שאלות נפוצות מפורום רפואת עיניים

(0)
לדרג

משקפיים? בדיקת ראייה? כל התשובות לכל השאלות השכיחות

שאלה: ברצוני לדעת מהם אחוזי ההצלחה בניתוקי תיקון ראיה בשיטת לייזר לייסיק?

תשובה: שיטת ה- LASIK נחשבת לשיטה הטובה ביותר והמיתקדמת ביותר בתיקון ראיה. יתרונותיה הם בדיוק הטיפול, חוסר כאבים לאחר הניתוח, חדות ראיה טובה זמן קצר אחרי הניתוח ויכולת לבצע את הניתוח בשתי העיניים בו זמנית.
לשיטה אחוזי הצלה גבוהים של מעל 90% השגת חדות ראיה 6/12 ללא משקפיים ומעל 50% הצלחה להשיג 6/6 ללא משקפיים. מכאן שקיים סיכוי קטן שעדיין תזדקקי למשקפיים במספר קטן אחרי הניתוח (דבר שניתן גם לתיקון ע'י לייזר).

שאלה: ביתי בת כשנה ומאז שנולדה עינייה מפרישות ודומעות וכן דלקות עיניים חוזרות, למרות עיסויים, מה עושים?

תשובה: המדובר בסתימה של צינור הדמעות.
סתימות אלה לרב עוברות תוך שנה ראשונה לחיים בעזרת עיסויים בלבד אבל אם היא בת שנה וזה לא עבר הגיע הזמן לחשוב לפתוח את הצינור בניתוח קטן (PROBING). לא סביר שזה יצור לה בעית ראיה בעתיד.

שאלה: האם יש חשיבות לגילוי מוקדם של עוורון צבעים? האם ניתו לטופל בו? האם זה גנטי?

תשובה: 1. האם יש חשיבות לגילוי מוקדם של עיוורון צבעים?: לא ממש.
2. האם ניתן לשפר את המצב כאשר מגלים עיוורון צבעים בגיל צעיר?: לא.
3. אני בעצמי עיוור צבעים, האם הבנים שלי בעלי סיכון לעיוורון צבעים? האם הבנים של אחותי בעלי סיכון?: קיימות מחלות רבות מאחורי המושג "עיוורון צבעים". לכל סוג צורת תורשה שונה. אפשר לדעת את הסיכוי להופעה אצל צאצאים לאחר איבחון מדוייק של סוג עיוורון הצבעים והתייעצות עם מומחה לגנטיקה.

שאלה: מהי שעורה? כיצד מטפלים בה?

תשובה: שעורה הינה דלקת זיהומית של העפעף. במקרים קשים וכרוניים יש לשלב טיפול אנטיביוטי כללי + מקומי, ניקוי תכוף של העיניים עם כל תכשיר שנועד לכך, ושמירה קפדנית על היגיינה אישית, כולל מצעים. יש גם לברר האם קיים מוקד זיהומי במקום אחר בגוף, או אצל בת הזוג.

שאלה: אמי חולת סכרת ויש לה וריד סתום/ סתום בחלקו, ממה זה נוצר ואיך מטפלים בזה?

תשובה: מדובר בטרומבוזה - חסימה - של וריד ברשתית. קרוב לוודאי שהסכרת (ואם קיים, גם יתר לחץ דם), תרמה לארוע. הטיפול יקבע על פי ממצאי הצילום. בינתיים רצוי להתחיל בתרופה להקטנת קרישת הדם, כגון אספירין, במינון הממלץ ע"י רופא העיניים.
בכל בתי החולים קיימות מרפאות רשתית שהן הכתובת לטיפול במצבים בעייתיים של סכרת או חסימת ורידים.

שאלה: מה הסיכונים בניתוח קטרקט? ואיך מחליפים את העדשות? ואילו עדשות אלו?

תשובה: א. רשימת הסיכונים בניתוח קטרקט ארוכה וכוללת בין היתר דימום, זיהום, בצקת הקרנית, הפרדות רשתית ועוד. רמת הסיכון/סיבוכים הינה 5% לערך. במקרים מסויימים סיבוך עלול גם להוביל לעיוורון.
ב. קיימים מספר סוגי עדשות. העדשה המקובלת ביותר הינה עדשה מתקפלת המוחדרת ללשכה האחורית. עדשות חדשות יחסית (ויקרות יותר) מאפשרות מידה מסויימת של שינוי מוקד, דבר המקל על מבט למרחק ולקרוב ללא צורך בשינוי מספר המשקפיים.

שאלה: אני כמעט עיוור בעין אחת, בעין השנייה אני רואה מצויין, האם אוכל לקבל רישיון נהיגה?

תשובה: ראייה 6/6 בעין אחת וחלשה מאוד בשניה מאפשרת נהיגה ברכב פרטי, בתנאי ששדה הראייה בעין זו תקין.

שאלה: איך מגדירים מיהו "כבד ראייה"?

תשובה: כבד ראייה/עיוור מוגדר על פי חדות הראייה ושדה הראייה, ללא תלות במספר המשקפיים.

שאלה: האם אצל בעלי קוצר ראייה מולד גבוה ופגועי רשתית ראיית הלילה וראיית היום שונים? האם ראיית הלילה ירודה בהרבה מראיית היום?

תשובה: אצל בעלי קוצר ראייה גבוה, וכן בחלק ממחלות הרשתית קיימת פגיעה משמעותית בראיית הלילה עקב פגיעה בחיישנים לראיית לילה. בקוצר ראייה גבוה, חלק מהליקוי בראיית הלילה נובע, בנוסף, משינוי משמעותי במספר המשקפיים הדרוש עקב התרחבות האישון.

שאלה: אני בת 50 ולאחרונה אני עדה לצניחת עפעף אחד והקרנית נראית קצת עכורה, האם צריך לדאוג?

תשובה: אם באמת קיימת צניחת עפעף, הרי שזה דורש ברור נוירו-אופתלמולוגי, לשלילת בעייה עצבית. אבל אולי מדובר בסך הכל ב"עודף עור" המונח על העפעף, ובמקרה כזה ניתוח פלסטי הוא הפתרון.
פני לרופא עיניים לבדיקה לגבי הקרנית.

שאלה: האם כל ניתוחי הקטרקט הינם קבועים לתינוקות ושואפים להגיע לתוצאה אחידה או שיש אפשרות לקבוע רמה ובהתאם לקבוע על עזרי ראיה שונים ?

תשובה: בניתוחי קטרקט מחשבים מראש את מספר העדשה, כך שהתוצאה הסופית תהה קרובה ל 0. אבל לא תמיד התוצאה מתאימה לחישוב. בנוסף, העדשה המושתלת אינה יכולה לשנות מיקוד למרחקים שונים, ובנוסף עם גדילת העין המספר משתנה, כך שבעצם כל האפשרויות פתוחות מבחינת מה שידרש לאחר הניתוח.

שאלה: א.האם בכל ניתוח קטרקט מחליפים את הקרנית? ב. איזה סוג קרנית מומלץ להשתיל? ג. מהו זמן ההחלמה ומהם אחוזי הההצלחה?

תשובה: א.לא, אין מחליפים את הקרנית. מחליפים את עדשת העין בעדשה מלאכותית.
ב. בניתוח החלפת קרנית, נוהדים להשתיל קרנית טבעית מתורם.
ג. אחוזי ההצלחה מעל 90%, משך ההחלמה 6-12 חדשים.

שאלה: אני סובלת מסחרחורת ואיבוד קל של שיווי משקל, כמו כן אני סטבלת מפזילה, האם יש קשר? מה עושים?

תשובה: במקרה של סחרחורת יש לבצע ברור המקיף מספר התמחויות, ורצוי תחת עינו הפקוחה של רופא המשפחה. סיבות אפשריות הן מחלת עיניים, מחלת אזניים, הפרעות בקצב הלב, הפרעות בכלי דם, הפרעות בחוליות עמוד השדרה הצווארי, ועוד.

שאלה: אני משתמשת בעדשות מגע חד פעמיות מזה שנתיים, כעת אני בהריון והרופא אמר לי להפסיק, מדוע?

שאלה: במהלך ההריון מתרחשים שינויים בפיסיולוגיה של הגוף. בעיניים זה יכול להתבטא בהחמרת היובש. במקרה כזה, ניתן להזליף מידי פעם טיפות - "דמעות מלאכותיות" - כאלה שנועדו במיוחד לשימוש עם עדשות מגע. אם לא מתעוררת כל בעייה, אני לא רואה סיבה להפסיק שימוש בעדשות. כמו כן אין יתרון לעדשות חדשיות על פני עדשות רגילות מבחינת היובש.

שאלה: לפני כיומיים גיליתי כי התפוצץ לי נים בעין, מה צריך לעשות? האם זה קשור בלחץ נפשי?

תשובה: יש לפנות לרופא עיניים לוודא שהכל בסדר. כמו כן מומלץ לבדוק את לחץ הדם, ולבצע ספירת דם ותיפקודי קרישה. כמו כן אם אתה נוטל כדורים המשפיעים על קרישת הדם יש להוועץ ברופא המטפל.
הדימום בעין יספג בהדרגה תוך שבועיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום