התנהגות שתלטנית וצורך לניהול אצל ילדה בת- 10

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

21/12/2009 | 10:36 | מאת: ראיה

שלום , אשמח אם תוכלי לעזור לי שכן אני לאחרונה מרגישה במצוקה.... יש לי ילדה בת 10 , ילדה חכמה ופיקחית . לאחרונה אני מגלה כמה דברים : 1. ירידה בציונים בלימודים - כאשר אני עוברת איתה על החומר היא מראה שליטה ויידע, במבחנים לא תמיד זה בא לידי ביטוי . בעיקר מכוון שהיא לא רושמת לעצמה על מה בדיוק המבחן ולכן יש בעצם פער בן מה שלמדנו(ואני רושמת למדנו ,מכוון שאני מלמדת אותה למבחן לטענתה היא לא יכולה לבד..)לבין המבחן. דבר זה קצת מאכזב אותי שכן כבר למדנו והכנו וכל כך חבל שבגלל שהיא לא ידעה על כל החומר לבחינה הציונים שלה לא ממריאים .(60-70) , חשבתי שהיא תלמד לציין לעצמה איזה חומר יש ללמוד למבחן בגלל הציונים , אבל לא כך קורה.היא מראה סימנים של עצלנות וזה נראה שלא מענין אותה במיוחד תוצאות המבחנים. כמו כן בתי אוהבת לשלוט בסביבה - זה אומר שאת אחותה ואת השכנה שלה היא מאוד אוהבת ללמד במשחק של מורה ותלמידים וכל הזמן!!! לדוגמה קנינו משחק יפה והיא רצתה לשתף את אחותה ואת השכנה אז היא הושיבה אותם כמו בכיתה ועם לוח מחיק היא ניסתה להסביר להם את כללי המשחק בערך כ-30 דקות , הקטנות נשברו וקמו מ"הכיתה" והיא לא הבינה מדוע ?(ניסיתי לעצור אותה לאחר 5 דק' וולנסות לשכנע אותה לנקוט בשיטה אחרת ללמד אותם .ניסיתי להסביר לה שקשה לילדים לשבת כל כך הרבה זמן ולשמוע הסברים , היא ביטלה את דברי לחלוטין.ואמרה שהיא יודעת מה היא עושה) כאשר הבנות יצאו מן ה"כיתה"כי היה להם משעמם, היא כעסה והתפרצה עליהם ואף סילקה את השכנה למורת רוחה של אחותה הקטנה . לאחרונה ערכנו מסיבה כיתתית בבית , היא הכניה את כל המשחקים ובאמת התחשבה שכולם יהנו ויצליחו להשתתף במשחקים. אך בפועל היא כול הזמן צעקה על הבנות שיהיו בשקט , נפגעה מאוד כאשר לא הקשיבו לה, גערה כל הזמן (גם כאן כאשר הסברתי לה שלא תמיד צריך לעשות בדיוק מה שמתכננים ויש לזרום עם הבנות .... ולא לכעוס כל כך מכוון שהיא מאבדת את ההנאה בכך , לא הצלחתי!)מדי פעם קראתי לה כאשר ראיתי שהיא מאבדת שליטה עם עצמה והרגעתי אותה ללא הצלחה. היא פגעה בחלק מהבנות בחוסר אכפתיות מהרגשות שלהם.(זה באמת קשה לשלוט בכ לכך הרבה בנות ) בתום המסיבה כאשר הערתי לה על כך (בהתלחה החמתי לה על הרעיון בהכנת המסיבה והרצון שלה שכולם יהנו אבל היה לי חשוב להסביר לה שהיא פגעה בחלק מן הבנות וחבל... , היא כעסה מאוד והתפרצה עלי שהיא שונאת את כל העולם ואת כולם ... שהיא לא רוצה להיות בקשר עם אחד ... שהיא מוכערת ומגעילה וגם כל הבנות (הערות שמופיעות לאחרונה כאשר מעירים לה על משהו..), לא וויתרי ובעדינות העברתי לה את המסר שמאוד חשוב לי שלא תפגע בילדים בדרך ... אני מרגישה שקשה לי איתה , בצורך לשלוט כל הזמן. מזה זמן אני שמתי לב שלאחרונה בנות מהכיתה לא מתקשרות על מנת לקבוע איתה וקצת חששתי , אך לבת שלי זה לא הפריעה היא היתה עסוקה בלשחק עם אחותה ועם השכנה במורה ותלמידים .(יש לציין שאת ה"שיעורים איתם היא מכינה בהשקעה והתמדה ועם המון רצון טוב). אשמח לשמוע את תגובתך על מנת לנסות להבין כיצד אני יכולה לעזור לה ...

22/12/2009 | 00:09 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום רב, ילדים מוצאים לעצמם דרכים לביטוי הקשיים והמצוקות שלהם, ואחד הערוצים החשובים ביותר לכך הוא המשחק החופשי. אם תקראי שוב את הדברים שכתבת, תוכלי למצוא בנקל הקבלה בין מה שקורה בינך לבין בתך סביב הכנת השיעורים וההכנה לבחינות, לבין מה שקורה לה במשחקים שלה עם אחותה וחברותיה. הניסיון שלך לקחת אחריות על הלימודים והציונים שלה ("למדנו?") יכול, במקרה הטוב, לגרום לה להסיר את האחריות מעצמה ולהפוך אדישה ולא מעורבת, ובמקרה הפחות טוב, לגרום לה לחוות אותך כפולשנית, כעסנית וחסרת התחשבות, כפי שהיא מגלמת במשחקיה. אני ממליצה לך לנסות להקשיב למסר העקיף אותו היא מעבירה בלא-מודע דרך ובאמצעות המשחק החוזר, ולאפשר לה לפתח את ה'לומד העצמאי' שבה בכוחות עצמה, ללא לחץ מיותר. באופן דומה, אני ממליצה ללך להימנע מלהתערב בחייה החברתיים, ולאפשר לה להתמודד בכוחות עצמה עם הקונפליקטים האופייניים לגיל. כדי להרגע, תוכלי לבקש מהמורה לפקוח עין, ולדווח לך אם יתעוררו בעיות מדאיגות בתחום זה. בהצלחה ליאת

22/12/2009 | 09:33 | מאת: ראיה

ראשית אני מאוד רוצה להודות לך על שהארת את פני , לא שמתי לב.... האם אני צריה ל"הודיע" לה שמעתה היא מאחראית על שיעורי הבית שלה והמבחנים. או פשוט להניח לה להבין זאת לבד?

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים