ניתוח בריאטרי: היום שאחרי

(0)
לדרג

עברתם ניתוח לקיצור קיבה? מזל טוב על הירידה במשקל - אבל אין קיצורי דרך. ביום שאחרי הניתוח, חשוב לשנות דפוסי התנהגות ולהיעזר בתמיכה מקצועית ובתמיכה חברתית

מאת: רונית ציוני

הצלחתו של ניתוח בריאטרי אינה מסתיימת ברגע הראשון שאחריו. הרגלי האכילה נשארו אותו דבר, אבל הקיבה כבר לא ענקית כמו פעם. כעת אתם עומדים להתחיל חיים חדשים. הניתוח הוא השלב הגדול ביותר בתהליך הירידה במשקל: הרעב מופחת, החשקים נעלמים, הקילוגרמים יורדים בקצב מסחרר, המחמאות לא מפסיקות להגיע והמוטיבציה שלכם בשמיים.

אבל כדאי לזכור: מטופלים רבים נופלים לתוך מלכודת הדבש של תחושת האופוריה הבאה לאחר הניתוח, ומסכלים את סיכויי ההצלחה של הניתוח. בגלל הסיטואציה הזו, רופאים רבים מסננים את מספר הפניות שמגיעות אליהם לניתוח בריאטרי. זאת, מתוך הבנה כי הצלחתו של הניתוח טמונה במידת השיקום לאחריו, בתמיכה מהסביבה הקרובה. והחשוב ביותר: שינוי של 180 מעלות באורחות החיים.

התמודדות אחרי ניתוח בריאטרי (אילוסטרציה)
התמודדות אחרי ניתוח בריאטרי (אילוסטרציה)

מה קורה לאחר הניתוח הבריאטרי?

השילוב של קיבה קטנה ולא גמישה לאחר הניתוח, יחד עם הירידה הדרסטית ברמות הורמון הרעב (גרלין) בדם, מוביל לירידה חדה בצריכת המזון ולהתפתחות תחושת שובע מוקדמת. השילוב של צריכת מזון מופחתת יחד עם היעלמות החשקים מוביל לירידה מהירה במשקל.

מדי שבוע, המטופל יסיר ממשקלו קילוגרמים עודפים. מטופלים רבים מדווחים שלאחר הניתוח הם זוכים למבול של מחמאות שמובילות למוטיבציה גבוהה לשמר את המצב החדש ומוכנות לעבודה קשה. אך לאורך זמן, התחושות החיוביות האלה ייעלמו ולאחריהן יישאר המטופל עם ההתמודדות הפרטית שלו. מדובר אחרי הכול במצב זמני, והשפעות הניתוח לא נשארות לאורך זמן.

כיצד, אם כך, ניתן למנוע חזרה למשקל הקודם ולעזור לתהליך הצלחת הניתוח?

להלן מספר צעדים הנחוצים לשם השלמת המהלך הניתוחי - ושימור התוצאה לאורך שנים.

1) ראשית, חשוב להבין כי הניתוח אינו הפתרון לבעיית ההשמנה, אלא רק סיוע שהכירורג הבריאטרי הושיט לכם, על מנת להקל עליכם לעשות את מה שמזמן הייתם צריכים לעשות: שינוי הרגלי אכילה. הניתוח הוא זרז לפתרון בעיית ההשמנה.

2) מערכת תמיכה מקצועית: גם אם אתם מאמינים שאתם יודעים הכל בנוגע לאכילה נכונה לשם הרזייה, אל תהיו שאננים. לאחר ניתוח בריאטרי, אופן האכילה הנדרש מכם לשם הצלחת התהליך הוא שונה לחלוטין מאופן אכילתו של האדם הרגיל. וכמובן, שונה מאופן אכילתכם טרם הניתוח. מצאו דיאטנית המתמחה בבריאטריה, שתוכל להדריך אתכם שלב אחרי שלב, כדי להשלים את התהליך. הקפידו על טיפול רציף אצלה, לפחות בחצי שנה הראשונה לאחר הניתוח הנחיות התזונה משתנות מדי מספר חודשים בשנה הראשונה. וודאו שאתם עוברים טיפול תהליכי לשינוי הרגלי אכילה אצל הדיאטנית - ולא רק מעקב.

3) מומלץ ביותר גם ללכת לפסיכולוג בריאטרי, לפחות למספר פגישות ראשונות, שהרי שינויים רגשיים רבים הולכים להופיע בחייכם בחודשים הקרובים, וכולנו יודעים שהאכילה שלנו היא לא רק רציונלית, שהרי אם היה כך, לא הייתם מגיעים למצב של ניתוח בריאטרי.

4) תמיכה חברתית: קיימת חשיבות גדולה לתמיכת הסביבה הקרובה בתהליך אותו אתם עוברים, שכן מדובר בצעד משנה חיים. מעבר לכך, קיימת חשיבות גדולה לקבלת תמיכה מאנשים אשר מצויים באותו מצב כמוכם. לשם כך, קיימים פורומים מקצועיים למנותחי קיצור קיבה, המנוהלים על-ידי אנשי מקצוע בריאטריים מוסמכים. אין תחליף לאוזן קשבת מאדם אשר מבין בדיוק את מה שעובר עליכם.

5) פינוי זמן ומשאבים: תהליך של שינוי הוא תהליך שדורש מאמץ רב, מאחר ומדובר בהתנגדות לכל מה שהייתם רגילים אליו עד כה (אחרת, זה לא היה נקרא שינוי...). ארגנו מחדש את סדר העדיפויות בחייכם, לחודשים הקרובים, ושימו את תהליך השינוי בראש סדר העדיפויות. הכינו עצמכם מראש לעבודה קשה וזכרו שמדובר בכמה חודשים בלבד, עד שיתחיל להיות יותר קל, שכן לאחר מכן מוטמעים בכם כבר הרגלים חדשים.

6)קחו את הזמן: אל תנסו להאיץ את התהליך, אל תנסו להגיע מהר לאכילה מושלמת, על מנת לרדת מהר יותר במשקל. זכרו שבשונה מדיאטות קודמות, המטרה בשנה הראשונה לאחר הניתוח היא למצוא את דרך האכילה ואורח החיים אשר נעימים לכם, אך גם מאפשרים משקל תקין, שכן השאיפה היא לשמור עליהם לאורך שנים, ולא רק עד להגעה למשקל היעד.

לכתבה בנושא הכנות לפני ניתוח בריאטרי לחץ כאן.

רונית ציוני היא דיאטנית קלינית בריאטרית, חברת עמותת "עתיד" והוועד המארגן של פורום דיאטניות בריאטריה

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום