האם החיסון לרוטה מסוכן?

דיון מתוך פורום  חיסונים לילדים

19/01/2014 | 16:23 | מאת: אורה

בכתבה המצןרפת נאמר שהחיסון גורם להתפשלות המעי. http://www.doctorsonly.co.il/2014/01/71287/ 1. האם הידבקות בנגיף הרוטה הפראי מסוכנת לתינוקות וילדים ויכולה לגרום למותם? 2. כמה תינוקות וילדים מאושפזים כל שנה בישראל בגלל רוטה? 3. בכמה אחוזים הפחית החיסון לרוטה בישראל את מספר האישפוזים? 4. האם החיסון לרוטה מסוכן יותר מהמחלה עצמה?

אורה שלום, אני מצטט את תחילת המאמר שבלינק: "על אף שניסויים קליניים גדולים לא הדגימו סיכון מוגבר להתפשלות מעי (Intussusception), נתונים שנאספו בשימוש בפועל בתרכיב החיסון מעלים חשד לעלייה קטנה בסיכון להתפשלות מעי לאחר קבלת תרכיב החיסון החד-ערכי". שימי לב- מחקרים גדולים לא הדגימו זאת, אך אח"כ, מאיסוף מקרים נוסף, יש "חשד" ל"עלייה קטנה"... לאור זאת, התשובה לשאלותייך כדלהלן: נגיף הרוטה גורם לתמותת מיליוני ילדים בעולם מדי שנה, בעיקר בעולם השלישי. בארץ, תמותה מנגיף זה נדירה, אך תחלואה הגורמת לאשפוזים, מתן נוזלים תוך-ורידי, צורך בטיפול תרופתי וכדומה, אינו נדיר כלל ועיקר. מאות תינוקות אושפזו מדי שנה בארץ בשל הנגיף עד כניסת החיסון לסל. מאז נצפית ירידה קבועה במספר האשפוזים.ב-2013, ע"פ נתוני המרכז לבקרת המחלות, מספר מקרי הרוטהוירוס ירד לכרבע מהרמה לפני תחילת החיסונים. כל זה נכון עד לשנת 2013, נתוני 2014 עדיין נאספים, אך אינם צפויים להיות שונים. אמנם יתכן שקיים סיכון, קטן מאד - כפי במצויין במאמר - לעליה במקרי ההתפשלות מיד לאחר החיסון, אך נראה לי שלאור הנתונים, יתרונותיו עולים בהרבה על חסרונותיו, ובודאי שאינו מסוכן יותר מהמחלה עצמה... בברכה,

20/01/2014 | 17:04 | מאת: אורה

לפי הבנתי, ניסויים קליניים "גדולים" עם קבוצת בקורת כוללים רק כמה אלפי ילדים. לעומת זאת, הדיווחים המופיעים בכתבה מסתמכים על מאות אלפי ילדים שחוסנו. מכאן שתוצאות אלו יותר מבוססות. בחיסון החד ערכי היתה עליה של פי 8 בהתפשלות המעי. שאלות נוספות: מדוע החיסון לרוטה (גם הקודם שיצא משימוש וגם שני החיסונים הנוכחיים) גורם להתפשלות המעי? האם זה קורה גם עם חיסונים אחרים? האם ההתפשלות חולפת מעצמה או שיש צורך בניתוח?

04/03/2014 | 11:44 | מאת: טל בר און

שלום רב, שמי טל בר און, אימא של אורי, בן שלושה חודשים. לפני שלושה שבועות אורי עבר חיסונים של גיל חודשיים הכוללים את טיפות הרוטה. הוא התחסן ביום רבעי ב 12 לפברואר ...חמישי שישי שבת התינוק עם חום והקאות ללא צואה ובכי עצבני שעוצר לכמה דקות וחוזר. יום שבת בצהרים הייתה לו צואה מלאת דם שהובילה אותנו ישר לחדר מיון בשניידר. לאחר זמן קצר מצאנו את עצמנו בטיפול נמרץ לאחר ניתוח intussusception - כרתית המעי בשל התפלשות. לאורי כרתו 30 ס"מ מהמעי הדק. הרופאה המנתח אמר שזה מהחיסון של הרוטה 1\1,000,000 . (לפי מה שאני קוראת באינטרנט זה הרבה יותר נפוץ מאחד למילון) לתינוק שלי נגרם סבל נוראי ונזק בלתי הפיך. אני ומשפחתי עברנו טלטלה מזעזעת ...ממש קיבלנו תינוק במתנה. אני כאימא במדינת ישראל בטחתי וסמכתי על מערכת הבריאות והאמנתי שלפחות מערכת הבריאות נקייה מאינטרסים כלכליים. מסתבר שטעיתי בגדול! אני מוצאת את עצמי שעות מול המחשב קוראת על מקרים דומים כתוצאה מהחיסון של הרוטה. ויותר מזה הרופאה המנתח העיד שהיה עדיף לאורי לקבל את הנגיף מאשר להתחסן. יש לי תחושה שיש כאן שתיקה רועמת במערכת.

מנהל פורום חיסונים לילדים