בטיחות בפורים 2024: כיצד להגן על הילדים בפורים?

(0)
לדרג

בטיחות ילדים בפורים היא נושא שחשוב להכיר בחג המשמח אך גם הנפיץ בשנה | מתחפושות דליקות ועד אביזרי פורים מסוכנים – מה הם כללי הבטיחות שישמרו על הילדים בחג השנה? מדריך

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

כיהודים, אין לנו הרבה חגים שמחים שבהם מותר ואנו אף מצווים לשמוח - עדלאידע. מזל שיש לנו את פורים, חג שכולו שמחה, צחוק, תחפושות יצירתיות, משלוחי מנות ותהלוכות ססגוניות. פורים הוא החג הכי כיפי שיש אבל יחד עם זאת הוא טומן לא מעט סכנות ובעיקר עבור ילדים קטנים.

בטיחות בפורים היא נושא חשוב שחובה להעלות את המודעות אליו. לפניכם מדריך מלא כיצד לצלוח את פורים 2024  ללא פגע, מאילו חומרים מסוכנים להימנע כשבוחרים איפור ואביזרים ומהן הנחיות הבטיחות לפורים.

תחפושת מדליקה? בידקו שאינה דליקה

מחיר התחפושות המשווקות בחנויות בישראל לרוב יקר יותר מזה המוצע ברשת, במיוחד אם מדובר בתחפושות של דמויות ידועות או בלהיטים תורניים. עבור משפחות עם כמה ילדים, רכישה של שלוש או ארבע תחפושות עלולה להיות יקרה מדי, ובל נשכח שמדובר בהוצאה לאירוע חד פעמי ואח"כ התחפושת מאופסנת בבוידעם.

לכן, משפחות רבות בוחרות להזמין תחפושות מאתרים קניות כמו עלי אקספרס או אתר סיני אחר במחיר זול משמעותית. קנייה כזו היא ללא ספק משתלמת מאוד, אך לפעמים הזול הוא היקר כיוון  שהתחפושות הללו עלולות להיות מסוכנות.

פאה

הקפידו לבדוק שהפאה אינה עשויה מחומר דליק. צילום: שאטרסטוק 

אם החלטתם להזמין תחפושות מהרשת, בידקו את האלמנטים הבאים:

  • שימו לב לחומרים מהם עשויה התחפושת. ודאו שהחומרים אינם דליקים.
  • ודאו שבתחפושת אין שרוכים ארוכים שעלולים להיכרך סביב הצוואר.
  • בידקו שבתחפושת אין חלקים חדים.
  • בידקו שלתחפושת אין צווארון שעלול להיצמד באופן לא נוח ואף מסוכן לצוואר הילד.
  • בידקו אלרגיה לבד - מידדו את התחפושת כשהיא מגיעה והאם בעקבות כך מופיעים סימני אלרגיה או תגובה לסוג הבד.

טיפ: ניתן להכין תחפושת בטוחה ומוצלחת גם בבית, מבגדים ישנים. למשל, תחפושת של הומלס. בנוסף, הביאו בחשבון שהנחיות בטיחות לפורים של משרד החינוך כוללות על רקע המלחמה הנוכחית גם בקשה אקטואלית להימנע מתחפושות מפחידות או מרתיעות.

איפור, פאות ומסיכות

כשמדברים על בטיחות ילדים בפורים, מה שלרוב חושבים עליו זו התחפושת, אבל גם האיפור, הפאה והמסיכה צריכים להיבחן. האיפור והשיער (הפאה) הם חלק חשוב וכיפי בתחפושת - לפעמים משמעות התחפושת מתבהרת רק בשילוב של האיפור או הפאה ולכן יש להם חלק משמעותי בתחפושת.

מה חשוב לדעת על האיפור והשיער/ הפאה?

  • נסו להשתמש רק באיפור תקני ולא באיפור שמיועד במיוחד לפורים ונמכר בזול ברשתות צעצועים או באתרים סיניים - זה בכל זאת חומר שאתם מורחים על הפנים, והוא חייב להיות איכותי. יש לא מעט חברות שמוציאות איפור ססגוני המיועד לפורים במחירים סבירים ועם אישור משרד הבריאות. מעבר לנושא הבריאותי, איפור זול פשוט יימרח מיד, עלול גם לחדור לעיניים ויגרום עוגמת נפש לילד.
  • פאות - השתמשו בפאה שלא מסתירה את העיניים וללא שיערות נתלשות שיכולות להיכנס לעיניים או לפה. כמובן, הקפידו לבדוק שהפאה אינה עשויה מחומר דליק.
  • מסכות - מומלץ להימנע משימוש במסכות לילדים מתחת לגיל 8. אם החלטתם על שימוש במסיכה, ודאו שפתחי העיניים בה מאפשרים שדה ראייה רחב ושקיים מעבר אוויר חופשי.

משלוחי מנות – טעים אבל גם חונק

משלוח מנות הוא חלק חשוב ואהוב בפורים, אך גם הוא טומן בחובו סכנות שכדאי להיות מודעים להן:

  • אוזני המן - לילדים עד גיל 5 לא מומלץ לתת אוזני המן במילוי אגוזים, בוטנים או שקדים, אלא בשני תנאים: אם מדובר במילוי טחון ואם ידוע לכם שאין להם אלרגיה לאחד המרכיבים.
  • ממתקים - סוכריות קשות, סוכריות על מקל, מסטיק ופופקורן אינם מתאימים לילדים מתחת לגיל 4 מחשש לחנק. מרשמלו, סוכריות טופי, סוכריות ג'לי, סוכריות עדשים וביסלי, אינם מתאימים לילדים מתחת לגיל 3 עקב סכנת חנק.

צעצועי ואביזרי פורים – מקור לפציעות

חלק ממשלוחי המנות כוללים צעצועי פורים. אביזרים לפורים הם פעמים רבות גם חלק מהתחפושת. צעצועי פורים שעלולים להיות מסוכנים הם:

  • קפצונים ונפצים - עלולים לגרום לפציעות חמורות, כולל כוויות, פגיעות עיניים ואובדן שמיעה. הנחיות בטיחות לפורים של משרד החינוך לשנת 2024 מבקשות, על רקע המלחמה, להימנע משימוש בנפצים, שיש בכוחם לעורר גם פוסט טראומה.
  • אקדחי צעצוע - צעצועים אלה עלולים לירות כדורי פלסטיק או חצים ולגרום לפציעות בעיניים ובפנים.
  • חרבות וסכינים - צעצועים שעלולים לגרום לחתכים ולפציעות דקירה.
  • צעצועים קטנים – חרוזים ופריטים קטנים אחרים עלולים לגרום חנק בילדים קטנים.

שורה תחתונה: הקפידו על בטיחות בפורים כדי למנוע תאונות ופציעות מיותרות בחג השמח בשנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום