כריתת רחם - ההשלכות שלא נאמרות

דיון מתוך פורום  האשה והרחם

11/06/2022 | 00:59 | מאת: אני

שלום דר׳ לקסמן, לא ממש שאלה. יותר תהיה. אני קצת אחרי ניתוח כריתת רחם כולל צוואר וחצוצרות. בעקבות תחושות משונות בעקבות הניתוח התחלתי לחפש בגוגל וגיליתי כתבה באנגלית שלא ראיתי לפני כן המציינת שכ40% (!) מהנשים שעוברות כריתת רחם יחוו צניחת נרתיק! בהמשך, הגעתי גם לפוסט שלך (דרך איה מדיקל) בו אתה אומר דבר דומה עם לינק לכתבה בנושא באתר איה מדיקל שבנתיים הוסרה משום מה. הייתי אצל 5 רופאים שונים במהלך של כחצי שנה לפני ההחלטה הגורלית, 3 מתוכם תמכו בכריתת הרחם. השניים האחרים ״זרמו״ עם בקשתי לכריתת השרירנים בלבד. בדקתי כתבות ואתרים של הרופאים השונים ובתי החולים עד שלבסוף החלטתי להקשיב לרוב שטענו שניתוח כריתת שרירנים לא יתאים לי בשל הסיכוי הקלוש להריון אחריו (בשל גיל והצלקות שיגרמו בניתוח) וההחלמה הקשה יחסית, ושוכנעתי ללכת על אופצית כריתת הרחם. אף אחד(!) מחמשת הרופאים לא הזכיר בפניי בשום שלב שאחת ההשלכות האפשריות לכריתת רחם היא צניחת הנרתיק! או איברי אגן אחרים. אם היו מציינים זאת, סביר ביותר שהייתי נמנעת מהסיכון הזה ובוחרת באלטרנטיבות פחות רדיקליות. להיפך! הנחתי שתופעת צניחת הרחם הידועה תמנע ממני (לא שמעתי על צניחת נרתיק). ובייחוד כשהובהר לי שהתלונה העיקרית שלי בחמש שנים האחרונות - כאב באגן בצד אחד - לא בהכרח קשורה לשרירנים (ובנתיים נראה שכך). מדובר היה ב 2 שרירנים בגודל 7.5 סמ שגדלו מהר יחסית בשנתיים האחרונות , לא סבלתי מדימום מסיבי או דימום בין מחזורים. כפי שציינת בפוסט שגיליתי מאוחר מדי: ״אחת מתוך 3-4 נשים שעברה ניתוח לכריתת רחם עלולה לעבור ניתוח חוזר, שני או יותר, שנים ספורות לאחר הניתוח הראשון בשל תופעות רפואיות הקשרות להחלשות רצפת האגן״ (ביניהן צניחת הנרתיק) לאור כל זאת אני כרגע ממש מודאגת מהבאות! ומאוד מאוכזבת מכך שלא נפרשו בפניי *כל* ההשלכות לניתוח כריתת רחם, שכאמור אם הייתי מודעת לסיכון הגבוה לצניחת איברים וניתוחים חוזרים במפורש הייתי נמנעת מלבחור באופציה הרדיקלית הזאת :( אני מקווה שמי ששוקלת ניתוח כזה תתקל בפוסט כזה לפני שתחליט.

שלום רב, רפואה היא תחום של שיקול דעת ונסיון. אין גישה מוחלטת אחת ויחידה. איני יודע מה דנו איתך לפני קבלת ההחלטה אבל לפי המונחים השגורים בפיך ברור לי שהועלו גם אופציות שמרניות. בכל מקרה צריך לפרוש בפני המטופלת את מגוון האופציות הטיפוליות על יתרונותיהן וחסרונותיהן. רפואה שלמה.

11/06/2022 | 16:27 | מאת: אני

תודה על תשובתך המהירה דר׳ לקסמן. אכן הרופאים פרטו בפניי (חלקם יותר חלקם פחות) גם אופציות שמרניות ואת מידת היעילות שלהן למצבי. אך חשוב לא פחות היה לציין בפניי את כל השלכות האפשריות לפחות עבור האופציה שבחרתי לבסוף, בטח כשמדובר על אפשרות של צניחת אברי אגן.

03/08/2022 | 23:42 | מאת: גם אני

לגמרי מזדהה ומסכימה עם כל מה שכתבת. עברתי כריתת רחם בלפרוסקופיה לפני 3 חודשים עקב CIN3 בצוואר הרחם. אף רופא והתייעצתי עם 3 לא אמר לי על התופעות שאחרי. הסיכונים שהזכרת על צניחה לא נאמרים, שינוי צורת הגוף והבטן גם לא נאמרים, שינוי בתחושה בקיום יחסי מין גם לא. נכון שאם מדובר בחיים או מוות כנראה שצריך לראות את היתרונות בלבד אבל הוגן לתת לאישה לשקול. אם זה לא חיים או מוות לא הייתי עוברת את הניתוח הזה. חד משמעית!!!!

שלום רב, לצערי את צודקת. אם הנושא כה מציק לך, תהיי שגרירה טובה ותניעי מהלך-מגביר-מודעות. אני אתמוך בכל צעד כזה. רפואה שלמה.

23/08/2022 | 23:35 | מאת: אני

תודה על תגובתך. גם אני כבר 3 חודשים אחרי ואין יום שזה לא מטריד אותי ובמודעות שלי בשל תחושות כאלה ואחרות שאני חווה בעקבות הניתוח. אני מרגישה מרומה, לא פחות. במיוחד אחרי שבטחתי והאמנתי לרופא המנתח ואחרים איתם התייעצתי לפני. אף אחד לא הזכיר את התופעת לוואי האפשרית הזו מבין כל האחרות שהוזכרו ובכך למעשה דחפו אותי לניתוח שאולי עשה יותר נזק מתועלת! פשוט מאכזב!

30/09/2022 | 22:15 | מאת: עוד אחת שמצטערת על כריתת רחם

גם לי נודע על השלכות אפשריות רק אחרי הניתוח. עצוב שאני (המטומטמת) התעקשתי על הניתוח בגלל בטן קטנה שהופיע בגלל מיומה ודימום עליו אפשר היה להתגבר.

01/10/2022 | 09:52 | מאת: אני

את לא אשמה שלא יידעו אותך בהשלכות לפני הניתוח! לא יכולה לחשוב על אינטרס להסתרת המידע מלבד הרצון של הרופא לצבור ניסיון.

מנהלי פורום האשה והרחם