ילדה מצטיינת עם קושי השתלבות

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

01/01/2015 | 22:40 | מאת: מאמא מיה

שלום רב, ביתי בת 10, תלמידה מצטיינת משולבת בתוכנית אמירים לאחר שעות הלימודים במסגרת בית ספרית. ילדה מבריקה, רגישה ביחד עם זאת קשה לה למצוא את מקומה בכיתה. עברה לביה"ס לפני שנה וחצי. קושי נוסף במשהו שמתפרש כחוסר טקט, מתי לומר את מה שהיא רוצה ובאיזו צורה. בוכה די הרבה מסיטואציות שלא תמיד מובנת הסיבה לכך. בוחרת "לטפל" ולעזור לתלמידים מהחינוך המיוחד ובמקביל מרגישה דחויה ומוזרה (ציטוט שלה)ץ יש לציין שאין בה כל פגם חיצוני. איך אפשר לעזור לכוון ולהנחות את הילדה שממש מורגש שיש פער מאוד גדול בין הרגש לבין ההגיון בתוך גוף כל כך קטן. יש לציין דבר נוסף שמחנכת הכיתה אינה רגישה דיו והילדה אף התלוננה בפניה שהיא מרגישה שקופה בכיתה. מה כיוון הטיפול? תודה רבה מראש!

02/01/2015 | 01:20 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום, כדי להחליט על כיוון טיפול יש צורך בהרבה יותר פרטים. כללית, הייתי בוחנת את האופן בו היא מפרשת מצבים ומבינה את הכללים החברתיים (מה נהוג/לא נהוג, יפה/לא יפה, כדאי/לא כדאי להגיד). בנוסף, הייתי מתעכבת על הדרך בה היא תופסת את עצמה, ועל מה היא משעינה את תחושות הערך והמסוגלות שלה. ההתחברות לילדים חלשים יכולה לרמוז על כך שהיא מרגישה שם משוחררת ממתח ותחרות (שאולי מקשים עליה כשהיא מבלה עם ילדים ברמתה). חשוב לזכור שילדים מחוננים או מצטיינים סובלים לא פעם מפערי תפקוד, והללו יוצרים בתוכם מצוקה גדולה. הפערים יכולים להיות בין תחומים אינטלקטואליים שונים (למשל ילד מחונן שלא מצטיין בחשבון) או בין התחום האינטלקטואלי לתחום הרגשי (נפוץ מאד!). הפער האחרון לא תמיד ברור גם למבוגרים, שעלולים להתעלם ממצוקת הילד מתוך הנחה ש"הוא חכם ויכול להסתדר". חשוב, לכן, ליידע את המורה בתחושות של בתך, ולגייס אותה לעזור במקומות בהם קשה לה. אפשר לשקול התערבות טיפולית דווקא בעזרת תחומי ההבעה (טיפול באמנות, מוזיקה, תנועה או דרמה) שעוקפים את הערוץ הוורבלי, ומאפשרים עיבוד של תכנים רגשיים בדרך חווייתית. בהצלחה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים