משככי כאב: פארצטמול

(0)
לדרג

מהו הפארצטמול ואילו תכשירים נמנים על משפחתו (אקמול דקסמול)? מהן תופעות הלוואי האפשריות? כתבה ראשונה בסדרה: תרופות ללא מרשם המיועדות לטיפול בכאב

מאת: מגר' עינת גורליק

האגודה הבינלאומית ללימוד הכאב (IASP) מגדירה כאב כחוויה תחושתית ורגשית לא נעימה, אשר קשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות. ניתן לסווג כאב עפ"י משך הזמן לכאב חד (אקוטי) וכאב מתמשך (כרוני). הטיפול בכאב מותאם אישית ויכול לכלול טיפולים לא תרופתיים (כגון: פיזיותרפיה, דיקור וכיו"ב) וטיפולים תרופתיים.

מה חשוב לדעת?

במידה והנך נוטל תרופות נוספות או סובל ממחלות רקע במיוחד מחלות כבד, מחלות כליה, מחלות לב וכלי דם או מחלות במערכת העיכול יש להיוועץ ברופא או ברוקח בטרם השימוש בתכשירים לשיכוך כאב והורדת חום ללא מרשם.

בכל מקרה, יש להגביל את משך הטיפול בתכשירים אלה ללא ייעוץ רפואי לשלושה ימים, כאשר ניתנים להורדת חום; ולמשך חמישה ימים לטיפול בכאב.

כדי להפחית את הסיכון לתופעות לוואי, יש ליטול את המנה הנמוכה היעילה, לתקופה הקצרה האפשרית ללא הנחייה אחרת מרופא.

לכתבה בנושא אנטיביוטיקה
לכתבה בנושא תרופות לאין אונות
לכתבה בנושא טיפול הורמונלי חלופי לנשים
לכתבה בנושא גלולות למניעת הריון
לכתבה בנושא סטטינים

מה זה פארצטמול?

תכשירים רבים מכילים את המרכיב פארצטמול הן כמרכיב בודד (אקמול, דקסמול ועוד) והן בשילוב עם תרופות נוספות (אקסידול, דקסמול צינון/שיעול, רוקסט, קולדקס ועוד). בנוסף, קיימים תכשירים משולבים המנופקים בכפוף למרשם רופא.

התרופה פארצטמול מיועדת לשיכוך כאבים ולהורדת חום. מנגנון הפעולה של התרופה בהקלה על כאב אינו ברור במלואו. לתרופה אין פעילות נוגדת דלקת. כאמור, החומר הפעיל פארצטמול מצוי בתכשירים רבים להקלה על כאב והורדת חום. כדי להימנע ממינון יתר, יש להקפיד לקחת בחשבון את כל התכשירים המכילים פארצטמול. במידת הצורך יש להיוועץ ברופא או ברוקח.

מינון יתר של התכשיר עלול לגרום לפגיעה חמורה בכבד. חשש לפגיעה כבדית במינון טיפולי קיים בעיקר עבור מטופלים הצורכים אלכוהול באופן קבוע וכאלה עם מחלת כבד.

באיזה שעות ביום מומלץ ליטול את התרופה?

אין הנחיות מיוחדות.

איזה מזונות אסור לאכול יחד עם התרופה?

אין הנחיות מיוחדות. ניתן ליטול ללא קשר למזון.
יש להימנע מלקיחת מינון גבוה (מתוך טווח המינונים המומלץ) של תרופה זו, בזמן צום ממושך/מצבי תת תזונה.

האם יש אנשים שאסור להם ליטול את התרופה?

בעלי רגישות יתר לפארצטמול; חולים באי ספיקת כבד או מחלת כבד חמורה.

מהן תופעות הלוואי האפשריות?

תגובות עוריות: במקרים נדירים, פארצטמול עלול לגרום להופעת תגובות עוריות חמורות ומסכנות חיים, שהסימנים שלהן יכולים להיות אודם, פריחה, שלפוחיות או פגיעה עורית נרחבת. תופעות לוואי עוריות חריפות עלולות להופיע גם אם בעבר ניטלו תכשירים המכילים את המרכיב הפעיל פארצטמול ללא בעיה מיוחדת. יש להפסיק טיפול עם הופעת תסמינים לפגיעה כזאת ולפנות מידית לעזרה רפואית.

נזק לכבד: גורמי הסיכון לנזק כבד הינם: מינון גבוה מהמומלץ או לתקופה ממושכת; צריכת משקאות אלכוהוליים; נטילה במקביל לתרופות נוספות המשפיעות על פעילות הכבד.

תסמינים אפשריים לנזק לכבד: בחילה והקאה, שלשול, אובדן תיאבון, כאבי בטן, נפיחות, הזעה מוגברת, כאב או רגישות בבטן העליונה. יש להפסיק טיפול עם הופעת תסמינים לפגיעה כזאת ולפנות מידית לעזרה רפואית.

ומה עם אינטראקציה בין תרופות?

קיימת עלייה בסיכון לפגיעה כבדית, כאשר תכשירי פארצטמול משולבים עם תכשירים המשפיעים על יצור אנזימים בכבד, כגון ברביטורטים, פניטואין, קרבמזפין וריפמפיצין, תכשירים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, קטדולון, ופרובנציד.

פגיעה בספיגה של תכשירי פארצטמול תיתכן בשילוב תכשירי פארצטמול עם כולסטיראמין. קיימות השפעות גומלין נוספות. למידע נוסף יש לעיין בעלון לצרכן ולהיוועץ עם רופא או רוקח.

האם יש איסור לעשן? לשתות אלכוהול?

אלכוהול עלול להגביר את הרעילות הכבדית של תכשירי פארצטמול. יש להימנע משתיית אלכוהול במהלך הטיפול.

מגר' עינת גורליק היא רוקחת קלינית, המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי, אגף הרוקחות, משרד הבריאות.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

לכתבה בנושא משככי כאב - דיפירון
לכתבה בנושא תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות

בואו לדבר על זה עם מגר' עינת גורליק בפורום תופעות לוואי בטיפול תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום