ילד בן 4.5 ש"סוחב"

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

27/01/2010 | 11:34 | מאת: מיכל

שלום רב, רציתי להתייעת לגבי בני בן ה 4.5. הילד מתוק, מקסים ונהדר, אבל מידי פעם אני קולטת שהוא לוקח/סוחב/גונב דברים מהגן שלו. בד"כ חפצים קטנטנים שהוא חושק בהם, לפעמים של הגן ולפעמים של חבריו. זה התחיל למיטב ידיעתי בתחילת השנה. הוא היה מגיע עם משהו קטן מהגן ואומר שחבר נתן לו במתנה. אחרי כמה מקרים התחלתי לחשוד ופעם אחת שאלתי את החבר שהכחיש ואמר שהוא איבד את אותו חפץ. דיברתי עם הבן שלי ואמרתי שכל מה שנתנו לו במתנה (לא התעמטתי איתו על השקר) צריך להחזיר. הוא לא רצה אבל אמרתי שמתנות מקבלים רק ביום ההולדת. החזרנו הכל לגן בלי לדבר על כך. לפני כמה שבועות קלטתי אותו לוקח משהו מתחת למעיל כשלקחתי אותו מהגן. אמרתי לו שיחזיר את מה ששייך לגן כי אסור לקחת - זה נקרא לגנוב. הוא הכחיש שיש לו משהו ביד ובכה "כי אני לא מאמינה לו". הסתובבתי במטרה לתת לו אפשרות להחזיר את מה שלקח בלי שאני אראה אבל הוא לא החזיר. בסוף הוא איכשהו החזיר תוך בכי גדול והמשיך לבכות מפחות שעה שלמה, שוב על כך ש"לא האמנתי לו". אתמול שוב ראיתי אותו מחביא משהו מתחת למעיל. הוא הלך לתיק שלו וביקש שאפתח אותו. שם משהו בפנים ואז אמר לי: "לא היה לי כלום ביד, סתם עשיתי עם היד. את מאמינה לי אמא? " אמרתי שכן. בתיק מצאתי אח"כ איזה משחק קטנטן מפלסטיק. מה אני עושה ? איך להגיב ? האם לתפוס אותו על שקר ולהוכיח אותו על כך ? האם לערב את הגננת ? מה עושים ? המון תודה.

29/01/2010 | 20:26 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום מיכל, גניבות אצל ילדים קטנים, בפרט כשמדובר בחפצים חסרי ערך חומרי, אינן משקפות נטייה קרימינלית, אלא שליטה מוגבלת בדחפים וקושי להתאפק ולדחות סיפוק. כאשר את מזהה שנמצא בידיו משהו שאינו שייך לו, אני מציעה להימנע מגינוי, ובמקום זאת, להסביר שאסור לנו לקחת דברים שאינם שייכים לנו גם כאשר אנחנו רוצים בהם מאד. הסברים כאלה אינם מספיקים. בעיני חשוב להביא את הילד לכך שיחזיר את מה שלקח, גם אם כרוכה בזה אי נעימות. במקביל - וזו הנקודה החשובה יותר - יש לתת את הדעת לקושי שלו לדחות סיפוקים, ולבחון את דפוס ההתנהלות שלכם מולו, בעיקר במצבים בהם הוא רוצה משהו שאינכם רוצים או יכולים לתת לו. חשוב לאמן ילד בהתמודדות עם אכזבה ותסכול, להכיר בקושי שלו ולתקף אותו מצד אחד, אך לא להיכנע לו, ולחזק את הילד על כל גילוי של התאפקות 'בוגרת'. השאלה אם לערב את הגננת או לא פחות רלוונטית כרגע, אלא אם את רוצה שהיא תהיה 'עוזר מאמן', ותסייע מצידה בעידוד התנהגויות של איפוק ושליטה בדחף. שבת שלום ליאת

01/02/2010 | 09:37 | מאת: מיכל

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים