דיכאון: מחלה בעלייה מתמדת

(0)
לדרג

הדיכאון נחשב בעיני רבים ל"מגפה של המאה ה-21". כיום כבר ידוע כי ניתן לחיות עם המחלה באמצעות טיפול תרופתי מתאים. על מגוון התרופות בשוק - בכתבה שלפניכם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

דיכאון היא אחת ממחלות הנפש השכיחות בעולם. מחקרים רבים מצביעים על עלייה חדה בשיעור הסובלים ממנה בעולם המערבי. הדיכאון פוגע באיכות החיים ובתפקוד היום יומי, כאשר חומרת הפגיעה תלויה במידת החומרה והתכיפות של המחלה.

"אנשים רבים אינם מודעים לכך שדיכאון היא מחלה קשה, שהסובלים ממנה הם אנשים אומללים וחסרי ישע המתמודדים עם חיים מאתגרים ולא פשוטים", אומרת בשמת אדמון, דוברת "אנוש", העמותה הישראלית לבריאות הנפש. "מדובר במחלה מסכנת חיים. הלוקים בדיכאון מז'ורי עלולים לשים קץ לחייהם אם לא יקבלו טיפול קבוע וצמוד.

טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון

אז מהו הטיפול המתאים לדיכאון? במהלך השנים נעשה שימוש בדרכי טיפול שונות ומגוונות, החל מטיפול פסיכולוגי וכלה בטיפול בחשמל. כיום, לצד אלה, נוספו גם טיפולים אלטרנטיביים ותרופתיים מתקדמים. כאשר מדברים על טיפול תרופתי מתייחסים לתרופות נוגדות דיכאון, אותן ניתן לחלק, באופן גס, לתרופות מהדור הישן ולתרופות מהדור החדש.

ד"ר אילן טל, פסיכיאטר בכיר, מנהל מרכז ד"ר טל, עורך אבחנה ביניהן: "תרופות נוגדות דיכאון מהדור הישן כבר כמעט שאינן בשימוש כיום. מנגנוני הפעולה של שתי הקבוצות דומים, שתיהן עובדות על עיכוב הספיגה מחדש של סרוטונין ו/או אפינרפרין (נוראדרנלין). ההבדל ביניהן הוא שהתרופות מהדור החדש מהוות מעכבי ספיגה סלקטיביים, בררניים.

לתרופות מהדור הישן תופעות לוואי רבות וקשות יותר. מאז הופעת התרופות מהדור החדש, שהראשונה בהן היא ה'פרוזק', המטופלים, הנעזרים בטיפול תרופתי לדיכאון, סובלים הרבה פחות מתופעות לוואי; ואלה הקיימות קלות יותר, נדירות יותר, ולרוב חולפות לאחר הסתגלות לתרופה", מסביר ד"ר טל.

בנוסף לאבחנה בין תרופות מהדור הישן לתרופות מהדור החדש, קיימת אבחנה בין שלוש קבוצות של תרופות נוגדות דיכאון מהדור החדש: האחת, קבוצת תרופות, הנפוצה ביותר לשימוש, הכוללת מעכבי ספיגת סרוטונין בררניים-SSRI. תרופות אלה מעלות את רמת הסרוטונין במוח על ידי חסימת ספיגתו מחדש. לקבוצה זו משתייכות תרופות רבות, ביניהן: פרוזאק, פריזמה, סרוקסט, פאקסט, לוסטראל, זולופט, ציפרלקס ועוד. הקבוצה השנייה כוללת תרופות הניתנות, על פי רוב, למטופלים עם תסמינים נוספים כמו כאב, או לכאלה שמצבם לא השתפר בזכות תרופות מקבוצת ה-SSRI. קבוצה זו היא של מעכבי ספיגת סרוטונין ונוראפינפרין SNRI, וכוללת, בין היתר, את התרופות סימבלטה, איקסל, אפקסור, ויאפקס, ונלה ועוד.

מבין התרופות בקבוצה זו רק סימבלטה מאושרת כיום לטיפול גם בתסמונות כאב, והיא נבדקה מחקרית בכל מה שקשור לטיפול בכאב שנלווה לדיכאון. הקבוצה השלישית כוללת מגוון תרופות, שמנגנוני הפעולה שלהן שונים והשימוש בהן פחות נפוץ. יוצאת דופן היא תרופה בשם וולבוטרין אשר עובדת דרך דופאמין ונוראדרנלין.

טיפול במבוגרים ובילדים

באופן כללי ניתן לומר כי התרופות נוגדות הדיכאון, המשתייכות לקבוצות הראשונה והשנייה, בטוחות מאוד לשימוש", אומר ד"ר טל. תופעות הלוואי שלהן כוללות בחילה, יובש בפה, קשיי שינה, עייפות, הזעה מרובה וקשיים בתפקוד המיני. תופעות אלה בדרך כלל קלות וחולפות עם המשך השימוש".

תרופות נוגדות הדיכאון מותאמות למטופלים לאחר בירור ואבחון קיומו, סוגו וחומרתו של הדיכאון: כאשר מדובר במטופלים מבוגרים ו/או כאלה שנוטלים תרופות רבות צריך להימנע, ככל הניתן, מתגובות בין תרופתיות, שעלולות להשפיע על הבטיחות", מבהיר ד"ר טל.

"במצב דברים זה המטפל מחפש תרופות נוגדות דיכאון שהאינטראקציה שלהן עם התרופות האחרות שנוטל המטופל תהיה מינימלית ביותר. על פי רוב, למטופלים אלה יתאימו התרופות 'ציפרלקס' או 'סימבלטה', שהן בטוחות יותר לשימוש ותהליך פירוקן בכבד מערב הכי פחות אנזימים - דבר שמוריד את הסיכוי לאינטראקציה בין תרופתית.

לילדים הלוקים בדיכאון לא מומלץ לתת טיפול תרופתי, אלא אם כן מדובר במצב חמור באופן קיצוני. לגבי בני נוער, יש אזהרה מפני אובדנות בעת השימוש בכל אחת מהתרופות נוגדות הדיכאון.

הכללת טיפולים בסל התרופות

חלק מהתרופות נוגדות הדיכאון כלולות בסל התרופות וחלקן לא. אלה שלא כלולות בסל התרופות עולות כסף רב והמטופלים מתקשים לממנן. עמותת "אנוש" נאבקת בימים אלה לכלול את התרופה נוגדת הדיכאון "סימבלטה" בסל התרופות.

בשמת אדמון מתארת את המאבק: "התרופה היא תרופה מצילת חיים עבור חולי דיכאון רבים. יש מטופלים שרק התרופה הזו עוזרת להם בתפקוד היומיומי. לא רק שהתרופה אינה כלולה בסל הבריאות בשונה ממדינות המערב, ישראל היא המדינה היחידה במערב המסווגת אותה כתרופה לטיפול בכאב ולא לטיפול בדיכאון וחרדה.

"חולי הדיכאון מתקשים לעבוד ומתפרנסים בדוחק. רובם תלויים ברשויות הרווחה ונתמכים מקצבאות. הם אינם יכולים לממן בעצמם תרופות שאינן כלולות בסל. אני מתנגדת לטענה של ועדת סל הבריאות, לפיה יש מספיק תרופות נוגדות דיכאון בסל התרופות. יש מטופלים אשר מצבם משתפר דווקא בזכות אותן תרופות אשר אינן כלולות בסל".

בסיום דבריה מבקשת אדמון להבהיר: "מדובר במאבק חשוב, שמשפיע על כולנו. מחלת הדיכאון כבר נחשבת למגפה של המאה ה-21, וישנם דיווחים על גידול עקבי ומתמיד במספר הלוקים בה. בקצב זה, דיכאון תהיה המחלה הנפוצה בעולם בעוד 20 שנה. לכן חשוב מאוד להיערך לקראתה כבר עכשיו".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיכאון וכאב
פורום פסיכיאטריה
פורום דיכאון - אבחון וטיפול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום