכינה רפרט חקר מקרה ומנסה להבין לעומק את המקרה הנוכחי. אודה לך מעומק לבי על סיועך. בברכה אורנה
שלום אורנה, קשה להעלות על הדעת שלאובדן אם בינקות לא יהיו השפעות עתידיות על הילד, ועם זאת, הייתי נזהרת מקביעה נחרצת המנסחת קשר סיבתי ישיר בינו לבין הפרעת קשב וריכוז. ילדים שחוו אובדן כלשהו בילדות נמצאים בסיכון לבעיות רגשיות ותפקודיות, אך סביבה קשובה ומטפחת והיענות מותאמת של הדמויות המשמעותיות, יכולות למנוע את השפעותיו ההרסניות של האובדן. קשיי קשב וריכוז יכולים להיות גם תוצאה של קשיים רגשיים, ולא רק ממקור אורגני. כאשר את מנסה להתחקות אחר מקורותיה של התנהגות ספציפית, מוטב לנקוט לשון זהירה, ולזכור שלעולם לא נוכל לבודד ולקבוע בוודאות מהם הגורמים ה*סיבתיים*, ועד כמה מדובר בהשפעות ישירות, עקיפות, או גם וגם. יש הרבה מאד חומר קריאה, גם על הפרעת קשב וריכוז וגם על השפעותיו של אובדן בילדות. אני מניחה שאת מכירה את כתביה של שרה סמילנסקי, שהתמקדה, בין היתר, בדרכים בהן ניתן לסייע במסגרות החינוך לילדים שעברו טראומות מוקדמות של אובדן. בהצלחה ליאת