מנהלת שמחפשת את ביתי
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
יש לי ילדה בכיתה יא. בשבוע שעבר היתה לה תקרית מול המנהלת שראתה אותה מסתובבת בפרוזדור ומחפשת את כיתתה. המנהלת כעסה מאוד לגלות ש20 דקות אחרי הצלצול עדיין היא מחפשת את הכיתה ואחר כך חיפשה כיסא. מרוב כעס צעקה על ביתי שרגישה מאוד לצעקות וכשהמנהלת ביקשה מביתי לצאת מן הכיתה סירבה ביתי בתוקף וטענה שהשיעור באנגלית חשוב לה מאוד ואין בדעתה לצאת מן הכיתה. המנהלת כעסה מאוד והזמינה אותי לשיחה. ברצוני להבהיר למנהלת שהלימודים חשובים מאוד ואינני מסכימה שביתי תצא משיעורים. כל בירור ייעשה בסוף יום. בהמשך משלא יכולתי להגיע לשיחה עם המנהלת , ביתי הושעתה ליום אחד עד לקבלתי לשיחה. מה דעתך? האם זה מוצדק? במאמר מוסגר אציין כי בכיתה ח עשתה ביתי ניסיון אובדני, והומלץ על טיפול פסיכולוגי אליו ביתי מסרבת להגיע. הרגישות הזאת והפגיעות של ביתי אמורות להיות בראש מעייניה של המנהלת ולגלות אמפטיה והבנה לביתי. מדוע לנהוג באגרסיביות שכזאת??
שלום רב, אין לי ספק שהניסיון האובדני שביצעה בתכם לפני כמה שנים, היה קשה מאד עבורכם, ועורר בהלה גדולה יחד עם רצון עז לגונן עליה מכל רע. זו תגובה אופיינית וטבעית מאד אחרי חוויה כה קשה. אני מבינה מאד את הרצון שלך להמשיך ולשמור עליה גם כיום. ובכל זאת, את חייבת ללמוד להתשחרר (אולי עם עזרה, לא לבד) מלפיתתה של החוויה ההיא, ולהחזיר לעצמך את היכולת לתפקד כהורה אחראי. אני מכוונת לכך שתעשי מאמץ להתייחס לאירועים בחיי בתך באופן ענייני, מבלי ליפול למלכודת של הגנת-יתר או פינוק. בתך חוותה קונפליקט כלשהו מול המנהלת, וגם אם הייתה זכה כבדולח, דמות הסמכות בביה"ס היא המנהלת, ועל בתך לציית לה. באופן דומה, אינך יכולה (כהורה) להבהיר למנהלת איך ומתי היא תערוך בירור בבית הספר אותו *היא* מנהלת. אלה כללים הנקבעים בבית הספר, ועלינו לקבל אותם כל עוד אינם גובלים בהתעללות או בעבירה על החוק. ובמילים אחרות, לא תמיד נכון "להיות צודק", ועדיף להיות גמיש, חכם ומכבד. זהו מסר חשוב גם עבור בתך, שמתקשה לכבד סמכות ולהגיב בגמישות למצוקה או קונפליקט. אחרי הכל, דברים לא תמיד יתנהלו לפי רוחה (גם כאשר היא צודקת), ולא תמיד תוכלי להיות שם כדי לשמור עליה. כרגע, אני מציעה לך להגיע לביה"ס ממקום אחר, פחות מאשים ויותר שיתופי ומכבד, וכך לתת הזדמנות לשיח חדש ומתחשב כלפי בתך. זכרי שכאשר יש קונפליקט גלוי בין הבית לביה"ס, נוצר ואקום מסוכן, שהילד עלולת לנצל כדי להקצין את התנהגותו (במקרה שלכם - חוסר ציות וחוסר כבוד כלפי המורים או המנהלת). חושבת שתצליחי? מעודדת אותך ליאת