מזון רפואי: יתרונות בגיל מבוגר

(0)
לדרג

צריכה מבוקרת של מוצרי מזון בעלי ערכים תזונתיים גבוהים, עשויה לשפר את תפקודם הפיזי והנפשי של קשישים וחולים, הסובלים מירידה דרסטית במשקל

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

ירידה דרסטית במשקל בקרב מבוגרים וקשישים עלולה להתרחש בגלל סיבות רבות, שהשכיחות בהן - מחלות כמו סרטן, מחלות כליות, סוכרת וזיהומים שונים. גם בעיות דנטליות, קשיים בבליעה, נכות, דיכאון, תיאבון ירוד, דמנציה ובעיות פסיכולוגיות-קוגניטיביות נוספות עלולות לגרום לירידה קיצונית במשקל דבר שעלול להידרדר לעתים למצבים מסכני חיים.

מחקרים רבים שנערכו בנושא מצביעים על כך ששימוש במזון רפואי משפר את מצבם הקליני של המטופלים הסובלים מתת תזונה או מצויים בסיכון לכך, ומפחית את שיעורי התמותה. עוד עולה מהמחקרים, כי צריכת מזון רפואי מקטינה את הסיבוכים בקרב חולים שעברו ניתוחים שונים ומועילה להחלמתם.

"מזון רפואי כולל מוצרים רבים המיוצרים באיכות ייצור גבוהה ובתהליכי בקרת איכות מתקדמים", מסבירה ד"ר דנית שחר מהמרכז הבינלאומי לבריאות ותזונה ע"ש דניאל אברהם, המחלקה לאפידמיולוגיה והערכת שירותי בריאות בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון. "מטרת המוצרים היא לתסף את התזונה, ולעתים במקרים רפואיים חריפים אף להוות מקור תזונתי עיקרי.

350 קלורית ב-200 מ"ל

"בגיל המבוגר המזון הרפואי משמש כתוסף תזונה נוכח הירידה בכמות המזון שצורכים ובאיכותו. כל מוצר מכיל הרכב שונה; קיימים מוצרים שמטרתם העשרה, והם מכילים בדרך כלל כמות גבוהה של קלוריות, חלבון איכותי, חומצות שומן בכמויות מאוזנות על פי ההמלצות וכן ויטמינים ומינרלים. קופסת משקה של 200 מ"ל יכולה להכיל אפילו 350 קלוריות. היתרון העיקרי הוא ריכוז ואיכות גבוהים, כאשר נלקח בחשבון שהמוצרים מיועדים לאוכלוסייה בסיכון תזונתי".

חשוב לציין כי מטרת הטיפול והשימוש במזון רפואי היא לספק לכל חולה את התזונה הטובה ביותר עבורו, ולכן לכל סוג של מחלה או בעיה יתאים הרופא או התזונאי מזון ספציפי ומיוחד. בשוק קיימים מוצרי מזון רפואי רבים, למשל "אנשור+", המכילים פחמימות, ויטמינים, חלבונים ומינרלים. יש מזונות המכילים את כל מרכיבי התזונה המאוזנת, ולצדם מזונות בעלי הרכבים ספציפיים: דלי חלבון, דלי שומן, דלי אלקטרוליטים, דלי סוכר ועוד כאשר כל אחד מהם מותאם לצרכים ספציפיים של המטופל.

אפשר לצרוך כחטיף

"בגיל מבוגר מומלץ להשתמש במזון רפואי למטרות רבות, שעיקרן העשרת התזונה בקרב אוכלוסייה יחסית בריאה ובקרב באוכלוסייה החולה במחלות היפרמטבוליות כגון פרקינסון, סרטן ומחלות דלקתיות, המעלות את ההוצאה האנרגטית ומפחיתות את התיאבון", אומרת ד"ר שחר. "גם במקרים של קשישים בריאים, אשר נמצאים בתהליך של ירידה במשקל מכל מיני סיבות, כולל נפשיות, הוספת מזון רפואי יכולה לסייע ולמנוע את ההידרדרות. ישנם מחקרים המראים שמזון רפואי משפר מצבי דלדול שריר (סרקופניה) וכן תורם לשיקום איכותי ומהיר יותר של קשישים לאחר אשפוז, מונע את חזרתם לאשפוז ומקטין סיבוכים".

לדברי ד"ר שחר, את המזון הרפואי ניתן לצרוך בין הארוחות הרגילות כחטיף. מחקרים מראים שמזון נוזלי יוצר תחושה מופחתת של שובע, וכך למעשה לא יפגע בכמות מזון הנצרכת במסגרת הארוחות.

במקרים שבהם לא ניתן לצרוך את המזון בצורה רגילה דרך הפה, קיימת אפשרות לקבלו באמצעות צינורית, טיפול המתאים לחולים אשר אינם צורכים כמות מספקת של מזון באופן רגיל עקב קשיים בבליעה, מחלות במערכת העיכול, החלמה מניתוח, חוסר הכרה וכדומה. המזון הרפואי יכול לשמש כתוסף מזון, ובמקרים מסוימים אף כמזון היחיד.

ד"ר שחר מדגישה עם זאת כי חשוב שהמטופלים יצרכו את המזון הרפואי בפיקוח של דיאטנית, כדי לוודא שהם לא מסתמכים עליו כאספקה יחידה של כל צורכיהם התזונתיים. הדיאטנית תבחן את תפריטו השגרתי של המטופל, ותוסיף לו מזון רפואי מספר פעמים ביום, על פי הצורך.

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום