סוכרת: איך להימנע מסיבוכי ראייה?

(0)
לדרג

בעיות ראייה הן דוגמא כאובה לסיבוכים הנלווים לסוכרת. בנוסף לרטינופתיה סוכרתית, גדל גם הסיכון לפתח גלאוקומה, קטרקט או עיוורון פתאומי. אל תעצמו עיניים, לכו להיבדק

מאת: יובל טוכשניידר

סוכרת הינה מחלה כרונית המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן .

מהם סוגי הסוכרת הקיימים?

ישנן 3 צורות עיקריות של סוכרת, כך לפי ארגון הבריאות העולמי:

סוג 1: נקראת גם סוכרת נעורים. זו המחלה המטבולית הנפוצה ביותר בקרב צעירים. בין 15%-5% מכלל חולי הסוכרת סובלים מסוכרת מסוג זה. למרות שמה, סוכרת נעורים, המחלה יכולה להתפתח בכל גיל, אבל שכיחה בעיקר בקרב ילדים. לצד אלמנטים גנטיים או סביבתיים שמשפיעים על ההתפתחות, סוכרת סוג 1 נגרמת ממחלה אוטואימונית שבה הגוף מזהה את תאי הבטא המייצרים את האינסולין כתאים זרים, תוקף אותם והורס אותם. הרס זה מוביל בסופו של דבר לחוסר מוחלט באינסולין וכתוצאה מכך יש תלות מלאה באינסולין חיצוני. כיום בדיקות נוגדנים חדשות מאתרות יותר אנשים עם סוכרת סוג 1 בקרב מבוגרים.

סוג 2: אופיינית לרוב מגיל 40, למרות שבעקבות שינוי סגנון החיים במערב: מזון תעשייתי ופחות פעילות ספורטיבית, גם צעירים חשופים לסוכרת סוג 2. בנוסף, המחלה עלולה להתפתח גם כתוצאה ממחלות אחרות כגון מחלות בלבלב או עקב בעיות הורמונאליות המשבשות את הפרשת האינסולין או גורמות התנגדות לאינסולין המופרש מהגוף (שני משתנים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי במקביל או בנפרד). בשלב הראשון, רמת הגלוקוז אחרי אכילה עולה, דבר המוביל להתפתחות פחמימות בכבד. רוב הסובלים מסוכרת סוג 2 הם בעלי משקל עודף, ללא הבדלי מין. בסוג זה, אין הרס של תאי הבטא, לפחות לא בשלב הראשוני.

סוג 3:: סוכרת הריון. בארה"ב, כמעט 4% מההיריונות מלווים בסוכרת הריונית. במידה והסוכרת ההיריונית לא מטופלת במהלך ההיריון, קיים סיכוי גדול כי התינוק ייוולד גדול מאוד וכי האם תסבול מלחץ דם גבוה כרוני במהלך ההיריון. לכן הרופאים נוטים לקבוע לידה קיסרית בקרב נשים הסובלות מסוכרת היריון. כאשר יש חשש לסוכרת הריונית, עושים בדיקת העמסת סוכר בשבוע 24-28. סוכרת זו מתפתחת כתוצאה מהשינויים בזמן ההריון, הגורמים לעומס על מערכת האינסולין וגורמים לאותן תופעות האופייניות לסוכרת סוג 2.

ברוב המקרים של סוכרת היריונית מדובר בתופעות סמויות שלא מורגשות כלל על ידי האישה ואינן מאופיינים בסימפטומים הקלאסיים של רמת סוכר גבוהה, כגון צימאון, שתייה מרובה ומתן שתן בכמויות גדולות.

מה הקשר בין סוכרת לבין בעיות ראייה?

העין היא האיבר היחיד בגוף האדם שניתן לראות דרכו כלי דם, ללא חדירה פולשנית. לכן, בהתבוננות בכלי הדם אשר בעין ניתן לזהות ולעקוב אחרי מחלות שונות, ובהן גם התפתחות סוכרת.

היות ורשתית העין מכילה את כלי הדם הקטנים ביותר בגוף האדם, הפגיעה הראשונית של הסוכרת תיראה בכלי הדם אשר ברשתית העין.

מהם הגורמים לפגיעה ברשתית כתוצאה מסוכרת?

הגורם המשמעותי ביותר לפגיעה ברשתית כתוצאה מסוכרת הוא מידת איזון הסוכר בדם. גורם נוסף הוא משך המחלה: מחקרים מוכיחים שככל שסובלים זמן ארוך יותר מהמחלה, כך הסיכוי לפגיעה ברשתית גבוהים יותר (לדוגמא: הסיכוי של אדם שסובל מסוכרת במשך 10 שנים לפגיעה ברשתית עומד על 50%, בעוד שאדם החולה 30 שנה, הסיכוי לפגיעה ברשתית אצלו עומד על 90%).

ידוע היום כי בנוסף לסוכרת, רמת כולסטרול ושומנים גבוהים בדם, משפיעות על הפגיעות ברשתית העין ומחמירות אותן. איזון לקוי של ערכי הסוכר בדם לאורך זמן מגדיל את הסיכון לפגיעה עינית, בעוד שהקפדה על רמת סוכר מאוזנת מפחיתה בשיעור גדול את הסיכון להופעה של פגיעה עינית.

לחץ דם בלתי מאוזן הוא גורם משמעותי המחמיר את השינויים הסוכרתיים בעין. איזון ערכי הסוכר בדם, לחץ הדם והכולסטרול הם צעדים חשובים שיש לעשות כדי לעכב ולמנוע את הפגיעות בעין כתוצאה מהסוכרת.

כאשר המטבוליזם תקין וחולי הסוכרת שומרים על רמה תקינה של גלוקוז בדם, יש אפשרות למנוע ולעכב משמעותית את ההשפעות על הרשתית שנגרמות כתוצאה מהסוכרת.

מהן מחלות העיניים העלולות להתפתח כתוצאה מסוכרת?

קטרקט: עכירות של העדשה התוך עינית. עלול להתפתח אצל כל אחד, לרוב בגיל מבוגר. לסובלים מסוכרת יש נטייה לפתח את המחלה בגיל צעיר יותר.

גלאוקומה: מתאפיינת בעלייה של הלחץ תוך עיני. גלאוקומה מתפתחת כתוצאה מכלי דם חדשים המתפתחים על קשתית העין, בגבולות האישון, בזווית הלשכה הקדמית, ויוצרים חסימה של הניקוז. לחולי סוכרת יש סיכוי גבוה פי 2 לסבול מגלאוקומה. כתוצאה מכך, עלולה להתפתח גלאוקומה חריפה, בערכים גבוהים, אשר עלולה אף להוביל לעיוורון.

רטינופתיה: רטינופתיה סוכרתית הינה פגיעה בכלי הדם הקטנים ברשתית, כתוצאה מרמות סוכר גבוהות, הגורמות נזק לדופן כלי הדם, שמתבטא בדליפות של דם מהעין. בנוסף, יש גם חסימות בכלי הדם הקטנים, בעין הגורמות לחוסר חמצן, הגורם לשגשוג כלי דם, יצירת כלי דם חדשים בעין, לצורך העברת חמצן. בנוסף, רטינופתיה סוכרתית גורמת בצקות במקולה, שזו הסיבה העיקרית לירידה ביכולת הראייה בחולי סוכרת ולהופעת כתם שחור במרכז הראייה. היא נובעת מדליפת נוזלים מכלי הדם הקטנים הסובבים את המקולה וגורמת למשקעים של שומן וחלבון בדם.

התנפחות שכבות הרשתית: לרוב מופיעה כתוצאה מהפרעה בזרימת הדם לאזור מסויים ודורשת טיפול.

עיוורון פתאומי: יכול להיווצר כאשר כלי דם חדשים ושבירים מדממים לתוך הזגוגית וגורמים להופעה של צל כהה בתוך העין, החוסם את הראייה, או היפרדות זגוגית/רשתית שגורמת לנקודות שחורות או כתמים שמרצדים מול העיניים. לעתים, הדם נספג באיטיות ורק לאחר פרק זמן ארוך הראייה חוזרת לעצמה.

מהם הצעדים שכדאי לנקוט בכדי למנוע את הפגיעה בראייה כתוצאה מסוכרת?

1. עיכוב ומניעה

צמצום כמות הקלוריות והגבלה בשומנים רוויים וחד סוכרים, הן הפעולות החשובות ביותר כדי לשמור על רמת גלוקוז תקינה. כמו כן, פעילות גופנית מגבירה את הרגישות לאינסולין ויכולה לשפר את רמת הסוכר בדם בצורה משמעותית, אצל חלק מחולי הסוכרת.

מחקרים מוכיחים ששינויים קלים באורח החיים, כגון הפחתת משקל, פעילות גופנית קבועה, תזונה נכונה והפסקת עישון מפחיתים את הסיכוי להתפתחות סוכרת.

כל חולה בסוכרת חייב לבצע בדיקות ראיה ובדיקות לעין באופן סדיר, אחת לחצי שנה, אצל רופא עיניים על מנת לעקוב אחר התפתחות כלי הדם ברשתית. על מנת לאבחן בעיות מוקדם ככל האפשר ולטפל בהן בהתאם לפני שייווצרו נזקים בלתי הפיכים.

אופטלמוסקופ: כלי בדיקה לא פולשני שנמצא אצל רופא עיניים ואופטומטריסטים ומשמש להסתכלות על גלגל העין דרך האישון. משמש לאבחון ראשוני.

FA - פלורצין אנגיוגרפי: בדיקה שמתבצעת כאשר עולה חשד לממצאים רטינופתיים ברשתית, כתוצאה מדליפות וחסימות בכלי הדם. במהלך הבדיקה, מוזרק פלורצין לווריד היד ותוך מספר שניות הוא מגיע לכלי הדם בעין. את העין מצלמים בתאורה מיוחדת, כך שניתן לראות האם יש דליפות או חסימות בכלי הדם. באמצעות בדיקה זו, ניתן גם לגלות כלי דם חדשים שהתפתחו על עצב הראייה או בכל מקום אחר ברשתית.

OCT: בדיקה לא פולשנית, בה מרחיבים את האישונים. הבדיקה איננה כרוכה בסיכונים למטופל ואיננה מכילה קרינת רנטגן. בדיקה זו מספקת מידע חיוני וחדשני לגבי מבנה הרשתית באזור מרכז הראייה ועצב הראייה ומאפשרת לראות תמונה מדוייקת וצבעונית, ולפלח את הרשתית לשכבות השונות. היא מסייעת באבחון מחלות עיניים, בהבנת התהליכים המביאים להתפתחותן ומעקב אחריהם, מסייעת באבחון ומעקב אחר מחלות כלי דם, חסימות ורידיות, חסימות עורקיות, רטינופתיה סוכרתית ועוד בעיות עיניים רבות. הבדיקה מאפשרת לקבל תמונה ברורה ומלאה של הרשתית ושל דימומים או דליפות ברשתית, גם כאשר יש דימום בזגוגית העין.

לסיכום: סוכרת היא אמנם מחלה כרונית, אבל שינוי בסגנון ואורח החיים נכון מאפשר לחיות חיים ארוכים ובריאים יחד איתה. חשוב להקפיד על בדיקות המעקב באופן סדיר, על מנת לאבחן בעיות ראייה מוקדם ככל האפשר ולפי שייווצר נזק בלתי הפיך.

הכותב הוא אופטומטריסט M.Sc ברשת אופטיקנה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות רשתית ורטינופתיה סוכרתית בניהול עמותת לראות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום