עדשות מגע: 12 כללי זהב

(5)
לדרג

גם אתם מרכיבים עדשות מגע מעבר לזמן המומלץ, שוטפים אותן במים, ישנים איתן ומתאפרים איתן? להלן כל הטעויות השכיחות שמרכיבי עדשות מגע צריכים להימנע מהן

מאת: מערכת zap doctors

כשקיבלתם את עדשות המגע לראשונה, וודאי תודרכתם על אופן הטיפול בעדשות שלכם. ככל הנראה הוסבר לכם תמיד לשטוף ידיים עם סבון ומים לפני הכנסה והוצאה של העדשות, ועל הצורך בשפשוף עדין (כמו מסאג') להסרת לכלוכים לפני האפסון של העדשות במחסנית. כשמשתמשים בתמיסה רב תכליתית, יש למלא את המחסנית עם תמיסה חדשה בכל פעם שמאפסנים את העדשות. כשמשתמשים בטיפול שמבוסס על מי חמצן יש לעקוב בזהירות אחר הוראות היצרן. עדשות קשות נושמות גם חייבות ניקוי עם סבון. את העדשות הקשות יש לשפשף היטב עם סבון בין האצבעות או על כף היד ואז לשטוף לפני האפסון במחסנית עם תמיסה חדשה. בכל מקרה יש לנקות את העדשות עם חומר שמתאים להן.

אם היו שואלים אתכם "על אמת", כמה אתם באמת מצייתים להוראות הנ"ל בכל פעם שאתם מסירים את העדשות (שהינן, טכנית, תכשירים רפואיים) ומאפסנים אותן ובאיזו תדירות אתם עושים דברים עם העדשות שהאופטומטריסט בפירוש הזהיר אתכם לא לעשות (כמו לישון עם עדשות או לשחות עם עדשות או הרכבת עדשות חודשיות מעבר לחודש) בתחושה שאם עד עכשיו לא קרה שום דבר אז שום דבר רע גם לא יקרה?

מר פיליפ פיין, ראש מחלקת עדשות מגע בחוג לאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה ובאוניברסיטת בר אילן, ד"ר ליאת גנץ- ראש התוכנית לתואר שני במדעי הראייה והאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה, מר יוני סנדורי, יו"ר המכללה לאופטומטריה בישראל ומר עדי מרקוביץ, יו"ר מועצת האופטומטריסטים בישראל ניסחו תקנות שמפרטות טעויות נפוצות שמרכיבי עדשות מגע צריכים להימנע מהן והסיבוכים וסיכונים האפשריים.

מה אתם עושים: משתמשים במים לניקוי ואיפסון של עדשות מגע.
מדוע להפסיק: נראה תמים למדי להשתמש במים לניקוי כמו שמשתמשים במים לכביסה וניקוי משטחים. הבעיה היא שמים אינם מלוחים כמו שכבת הדמעות ועדשות מגע נוטות לספוג מים ולהתנפח. ההתנפחות והמילוי של העדשה במים בעייתיים משתי סיבות. הראשונה, אפילו אם המים בטוחים לשתייה, הם אינם סטריליים ומכילים מיקרואורגניזמים. עדשות מגע רכות סופחות מיקרואורגניזמים, דבר שעלול ליצור שברים בקרנית שמעודדים דפוזיה של המיקרואורגניזמים לשכבות הפנימיות של העין ליצירת דלקת או זיהום. ההתנפחות של עדשות המגע עקב ספיחת המים גורמת לשינוי בצורה של העדשה שנצמדת לעין.
זוהי הסיבה שלא מומלץ להתקלח או לשחות עם עדשות מגע. כמו-כן כששוחים עם עדשות מגע זה מגביר את הסיכוי שהן תצאנה החוצה מהעין. אין להשתמש במים לטיפול בעדשות מגע רכות בשום אופן.

מה אתם עושים: עדשות המגע מציקות, אך אין לכם תמיסה, אז אתם משתמשים במים או ברוק שלכם כתמיסת חירום לפני החזרת העדשות לעיניים.
מדוע להפסיק: בגלל הסיבות הנ"ל חשיפת העדשות למים או לרוק מלא בבקטריות שמתאימות לפה ולא לעין - אסורה. מומלץ תמיד לסחוב מחסנית עם תמיסה טרייה ומשקפיים בנרתיק כך שאם העדשות מציקות, ניתן יהיה להסירן. טיפות הרטבה מיוחדות למרכיבי עדשות מגע (לא אלו שמשמשות להפחתת אדמומיות) יכולות לשמש להרגעת העין. יש לדאוג להשתמש בטיפות שמיוחדות לסוג עדשות המגע שאתם מרכיבים (יש טיפות שונות לעדשות רכות וקשות נושמות).

מה אתם עושים: ממחזרים תמיסה.
למה להפסיק: מחזור תמיסה זה כמו להזמין דלקת בעיניים. כל הליכלוכים והבקטריות שיצאו מהעדשות בערב הקודם, נטמעו בתמיסה של המחסנית. שימוש חוזר בתמיסה חושף את העדשה לבקטריות ולכלוכים במקום לנקות אותן. המצב חמור יותר אם יש שברים בקרנית, שמאפשרים חדירה של הבקטריות לתוך העין. חשוב להקפיד על תמיסה חדשה במחסנית בכל פעם שמאפסנים את העדשות. אם אתם לא אוהבים להתעסק עם תמיסות ומחסניות יש לשקול עדשות מגע יומיות שזורקים לפח בסופו של כל יום.

מה אתם עושים: משתמשים באותה המחסנית כבר שנים.
למה להפסיק: אם המשפט הנ"ל נכון לגביכם, דבר ראשון זרקו את המחסנית לפח האשפה. ניתן להשתמש במחסנית עד שלושה חודשים לפני שמומלץ להחליפה בחדשה.

מה אתם עושים: שוטפים את המחסנית במים ואז סוגרים את המכסה.
למה להפסיק: הכי טוב לשטוף את המחסנית בתמיסת סאלין (מי מלח דמויי דמעות) ולא עם מים כי אסור למים לבוא במגע עם העדשות. לאחר השטיפה בסאלין יש לייבש את המחסנית במגבת או להשאירה חשופה לאוויר לייבוש לפני החזרת המכסים. הכי טוב לרכוש מחסנית חדשה ולא לנסות לטהרה בהרתחה או לנקותה במדיח.

מה אתם עושים: רוכשים תמיסת ניקוי במבצע.
למה להפסיק: רכישת תמיסת ניקוי מהמדף זה כמו משחק רולטה רוסית, מכיון שהחנויות שמוכרות תמיסות שנושאות את שמן בעצם רוכשות את התמיסות מיצרנים שונים ולא ניתן לדעת מה מקבלים. לא כדאי להחליף תמיסות מבלי להיוועץ באופטומטריסט מכיון שישנן תמיסות שמותאמות ומומלצות לעדשות מגע מחומרי גלם שונים כך שתמיסות מתחרות יכולות אפילו לא לנקות או לנקות באופן לא יעיל עדשות מגע מחומרי גלם שונים. האופטומטריסט לוקח בחשבון את הרגישות של הפציינט, האלרגיות מהן הוא סובל, תחושת יובש וממצאי בדיקת יובש כשהוא ממליץ על תמיסה ותוכנית ניקוי מסויימת.

מה אתם עושים: ממשיכים להרכיב עדשות מעבר לזמן המומלץ.
למה להפסיק: ייתכן שלקחתם הפסקה ממושכת מהרכבת עדשות או אולי אתם לא זורקים את העדשות החודשיות בתום החודש כך שנותר לכם מלאי של עדשות ישנות. עם זאת, אין להשתמש בעדשות מגע מעבר לזמן שהומלץ על ידי האופטומטריסט. ראשית, ייתכן שהמרשם לא מעודכן. שנית, התמיסה שבתוכה העדשות מושרות בעלת תוקף מסויים. שימוש בעדשות שפג תוקפן של תמיסת ההשרייה יכול ליצור דלקות וזיהומים, מעבר לכך העדשות יכולות לאבד מצורתן בגלל שינויים בחומציות, הטוניות של חומר הגלם ואוסמוזה.
בדומה, לתמיסות ובקבוקונים שנרכשים בחנויות גם יש תאריך פג תוקף. לפיכך אם קונים כמות גדולה של בקבוקים עקב מבצע או סתם אוהבים לשמור הרבה בקבוקים בארון, יש לשים לב לתאריכים. לאורך זמן, התמיסה מאבדת מהסטריליות שלה, גם אם לא עשיתם שימוש בבקבוק. עצם העובדה שהבקבוק פתוח ובייחוד אם הבקבוק חשוף לשמש או שינויי טמפרטורה, זה משפיעה על תוכן הבקבוק.

מה אתם עושים: יש לכם מרשם לעדשות דו-שבועיות אך אתם מרכיבים רק פעם בשבוע למשך 14 שבועות, רק לאירועים מיוחדים.
למה להפסיק: עדשות מגע דו-שבועיות מיועדות לשימוש שבועיים מפתיחת הקופסא ולא מיועדות ל-14הרכבות. לאחר 14 ימים העדשה מתחילה להשתנות במבנה שלה ולהתרכב עם חלבונים ובקטריה המצויים במשטח העין הקדמית וזה יכול לגרום לדלקות עיניים.

מה אתם עושים: ראייתכם רק "מעט מטושטשת", העיניים "טיפה מציקות", אך אתם בכל זאת מרכיבים את עדשות המגע.
למה להפסיק: יש לאמץ את הכלל - אם אתם מתלבטים לגבי הרכבת העדשות, פשוט תוציאו אותן. אם הן מציקות אפילו מעט, והעין נראית מעט אדומה, או שהראייה עם העדשות מטושטשת, עדיף להקשיב לגוף ולא לסבול את אי הנוחות ואת הסכנה לסבול מדלקת עיניים. העיניים צריכות להראות טוב למתבונן עין לבנה ולא אדמומית; לראות טוב מבחינת ראייה נוחה לכל מרחק ולהרגיש נוח - הכוונה שאין תחושה של כאב או חוסר נוחות. אם לא רואים טוב זה מעיד על בעייה. ואם מרגישים אי נוחות, ניתן להשתמש בטיפות הרטבה מיוחדות לעדשות מגע, אבל אם זה לא עוזר יש להסיר את העדשה, לבחון אותה ולוודא שאיננה קרועה ואיננה מלוכלכת. עדשות קרועות יכולות לייצר שריטות בקרנית. את העדשות ניתן להחליף בקלות, אך לא את העיניים.

מה אתם עושים: מושכים את ההרכבה מעבר לזמן המומלץ - מרכיבים את העדשות היומיות ליותר מיום, את החודשיות ליותר מחודש וכו'.
למה להפסיק: עדשות המגע עשויות מפלסטיק, אך יש להן חורים שמאפשרים שמירה על רטיבות בעין. אם הנקבוביות הללו מתלכלכות ונסתמות הן יכולות לכלוא לכלוכים. אם משתמשים בעדשות מעבר לזמן המומלץ, זה יכול להוביל לאי נוחות עינית, עין יבשה וחוסר נוחות כללית.

מה אתם עושים: מרכיבים עדשות לאחר איפור.
למה להפסיק: תאמינו או לא, ישנו סדר נכון לאנשים שמתאפרים וגם מרכיבים עדשות מגע. על מנת למנוע מהאיפור לגעת בעדשות, מומלץ קודם להכניס את העדשות ורק לאחר מכן להתאפר. בהתאם לכך, יש להשתמש בקרם ידיים רק לאחר הכנסת העדשות. הידיים צריכות להיות נקיות עת הכנסת העדשות לעיניים. באותו אופן, יש קודם להסיר את העדשות לפני הסרת האיפור בסוף היום. למי שמציירת פס על העפעף התחתון, יש לצייר את הפס מתחת לעפעף ולא בתוכו כך שלא יבוא במגע עם העדשה.

מה אתם עושים: ישנים עם עדשות.
למה להפסיק: כשערים הקרנית מקבלת אספקת חמצן מהאוויר ומהדמעות. כשישנים הקרנית מקבלת פחות תזונה, נוזלים וחמצן כי העיניים עצומות ואינן ממצמצות. מצב זה יכול לגרום לעדשת המגע לשנות צורה ולהתכווץ על הקרנית ולהוביל לשברים בקרנית שמאפשרים למיקרואורגניזמים לחדור לעין. בנוסף, ליכלוך שמצטבר ביו העדשה לקרנית יכול לגרום לדלקת ותגובה טוקסית כי אין תזוזה של עדשה כי העיניים לא ממצמצות. ישנן עדשות שמאושרות על ידי ה-FDA האמריקני להרכבה לילית כגון עדשות מגע טיפוליות ואורטוקרטולוגיות. עדשות אלו דורשות התאמה על ידי אופטומטריסט מוסמך בעל רישיון של משרד הבריאות ודורשות ביקורות תדירות אצל האופטומטריסט המטפל.

^^בכל מקרה של כאב או חוסר נוחות מעדשות המגע יש להסירן וליצור קשר עם האופטומטריסט המטפל או רופא עיניים. בכל מקרה של דלקת יש ליצור קשר עם רופא עיניים. דלקות שאינן מטופלות יכולות להסתיים בעיוורון חלקי או מלא.^^

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום