חיקוי שלילי ורצון להיות מקובל

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

26/01/2010 | 15:50 | מאת: ליאורה

ליאת שלום. אנחנו הורים לילדה בת 4ו4 חודשים ילדה נבונה ומאוד פיקחית.יש לה אח בן שנה וחצי שזמן האחרון דורש קצת יותר תשומת לבמן הסתם כי הוא גדל אך לא חוסכים ממנה. בחודש האחרון אנו מקבלים תלונות מהגננת שבזמן מפגש היא מחכה התנהגות שלילית של ילדים אם הם קמים באמצע מפגש גם היא קמה , מנסה להצחיק את הילדים וקמה לרקוד באמצע או משמיעה קולות או עושה כל מיני דברים כדי למשוך תשומת לב,(אפרופו תשומת לב היא נותנת לילדים חפצים ששייכים לה כמו צמיד חדש או סיכת ראש כאילו יש את הרושם שהיא מנסה לקנות אותם והיא מאוד מקובלת בגןוזה מה שמפליא אותי )וישנן פעמים שבהם היא לא מפסיקה גם כשמעירים לה או מנתקים אותה מהמפגש .ניסינו לשוחח איתה מספר פעמים אך זה עוזר לכמה ימים בלבד וחוזר חלילה ,והמשמעת גם כן לא משהו גם בבית יש דברים שאנחנו צריכים לחזור עליהם לפחות 5 פעמים עד שהיא מבצעת . ועוד דבר אחד נוסף ,אם יבהיר את התמונה קצת היא התחילה לאונן גם בגן בזמן מפגש וגם כשמעירים לה היא לא תמיד מצליחה להפסיק (לפני כן היתה מאוננת רק בבית )ולאחר התמונה שהןצגה אשמע לדעת מה את חושבת ,האם צריך לקבל עזרה ולמי פונים ?תודה

28/01/2010 | 15:45 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום ליאורה, מה שאת מתארת יכול באמת להתאים לחוויה זמנית של מצוקה וצורך גדול בתשומת לב של ילדתך, אך אולי גם להתנהלות כללית יותר בבית, ה'דוחקת' אותה למקום הנזוף והבעייתי. כנגד התנהגויות בעייתיות צריך בדר"כ לפעול, מתוך מעורבות, רגישות ועקביות. מול ילדים צעירים אין הרבה ערך ל'שיחות'. נראה שגם בתכם הייתה מעדיפה נוכחות הורית סמכותית ופעילה, על פני שיחות או נזיפות. כשהיא לא עונה לכם או לא מתייחסת למה שאתם מבקשים ממנה (גם בנושא האוננות, למשל) אני מאמינה שמוטב לעבור מדיבורים למעשה. אפשר לקחת אותה בעדינות, ולכוון אותה לחדר שלה תוך שאתם מציינים בפניה שהיא רשאית לעשות זאת שם אך לא בנוכחותכם. כשהיא תלמד שאתם מתכוונים למה שאתם אומרים ופועלים כדי שזה יקרה, סביר יותר שהיא תקשיב לכם כבר בפעם הראשונה. אני מאמינה שכאשר ילד לומד שהוא אהוב ומעורר התפעלות דווקא כשהוא טוב ומשתף פעולה, פוחתים ניסיונותיו להשיג קרבה בדרכים שליליות, כפי שקורה היום. בברכה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים