בדיקת דם חדשה לגילוי מוקדם של אלצהיימר בישראל

(57)
לדרג

בדיקת דם פשוטה מאפשרת לראשונה בישראל לאבחן את מחלת האלצהיימר כבר בשלביה המוקדמים. שינוי אורח החיים ותרופות חדשות עשויים להאט את התפתחות המחלה בעקבות גילוי מוקדם באמצעות בדיקת דם

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

בדיקת דם לאבחון מוקדם של אלצהיימר הגיעה לישראל. הבדיקה מיועדת לגילוי מחלת האלצהיימר בשלביה המוקדמים ונחשבת לפריצת דרך משמעותית שעשויה לשנות את האופן שבו מתמודד עולם הרפואה עם מחלה ניוונית זו של המוח. כל הפרטים על בדיקת הדם החדשנית, הנקראת AD-Detect, בשורות הבאות:

מהי מחלת האלצהיימר?

מחלת האלצהיימר היא הגורם השכיח ביותר להתפתחות דמנציה בגיל המבוגר. לפי נתוני עמותת עמדא, כיום כ-150,000 נשים וגברים בישראל מתמודדים עם דמנציה ואלצהיימר, ומשרד הבריאות צופה שמספר החולים ישלש עצמו עד שנת 2050.

יתרונות הבדיקה החדשנית

הבדיקה החדשה של חברת מדיקל לינק מאפשרת לזהות ריכוז גבוה של חלבון עמילואיד בטא בדגימת דם, המעיד על נוכחות אלצהיימר. היא מתבססת על זיהוי החלבון הפוגע בתקשורת בין תאי העצב וגורם להרס של רקמת המוח.

הבדיקה החדשה מציגה יתרונות משמעותיים על פני שיטות האבחון המסורתיות של מחלת האלצהיימר. ראשית, מדובר בבדיקת דם פשוטה ידידותית שאינה דורשת הליך פולשני או חודרני כלשהו, בניגוד לבדיקות קיימות כמו דיקור מותני או מיפוי מוח. יתרון נוסף הוא רמת הדיוק הגבוהה של הבדיקה בזיהוי סמנים ביולוגיים של אלצהיימר - מחקרים קליניים הצביעו על דיוק של 89% בזיהוי חלבוני העמילואיד המאפיינים את המחלה. זוהי רמת דיוק גבוהה בהרבה משיטות האבחון הקודמות שהתבססו בעיקר על סקירת ההיסטוריה הרפואית והערכה קוגניטיבית כללית של המטופל.

לבסוף, בדיקת הדם צפויה להיות זמינה ונגישה יותר מבדיקות אחרות הדורשות ציוד מורכב או מקצועיות ספציפית. עלותה נמוכה יותר למערכת הבריאות מאשר בדיקות חודרניות ויקרות אחרות.

חשיבות הגילוי המוקדם

גילוי מוקדם של אלצהיימר הוא קריטי כיוון שהוא מאפשר לרופאים להתחיל טיפול תרופתי מתאים כבר בשלבים הראשונים של המחלה ולהאט את התקדמות התסמינים. כמו כן, גילוי מוקדם מזמן למטופלים הזדמנות לשנות את אורחות חייהם באופן שיכול לסייע גם כן בעיכוב התפתחות המחלה.

בדיקת דם

הוספת שתי בדיקות נוספות משפרת את יכולת האבחון המוקדם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין, מדגיש את חשיבות הגילוי המוקדם. המחקר עקב במשך כ-20 שנה אחרי קבוצת מטופלים שאובחנו בסופו של דבר עם אלצהיימר, ומצא כי סימנים ביולוגיים של המחלה החלו להופיע כבר 18-14 שנים טרם האבחון הקליני הרשמי. ממצא זה מראה שהתקופה הקריטית לגילוי מוקדם ולהתערבות מתאימה מתחילה הרבה לפני הופעת התסמינים המוחשיים והמכריעים.

תרופות חדשות לאלצהיימר

חשיבות הגילוי המוקדם של אלצהיימר באמצעות בדיקות כמו AD-Detect הופכת להיות קריטית לאור התפתחויות חדשות בתחום הטיפול התרופתי במחלה. לראשונה, תרופה ראשונה לטיפול באלצהיימר בשלב המוקדם, הניתנת בעירוי לתוך הווריד, כבר קיבלה אישור מה-FDA (רשות התרופות והמזון האמריקאית) ביולי 2023. מדובר בתרופה חדשנית שמיועדת לטפל במחלה עוד בשלביה הראשונים, בעוד שעד כה טופלו רק התסמינים המתקדמים יותר.

בנוסף, צפוי שתרופה נוספת מסוג זה תקבל אישור לשימוש כבר בשנת 2024. התקדמות זו בתחום הטיפול התרופתי באלצהיימר מדגישה את חשיבות האבחון המוקדם של המחלה באמצעות בדיקות כמו AD-Detect - כך ניתן יהיה להתחיל טיפול תרופתי חדשני כבר בשלבים המוקדמים, כאשר סיכויי ההצלחה טובים יותר.

בדיקות נוספות 

חברת מדיקל לינק, הנציגה הבלעדית של בדיקת AD-Detect בישראל, מציעה שתי בדיקות נוספות שניתן לשלבן לצד בדיקת העמילואיד הבסיסית. הבדיקה השנייה היא p-tau 181, המזהה נוכחות של חלבון טאו מזורחן נוסף - גורם סיכון משמעותי לאלצהיימר. הבדיקה השלישית, AD-Detect ApoE, היא בדיקה גנטית להערכת הסיכון הגנטי הספציפי של כל נבדק להצטברות של חלבונים בוגרים במוח ולהתפתחות אלצהיימר.

שילוב של שלוש הבדיקות הללו יחד מאפשר לקבל תמונה מקיפה ומדויקת ביותר של סטטוס המחלה בשלביה המוקדמים אצל כל מטופל. בעוד שבדיקת AD-Detect הבסיסית מספקת רמת דיוק של כ-89% באיתור החלבונים המאפיינים את אלצהיימר, הוספת שתי הבדיקות הנוספות משפרת עוד יותר את כושר האבחון המוקדם.

זמינות ועלות

הבדיקות החדשות לאבחון מוקדם של אלצהיימר כבר זמינות כעת בישראל עבור נשים וגברים מכל הגילאים, בכפוף להפניה מרופא מטפל. בדיקת AD-Detect הבסיסית לזיהוי עמילואיד עולה 3,450 שקל. מי שמעוניין בהערכה מקיפה יותר באמצעות כל שלוש הבדיקות יידרש לשלם 5,850 שקל. חשוב לציין שהבדיקות נכללות כבר ברוב פוליסות ביטוחי הבריאות הפרטיים. בנוסף, בחברת מדיקל לינק מעריכים שבקרוב גם הביטוחים המשלימים של קופות החולים צפויים להצטרף ולכסות את הבדיקות החדשות, כך שתהיינה נגישות יותר עבור כלל הציבור.

הנוירולוג פרופ' דוד טנה, לשעבר יו"ר איגוד הנוירולוגיה בישראל, יועץ ל"מדיקל לינק", מסביר: "אבחון מבוסס סמנים ביולוגיים של מחלת האלצהיימר בשלב מוקדם מהווה תחילתה של מהפכה בתחום. הגילוי המוקדם יכול לסייע בתהליך בחינת התאמה לקבלת טיפול תרופתי כאשר הוא עדיין עשוי להיות אפקטיבי ולעודד שינוי באורחות חיים במטרה לעכב את התקדמות המחלה".

לסיכום, בדיקת הדם החדשנית AD-Detect מהווה פריצת דרך משמעותית באבחון מוקדם של אלצהיימר. היא פשוטה, מדויקת ולא פולשנית ומאפשרת לזהות את המחלה בשלב שבו עדיין ניתן להתערב ולהאט את התקדמותה באמצעות טיפול תרופתי ושינוי אורח חיים. זהו צעד חשוב בהתמודדות עם אחת המחלות הניווניות החמורות ביותר של המוח.

(צילומים שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום