הכאב: מהות, משמעות ודרכי טיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אין מה שלא חווה בחייו כאב. מה ההבדל בין כאב פונקציונלי לכאב פסיכוגני? מהו כאב כרוני לעומת אקוטי? והכי חשוב: כיצד טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול בביופידבק עשויים לסייע? צרכנות רפואית

פסיכותרפיסט
09-7441604

מי מאיתנו לא מכיר את המושג כאב? תחושת הכאב מוכרת לכולנו, בצורה זו או אחרת, מאז נולדנו. לכאב יש משמעות גדולה במצבים מסוימים: הכאב, כגירוי, הוא למעשה המפגש הראשון של התינוק עם העולם החיצוני, באמצעותו לומד התינוק להכיר את סביבתו; הכאב מהווה הסיבה העיקרית לפנייה של אנשים לרופא; לגבי מיליוני בני אדם בעולם, לא מדובר בחוויה רגעית - יש הסובלים ממנו יום יום ובמשך שנים רבות. מצד אחד, לכאב יש תפקיד הדומה למערכת התרעה, שתפקידה להזהירנו - ולגרום לנו לבקש עזרה; מצד שני, במקרים רבים, הכאב מנהל את חיינו - ופוגע בצורה משמעותית באיכות חיינו.

סוקרטס טען כי "מלאכת אלוהים היא לרפא את הכאב". מאחר שקשה להגדיר את המושג כאב בצורה מדעית אחידה, שתהיה מקובלת על כל המדענים בעולם, לא ניתן למדוד כאב בצורה אובייקטיבית, אלא לאמוד אותו על פי התנהגות האדם הסובל.
לעניות דעתי ולאור ניסיוני הקליני הרב, בטיפול בסובלים מכאב, אני מגדיר כאב כחוויה חושית אישית סובייקטיבית, המתפרשת אצל כל אדם בצורה שונה.

למעשה, הכאב איננו מוגדר כאחד החושים שלנו. אריסטו לא כלל את הכאב ברשימת 5 החושים: הריח, הטעם, המגע הראייה והשמיעה, אלא התייחס אליו כאל חוויה אישית בלבד.

מהו תפקידו של הכאב בגופנו? מדוע כואב לנו?

מבחינה פיזיולוגית, ניתן לומר שהכאב הוא מעין מנגנון הגנה פיזיולוגי, שבאמצעותו הכאב מופיע. הכאב נועד להגן על האורגניזם - ולשמר אותו.

על מנת להבין את תגובותינו לכאב, חשוב להבין ולהכיר את שני המושגים:

1 . סף כאב Pain Threshold
2 . סבילות לכאב Pain Tolerance

מהו סף כאב? מהי סבילות לכאב?

סף כאב: זהו למעשה הגורם הפיזיולוגי. כאשר אנו מדברים על סף כאב נמוך, הכוונה היא כי דרוש גירוי כאב חלש, על מנת לגרות את הסף - ולגרום להופעת תחושת הכאב. כאשר אנו אומרים סף כאב גבוה, הכוונה היא כי דרוש גירוי חזק יותר - על מנת לגרום לתחושת הכאב.

סבילות לכאב: כאן מדובר על מצב בעל אופי התנהגותי פסיכולוגי; יכולת האדם לסבול את הכאב. יכולת זו מושפעת מגורמים אישיים, אישיותיים, תרבותיים ואתניים.
לכן יש לזכור כי השוני הקיים בין אדם לאדם, לגבי סף הכאב וסיבולת הכאב - גדול מאד.

מה ההבדל בין כאב פונקציונלי לבין כאב פסיכוגני?

קיימים שני סוגי כאב. מבחינה פסיכולוגית, מדובר בשני סוגים של כאב.

1. כאב פונקציונלי: מדובר בכאב הנובע מפגיעה בתפקוד של אחד מאברי הגוף; יש לכאב מוקד גירוי אנטומי; על פי רוב, יש לכאב הזה רקע נפשי. מאחר שבכאב פונקציונלי קיים מוקד גירוי אנטומי לפגיעה, ניתן לקרוא לו גם כאב פסיכוסומטי.

2. כאב פסיכוגני: זהו כאב הקיים למעשה במוחו של האדם; כלומר: יש דיווח על כאב, מבלי שקיים גירוי כאב. לגבי האדם, הכאב הפסיכוגני הוא כאב אמיתי מאוד מוחשי. האדם עלול לחזור ולחוות את אותה חווית כאב שהייתה לו כתוצאה מתאונה כלשהי - לפני שנים רבות.

אצל אנשים רבים הסובלים מכאבים פונקציונליים, יש תהליך בו הם משמרים, מפתחים ואפילו מחמירים כאב אורגני קל. ישנם כאלה המשתמשים בכאב לצורך רווח משני, שעל פי רוב איננו מודע - רווח ה"משחרר" ומחלץ אותם ממצבים שהם מעוניינים להשתחרר מהם (כך, למשל, האישה מתלוננת על כאבי ראש כאשר לא מתחשק לה לקיים יחסי מין עם בן זוגה; או הבעל מתלונן על עייפות וכאבי גב, כאשר הוא אמור לצאת לקניות בשוק...).

מהו כאב אקוטי? מהו כאב כרוני? מה ההבדל ביניהם?

כאב אקוטי הוא כאב חד ופתאומי, הנגרם כתוצאה מפגיעה פיזית. כאב מסוג זה עלול להוות גורם המוביל לעיתים להתקף חרדה.

כאב כרוני הינו כאב הנמשך יותר מ-6 חודשים - ולעתים גם מספר שנים. כאב מסוג זה גורם לעיתים לתסכול, ייאוש, תשישות ואפילו לדיכאון.

הקשר בין גוף לנפש איננו ניתן להפרדה: אין גוף בלי נפש; ואין נפש בלי גוף. המוח הוא זה שקובע את הצד הגופני וגם את ההתנהגות הפסיכולוגית.

ואחרי כל אלה, לשאלה הכי חשובה: כיצד ניתן לטפל בכאב? מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי? מהו טיפול בביופידבק?

קיימות טכניקות רבות ושונות לטיפול בכאב, החל משימוש בתרופות - וכלה בניתוחים מורכבים ומסובכים. כמו כן הוכח במחקרים רבים כי הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי עשוי להועיל בהתמודדות עם כאב.

זהו טיפול שבו לומד האדם לשנות דפוסי חשיבה מכשילים - ולהפכם לדפוסי חשיבה אפקטיביים היוצרים שינוי ברגשות, בהתנהגויות ובתגובות האישיות שלו לכאב. באופן כזה, המטופל מגיע למצב שבו הוא למעשה מנהל את הכאב - ולא הכאב מנהל אותו ואת חייו.

שיטת הביופידבק מבוססת על תחומי הרפואה, הביולוגיה, הפסיכולוגיה והטכנולוגיה. באמצעות השיטה מתבצע, בתחילת הטיפול, פרופיל פסיכו-פיזיולוגי - באמצעות מכשור ממוחשב ומתוחכם, הכולל ערוצים המקבלים נתונים על פעילויות פיזיולוגיות כגון נשימה, מתח שרירים, מתח רגשי, קצב פעימות הלב, רמת החמצן הרווי בדם, הפעילות המוחית וכו'
מטרת הפרופיל הפסיכו-פיזיולוגי היא לתת למטפל נתונים אישיים של המטופל, בכל הקשור לתגובותיו לגירויים שונים. ניתן לראות בביצוע הפרופיל הפסיכו-פיזיולוגי מעין מדידת נתונים, בדומה לחייט המודד את האדם, על מנת לתפור לו חליפה מותאמת באופן אישי.

בשיטה זו, נלמדות טכניקות שמטרתן לאפשר למטופל לפתח יכולת שליטה רצונית על פונקציות בלתי רצוניות בגוף. השיטה מוכחת כטיפול מוצלח בכאב - מאחר שמדובר בסוג של רפואה אקטיבית; כלומר: המטופל לוקח אחריות על הטיפול ועליו לתרגל את הטכניקות שלמד בקליניקה; המטופל מיישם זאת באופן עצמאי בבית - ובכל מקום שהוא באופן עצמאי.

במהלך התהליך הטיפולי, המטופל גם מתרגל את מה שלמד מול המכשור של שיטת הביופידבק - ומקבל בזמן אמת משוב אמין ואובייקטיבי, המוכיח לו כי תוך זמן קצר, אכן יש ביכולתו לשלוט בצורה רצונית על מערכת העצבים הלא רצונית - ובכך לגרום לו להעלות את סף הכאב ולשפר את יכולת ההתמודדות שלו עם הכאב.

האם יש הוכחות מחקריות ליעילות טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול בביופידבק, בכל הקשור בכאב?

מחקרים של חברת הביטוח האמריקאית הגדולה, קייזר פרמננטה, הוכיחו כי שילוב של טיפול קוגניטיבי התנהגותי וביופידבק - הורידו בצורה משמעותית את התלות בתרופות, מספר אשפוזים חוזרים, היעדרויות מהעבודה, ביקורים אצל רופאים מומחים עם עלויות ניכרות - וגרמו לשיפור משמעותי ביכולת התפקוד האישי ועוד.

ד"ר יגאל גליקסמן (Ph.D) הוא פסיכותרפיסט, מומחה ל-CBT ולשיטת ביופידבק.

ד"ר גליקסמן ישתתף בכנס "כאב, אפשר גם אחרת"

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום