התמכרות לפורנו: טיפול משולב

(4)
לדרג

התמכרות לפורנו עלולה להיות הרסנית: חוסר תפקוד בעבודה ופגיעה ביחסים הזוגיים. ניתן לטפל בבעיה בעזרת טיפול המשלב תרופות, פסיכותרפיה ונוירופידבק

מאת: ד"ר אירנה נתנאל ופרופ' פנחס דנון

בשלושת העשורים האחרונים, שינתה הטכנולוגיה את הרגלי הצפייה של כולנו בסרטים: כבלים, אינטרנט וסלולרי הפכו את הסרטים לנגישים מאוד.

הנגישות הטכנולוגית המוגברת הזו הפכה גם את הפורנו, לצד יתר סוגי הסרטים, לזמין מאוד - בלחיצת כפתור.

מה גורם להתמכרות לפורנו? מה היקף התופעה?

צפייה בפורנו היתה מאז ומתמיד תחביב שכיח בקרב גברים. בעידן האינטרנט והתקשורת הסלולרית, הפך הפורנו נגיש וזמין בקלות. גלישה באתרי פורנו במכשירים סלולריים מאפשרת למעשה צפייה במהלך כל שעות היום, בכל מקום - וגורמת לצפייה מוגברת בפורנו. במקרים רבים, נגישות וצפייה מוגברת גורמים לאובדן שליטה ולעיתים אף לתלות משמעותית והתמכרות.

נתונים סטטיסטיים מדווחים כי בארצות הברית 12% מאתרי האינטרנט כוללים תכנים פורנוגרפיים; 40 מיליון אמריקאים מבקרים באופן קבוע באתרי פורנו. זאת ועוד: 20% מהגברים ו-13% מהנשים מדווחים שהם צופים בפורנו בעבודה.

התמכרות לפורנו שייכת להתמכרויות התנהגותיות המתאפיינות בהפרעות שליטה בדחפים. היא מתבטאת בקושי לשלוט בדחפים, חוסר יכולת להתנגד לדחף לבצע פעולה מזיקה שמקנה תגמול מיידי.

כאשר מדובר בהתמכרות פתולוגית, הכוונה היא לדחף בלתי
נשלט, עיסוק אובססיבי וקיצוני שפוגע בתפקודו היום יומי של האדם, בעבודה ובקשר הזוגי שלו.

כיצד מרגיש אדם מכור לפורנו?

אדם שמכור לפורנו אינו מסוגל לעצור את התנהגותו ונמשך שוב ושוב לצפייה בסרטים, בתמונות או להתכתבויות מיניות. המכורים מבזבזים זמן רב באתרים, ולמרבה הצער, ההתמכרות באה פעמים רבות על חשבון העבודה או על חשבון חיי הזוגיות או על חשבון יחסי מין עם בני זוגם.

מכורים רבים מנסים להתיישב מול המחשב כדי לעבוד, אך פותחים במקביל חלונות נוספים וגולשים באתר פורנו במקום להתרכז בעבודתם. בסופו של דבר, הם זונחים את העבודה שהיו אמורים לבצע במחשב - ונתקעים במשך שעות ארוכות בתוך העולם הווירטואלי של אתרי הפורנו.

כמו כל התמכרות, גם התמכרות לפורנו גורמת לפגיעה משמעותית מבחינה רגשית, חברתית, בין אישית ותעסוקתית. היא גורמת לאדם המכור תחושות של בושה, אשמה, גועל וירידה בערך העצמי. אדם שנמצא במערכת זוגית רואה בהרגל המגונה שלו התנהגות בלתי מוסרית המעוררת נקיפות מצפון ובלבול רב: מצד אחד הוא אוהב את אשתו ותופס את עצמו כאדם מוסרי, ומצד שני הוא פוגע בה ו"בוגד" בה, כאשר הוא צופה ומגורה מינית מנשים אחרות. לעיתים קרובות, תחושות אלו מביאות מכורים רבים למצבים של דיכאון ממשי.

כיצד הפורנו הופך מ"סתם תחביב" ל"התמכרות ממש"?

הנאה וסיפוק משחקים תפקיד חשוב בהיווצרות של כל התמכרות - והתמכרות לפורנו בפרט. מוחם של בני אדם, בדומה למוח של בעלי חיים, מושפע מצורך להשיג הנאה ותגמול חיובי. עונג לאחר מילוי משימה מהווה מוטיבציה להמשיך באותה הפעולה על מנת להשיג הנאה שוב ושוב.

כך, כמו במעגל סגור, הנאה מניעה לפעולה באופן מתמיד ובלתי פוסק. לפיכך, כולנו נולדים עם נטייה טבעית להתמכר לכל דבר הגורם לנו לתחושה טובה. התגמול החיובי הוא זה שגורם לנו לחזור על אותה הפעולה שוב ושוב, עד שאיננו מסוגלים לעצור זאת. כך, נאבד שליטה, למרות הידיעה הברורה והמודעת שהעיסוק בהתנהגות זו (צריכת פורנו) נהפך למזיק ופוגע בנו.

מה בדבר השפעת התוכן של הפורנו על ההתמכרות לפורנו?

גורם נוסף להתמכרות קשור לפנטזיות מיניות שאין אפשרות להשגתן במציאות. כך, למשל, תעשיית הפורנו מציעה לאנשים מגוון אין סופי של הפנטזיות הכי פרועות - שלא ניתן לממשן במציאות. סרטי פורנו מציגים מודלים קיצוניים של נשים וגברים שלא ניתן להגיע אליהם במציאות. הפער בין המציאות לבין הסרטים גורם לאכזבה, לקושי להגיע לגירוי מיני במציאות ולקשיים משמעותיים בתפקוד המיני. כתוצאה מכך, המכורים מתקשים להתנתק מהצפייה בסרטי פורנו - וממשיכים להתענג על פנטזיות לא מושגות.

כמו בכל התמכרות, גם התמכרות זו מלווה בצורך בעליית סף הריגושים. המגוון הרחב של האפשרויות שמציע הפורנו מאפשר למכורים להעלות את הריגוש באופן מתמיד. כך, למשל, מכורים מוצאים את עצמם מרוגשים מסרטי סאדו-מאזו, מין קבוצתי, הומו-לסבי וכו'. עם זאת, בחיים האמיתיים הם חווים בושה, בדידות ואף דיכאון וחרדה.

כיצד ניתן לטפל בהתמכרות בפורנו?

קיימות מספר דרכים לעזור לאנשים להיגמל מהתמכרות לפורנו.

הדרך היעילה ביותר לטפל בהתמכרות לפורנו, כמו גם לטיפול ביתר סוגי ההתמכרויות, היא הטיפול המשולב הכולל תרופות, פסיכותרפיה וטיפול חדשני בטכנולוגיה של נוירופידבק. הטיפול התרופתי נועד להעצים את ויסות הרגשות, לאזן את התפקוד הפסיכולוגי ולטפל בתסמינים נלווים של הפרעות פסיכיאטריות כגון חרדה ודיכאון. כך, למשל, תרופות נוגדות דיכאון, תרופות מייצבות מצב רוח ותרופות להתמכרויות גופניות-פיזיות.

במהלך פסיכותרפיה התנהגותית-קוגניטיבית ((CBT מלמדים את המכור ליהנות מיחסי מין, ממגע, מליטוף ומחיבוק: מהחום ומהאנושיות שבהם. חשוב ללמוד את מהות יחסי המין ואת משמעותם, אשר רחבים הרבה יותר מן האקט הטכני. טיפול משולב של תרופות ופסיכותרפיה ובנוסף לכך הקניית מיומנויות שליטה למכורים מאפשרות למנוע הישנות של ההתמכרות בעתיד.

בין הטכניקות למניעת הישנות הנלמדות, אפשר למנות מיומנויות של ויסות רגשות, שליטה עצמית, שליטה בדחפים המיניים, רכישת כלים להתמודדות יעילה עם מצבי חיים מלחיצים ועם צרכים בלתי מסופקים. בנוסף, מתמקדים בהיבטים של חיי האדם אשר הובילו אותו מלכתחילה להתמכרות. טכניקות קוגניטיביות מכוונות לשינוי אמונות מושרשות ותפיסות עצמיות שלילות. טיפול התנהגותי-קוגניטיבי דורש התמדה בביצוע משימות ותרגול יום יומי.

ומה בנוגע לנויורפידבק? כיצד הוא מסייע במאבק בהתמכרות לפורנו?

הדרך הפשוטה והקצרה יותר להיגמל היא טיפול בטכנולוגיה של נוירופידבק. זהו טיפול בלתי חודרני ובלתי פולשני. הוא מבוסס על פיתוח מיומנויות של שליטה בגלי המוח של האדם.
טיפול בנוירופידבק מהווה גישה חדשנית המשפיעה ישירות על הפעילות החשמלית של המוח. בכל רגע נתון, באזורים שונים במוח, מתרחשת פעילות חשמלית המתבטאת בהופעה של גלי מוח שונים. ההשפעה על הפעילות החשמלית של המוח משפרת את התפקוד הכללי, משפיעה ישירות על התנהגות האדם ומשפרת את תפקודנו בתחומים השונים.

טיפול בנוירופידבק מבוסס על קבלת משוב און-ליין אודות הפעילות החשמלית של המוח.

איך עובד טיפול נוירופידבק?

טיפול בנוירופידבק מתחיל באבחון EEG - אלקטרואנציפלוגרמה של הפעילות החשמלית המוחית. רישום של הפעילות החשמלית של המוח נעשה על ידי הצמדת אלקטרודות לקרקפת, כדי לאסוף מידע מקיף ככל הניתן על פעילות המוחית. המטפל ממקם אלקטרודת רבות באזורים שונים על פני עור הקרקפת.

לכל אדם יש תמונה שונה המתארת את הפעילות החשמלית של המוח. בנוסף לכך, כל הפרעה מתאפיינת גם היא בתמונה שונה של תפקודים באזורים השונים במוח. כך, למשל, לאדם שסובל מהתמכרות לפורנו, ניתן לצפות לפעילות חשמלית חלשה באזורי המוח אשר אחראיים לשליטה בדחפים.

ולכן, במהלך הטיפול בנוירופידבק, יתאמן המטופל להגביר תפקוד באזור זה. בעקבות כך, שליטתו העצמית ביום-יום תתחזק. חיזוק של אזור מסוים זה במוח יעזור לאדם להימנע מבחירה לא בריאה, המקנה סיפוק מיידי, כגון צפייה בפורנו - ולבחור באפשרויות בריאות ולא מזיקות. בעזרת אימון בנוירופידבק, האדם יהיה מסוגל להדוף את הדחף, או לא ירגיש דחף כלל.

תוכנית אימונים שונה מאדם לאדם - ומטפל מיומן להתאים את דרך הטיפול בנוירופידבק באופן אישי לכל אדם, בהתאם לאבחון EEG. מטפל בשיטת נוירופידבק מזהה את האזורים שמתפקדים פחות טוב ועל סמך התמונה שהתקבלה, הוא בונה תכנית אימון שמטרתה לשפר את היחס בין הגלים השונים במוח ולחזק את האזורים המתפקדים פחות טוב.
במהלך הטיפול בנוירופידבק, מתבקש המטופל להעלות או להוריד גלים מסוימים עד שהוא יוצר את דפוס הגלים הרצוי.

טיפול בנוירופידבק מבוסס על עקרון של תהליך למידה וההישגים הטיפוליים לא תמיד מיידיים. לעיתים קרובות, נדרש זמן עד שמטופל לומד לשלוט בגלי המוח - וליצור את סוג גלי המוח המבוקש.

ד"ר אירנה נתנאל ופרופ' פנחס דנון, מיינד קליניק - מרכז לטיפולים מתקדמים

בואו לדבר על זה בפורום חרדות ופוביות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום