סיבוכי סוכרת: לא חייבים לסבול

(0)
לדרג

מעבר למחלות לב ולשבץ, סיבוכי הסוכרת פוגעים בראייה, בכליות, בחיי המין ואף בכפות הרגליים. החדשות הטובות: אם סוכרתי מטופל מרגע האבחון ניתן למנוע את הסיבוכים

מאת: ד"ר מריאלה גלאנט

למרבה הצער, הסוכרת גורמת לסיבוכים שונים ככל שהמחלה מתקדמת. סיבוכי הסוכרת מחולקים בדרך כלל לשתי קבוצות עיקריות: האחת - סיבוכים מאקרו-וסקולאריים הנגרמים כאשר הסוכרת משפיעה על כלי דם גדולים, והשנייה - סיבוכים מיקרו-וסקולאריים הנובעים מנזקים לכלי הדם הקטנים. עם זאת, חשוב להבין כי אם סוכרתי מטופל כראוי החל מהרגע שבו אובחנה המחלה, הסיבוכים ניתנים למניעה.

סיבוכי סוכרת ומניעתם (אילוסטרציה)
סיבוכי סוכרת ומניעתם (אילוסטרציה)

סיבוכים הקשורים לכלי הדם הגדולים

סיבוכים מקבוצה זו קשורים לתנגודת לאינסולין, מצב שבו התאים שאמורים להגיב לאינסולין אינם מגיבים, ולכן דרוש עוד אינסולין כדי להתגבר על התנגודת. למעשה, סיבוכים אלו מתחילים עוד בשלב של תנגודת האינסולין, בטרם מופיעה הסוכרת, ומלווים בדרך כלל ביתר לחץ דם, השמנת יתר וכולסטרול לא תקין. דוגמאות לסיבוכים מאקרו-וסקולאריים:

מחלות לב ושבץ

הסיכון למחלות לב גבוה בקרב סוכרתיים, ולכן מומלץ לנקוט פעולות המסייעות במניעת סיבוכים ומחלות הקשורות ללב ולכלי הדם, כגון הפסקת עישון, שליטה בלחץ הדם, ניהול רמת הכולסטרול בגוף וכדומה. בנוסף, הפרעה בזרימת הדם אל המוח ובתוכו עלולה להוביל להפרעה מוחית ולשבץ מוחי. הפרעה שכזו יכולה להתבטא בחוסר תחושה במחצית הגוף עד שיתוק מוחלט, או בהפרעות זמניות הנובעות מחסימות כלי דם.

סיבוכים הקשורים לכלי הדם הקטנים

כאשר רמות הסוכר בדם עולות וגבוהות מאוד, עלולים להופיע קבוצת הסיבוכים המיקרו-וסקולאריים. סיבוכים ארוכי טווח של סוכרת נגרמים על ידי ההשפעה של רמות סוכר גבוהות בדם על כלי הדם הקטנים בגופנו, ולכן שמירה על איזון ברמת הסוכר יכולה לסייע במניעת סיבוכי הסוכרת. דוגמאות לסיבוכים מיקרו-וסקולאריים:

רטינופתיה: סיבוכי עיניים

בעבר סיבוכים שונים בעיניים ואף עיוורון היו נפוצים בקרב סוכרתיים, אך כיום ניתן למנוע את מרביתם באמצעות בדיקות עיניים תדירות המאתרות רטינותפיה בשלב מוקדם, ומאפשרות טיפול מונע ושימור הראייה. הסיכון לרטינופתיה משתנה בהתאם לסוג ומשך הסוכרת ולכן גם ההנחיות בבדיקות שונות מאדם לאדם.

סוכרתיים מסוג 1 צריכים לעבור בדיקות עיניים החל מחמש שנים לאחר אבחון המחלה, מלבד כאלה הסובלים מבעיות ראייה או מרכיבים משקפיים וצריכים להיבדק בשלב מוקדם יותר. מומלץ לבצע בדיקת עיניים בתדירות של שנה עד שנתיים לאחר הבדיקה הראשונית, ובהתאם לתוצאות הבדיקה. סוכרתיים מסוג 2 צריכים לעבור בדיקת עיניים מיד עם אבחון המחלה, זאת מאחר שאצלם ייתכן מצב שבו רמות הסוכר היו גבוהות ולא מאוזנות עוד לפני אבחון הסוכרת, וסיבוכי עיניים עלולים להתפתח כבר אז, גם מבלי שהאדם יחוש בסימפטומים כלשהם.

כאשר אנשים מאובחנים לראשונה כחולי סוכרת, הם עלולים לסבול מראייה מטושטשת, אם רמות הסוכר שלהם גבוהות מאוד. מצב זה אינו בהכרח מעיד על מחלה בעיניים ונוטה להשתפר עם איזון רמות הסוכר לאחר כמה שבועות.

רגל סוכרתית: סיבוכים בכף הרגל

סוכרת עלולה להקטין את אספקת הדם לרגליים ולגרום נזק לעצבי החישה, שינויים שעלולים לסכן את הרגליים לפתח סיבוכים פוטנציאליים חמורים כגון כיבים. אחת הבעיות בסיבוכים ברגליים היא שהם יכולים להיעלם מעינו של הסוכרתי עד שיהיו במצב חמור מאוד.

סוכרתיים צריכים לבדוק את כפות הרגליים שלהם מדי יום בקפידה ולשים לב לכיבים, עור פגוע, שלפוחיות, אדמומיות ועוד, ובמידת הצורך לבדוק את זרימת הדם והתחושה בכפות הרגליים. בדיקת התחושה חשובה מאחר שלעתים חוסר הכאב גורם לאדם לא לשים לב לפציעות ברגל.

נפרופתיה: סיבוכים בכליות

סוכרת עלולה לשנות את התפקוד הרגיל של הכליות. אחד מתפקידי הכליות הוא לשמור על כל החלבון בגוף ולא להוציא אותו החוצה, וכאשר יש נזק בכליות חלבון מתחיל לדלוף לתוך השתן. בדיקת שתן פשוטה יכולה למדוד את כמות החלבון בשתן ולבדוק עד כמה הסוכרת משפיעה על פעולת הסינון של הכליות, כאשר כמויות קטנות מהוות סימן מוקדם לסיבוכים בכליות. כמות החלבון בשתן מסייעת גם לקבוע האם הנפרופתיה מחמירה. במצבים כאלה מומלצות תרופות להורדת לחץ דם, מאחר שנמצאו כמפחיתות את כמות החלבון בשתן וכמאטות ואף מונעות את התקדמות מחלת הכליות הנובעת מהסוכרת.

סיבוכים בתפקוד המיני

מאחר שסוכרת פוגעת בעצבים ובמחזור הדם, פגיעה בתפקוד המיני הפכה לסיבוך נפוץ - יותר מ-50% מהגברים הסוכרתיים מעל גיל 55 סובלים מכך. בדרך כלל הסימפטומים אינם עולים לדיון עם הצוות הרפואי כי הרופאים אינם שואלים על כך, וגם בשל בושה ואי נוחות לדבר על הנושא. פגיעה בתפקוד המיני מלווה גם בירידה באיכות החיים ובעלייה בתסמיני הדיכאון. עם זאת, קיימים כיום טיפולים תרופתיים טובים המסייעים לפתרון הבעיה.

גישות לטיפול

על מנת למנוע את סיבוכי הסוכרת חשוב לשלוט ב-3 אלמנטים עיקריים בגוף האדם הסוכרתי: רמת הסוכר בדם, לחץ הדם והכולסטרול. כאשר כל השלושה מטופלים כראוי, הסיכוי לסיבוכי סוכרת יורד באופן משמעותי.

הכותבת היא אנדוקרינולוגית ומנהלת רפואית במרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת
פורום כף רגל סוכרתית
פורום מחלות רשתית ורטינופטיה סוכרתית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום