קשר סיבתי ?

דיון מתוך פורום  אורתופדיה

21/01/2003 | 12:46 | מאת: דלית

ד"ר שלום! (השאלות נשאלו על ידי ב 17.1 בפורום בעיות גב אך עד היום לא נתקבלה כל תגובה שם) לפני זמן מה ספגתי חבטה בגבי התחתון. רק לאחר שלושה שבועות החלו להופיע כאבים וטופלתי בכדורים משככי כאבים. לאחר 4 חודשים, ולאחר שהכאבים לא חדלו נשלחתי למיפוי עצמות. במיפוי העצמות לא נמצאה פטלוגיה גרמית בעמוד השדרה. חודש לאחר מכן החריפו הכאבים. רק אז נעשתה לי הדמיית C.T ואובחנו פריצות דיסק ב- L3-L4,L4-L5'L5-S1, עם לחץ ניכר על השק התקאלי ועל שורשי S1. תוצאות הפריצות והכאבים הוגדרו בזמנו כ"סיאטיקה". משך הזמן שחלף מספיגת החבטה כאמור לעיל ועד האבחנה 6 חודשים. חשוב לציין! בעברי הרפואי לא סבלתי מכל בעיית גב תחתון! השאלות: האם קיים קשר סיבתי בין פריצות הדיסק שנתגלו לבין החבטה ? האם העובדה שבמיפוי העצמות שנערך כחודש לפני ה-C,T, לא נמצאה פתלוגיה גרמית שוללת את הקשר הסיבתי ? האם העובדה שההחרפה בכאבים שהחלה למעשה 4 חודשים אחרי החבטה שוללת את הקשר הסיבתי בין כאבי הסיאטיקה לבין החבטה ?

לקריאה נוספת והעמקה

מקובל להניח שכאב גב שמופיע תוך 6 שבועות מחבלה ניתן לקשרו באופן סיבתי לחבלה.זה כמובן לא מדוייק ותמיד אפשר לטעון כי יש כאן צרוף מקרים גרידא ולמעשה אין דרך להוכיח קשר סיבתי ממש כמו שאין דרך טובה לשלול אותו. שימי לב מדובר כאן על קשר בין חבלה לכאב ולא לפריצת הדיסקים שכן מחלה הדיסקות מתרחשת לאיטה והיא התחילה מזמן כעת היא נחשפה.

27/01/2003 | 17:52 | מאת: דלית

ד"ר שלום! ראשית, תודה על התייחסותך האדיבה. שנית, מתשובתך לא ברור לי האם העובדה שהחרפה המהותית בכאבים ( הלחץ על שורשי s1)החלה למעשה כ-4 חודשים לאחר החבלה שוללת את הקשר הסיבתי ביניהם ? שלישית, האם יש איזה שהוא מחקר בנושא שאתה יכול להפנות אותי אליו ?

מנהל פורום אורתופדיה