מניעת עששת בשיניים: איך תעשו את זה נכון?

(0)
לדרג

עששת היא אחת ממחלות השיניים הנפוצות ביותר בעולם ולמזלנו היא ניתנת למניעה. כל המידע הדרוש כדי להגן על שיניים מפני עששת במבוגרים ובילדים, תוך שימוש בשיטות מוכחות ובטוחות

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עששת היא מחלה כרונית המתבטאת בהרס מינרלי של מרכיבי השיניים - האמייל והדנטין. התהליך מונע על ידי חיידקים בפלאק הדנטלי, אשר ניזונים משאריות מזון עתירות סוכר ופולטים חומצות המתקיפות את רקמות השן. עם הזמן, החומצות הללו מרסקות את המבנה המינרלי ויוצרות חורים או כתמים בשן. 

ילדים בסיכון מוגבר לעששת

עששת יכולה להתפתח בכל גיל, אך ילדים נמצאים בסיכון מוגבר מכמה סיבות. ראשית, אוכלוסיית החיידקים בפיהם שונה ועלולה להיות מזיקה יותר. שנית, שיניים חדשות רכות יותר וחשופות יותר לפגיעה. לבסוף, ילדים לרוב טרם רכשו את המיומנויות הנדרשות לשמירה על היגיינת פה טובה באופן עצמאי.

מבוגרים לעומת זאת, סובלים לעתים קרובות מעששת משנית שמתפתחת סביב שתלים, גשרים או כתרים שיקומיים. כמו כן, שימוש בתרופות מסוימות עלול לגרום לייבוש הפה, דבר המגביר את הסיכון לעששת. לכן חשוב לשים לב לסימנים מוקדמים ולא להתעלם מתחילתה של בעיה.    

איך למנוע עששת

למרבה המזל, קיימות כמה שיטות יעילות וידועות למניעת עששת ולשמירה על בריאות השיניים לאורך זמן. הבסיס הוא היגיינת פה טובה - צחצוח שיניים יסודי פעמיים ביום במשך שתי דקות לפחות, שימוש בחוט דנטלי כדי להסיר שאריות מזון מבין השיניים וריענון הפה באמצעות מי פה ללא אלכוהול. יש להקפיד לחנך ילדים להרגלים אלה מגיל צעיר ביותר, ולפקח עליהם עד גיל 6-8 לפחות כדי לוודא שהם מצליחים בצחצוח יסודי.

השלב השני במניעת עששת הוא שמירה על תזונה בריאה. מומלץ להגביל צריכת מזונות ומשקאות עתירי סוכר או חומצות כמו קולה, ממתקים וחטיפים מותססים. במקומם, יש להעדיף פירות וירקות טריים, חלבונים ממקורות טבעיים ומוצרי חלב דלי שומן. במיוחד חשוב להקפיד על ארוחות ביניים בריאות עבור ילדים בבית הספר או בצהרון.

עששת מניעה

מומלץ להגביל צריכת מזונות ומשקאות עתירי סוכר או חומצות כמו קולה, ממתקים וחטיפים מותססים. איולסטרציה: שאטרסטוק 

שימוש במשחות שיניים עם פלואוריד מחזק את אמייל השן ומקנה הגנה מפני חיידקי עששת. ילדים יכולים גם ליהנות מטיפולי פלואוריד משלימים אצל רופא השיניים, במיוחד בשנים הראשונות לאחר צמיחת השיניים הקבועות כאשר עדיין לא רכשו שליטה מלאה בהיגיינה העצמית.

כמו כן, ביקורים שגרתיים אצל רופא שיניים לפחות פעמיים בשנה הם חיוניים לגילוי מוקדם של עששת ראשונית ולטיפול בבעיה בשלביה הראשוניים. במקרים של סיכון גבוה לעששת, רופא השיניים עשוי להמליץ על תדירות גבוהה יותר של בדיקות כדי לוודא פיקוח הדוק יותר. 

טיפולים טבעיים למניעת ולטיפול בעששת

על אף היעילות של השיטות המקובלות, יש גם כמה חלופות טבעיות שעשויות לשמש כגישות משלימות למניעת עששת ולטיפול בה בשלבים המוקדמים. אחת השיטות הוא שימוש במסטיק ללא סוכר. הלעיסה מגרה את בלוטות הרוק וכתוצאה מכך מגבירה את זרימת הרוק המסייעת בשטיפה ובנטרול של חומצות בפה. זוהי דרך קלה ונגישה בעיקר לילדים להגן על שיניהם לאחר צריכת ארוחה או חטיף.

בנוסף, קיימים כמה שמנים אתריים מצמחים שהוכחו כבעלי תכונות אנטי-בקטריאליות כנגד חיידקי עששת השכיחים. שמן עץ התה ושמן קינמון הם דוגמאות בולטות שניתן לשלב בכמה טיפות במשחת השיניים. הם יכולים לשמש כחלופה טבעית להגנה מפני עששת עבור אנשים עם רגישות לכימיקלים אחרים.

ויטמינים ומינרלים ספציפיים כגון ויטמין D, ויטמין K2, סידן ומגנזיום הוכחו גם הם כחשובים לבנייה ושימור רקמות השן ולמניעת עששת. אותם ניתן לצרוך דרך מזונות עשירים במרכיבים אלה או באמצעות תוספי תזונה בהתאם להנחיות רופא המשפחה או רופא השיניים.

לבסוף, מחקרים מצביעים על פוטנציאל של חלק מתמציות הצמחים כמו שיבולת שועל ונענע להרוג חיידקים העלולים לגרום לעששת, בניסויים מעבדתיים. תחום זה טרם נחקר באופן מקיף עבור שימוש קליני אך עשוי להציע חלופות טבעיות נוספות בעתיד. 

משמעויות של עששת לא מטופלת

אם עששת אינה מטופלת בשלבים המוקדמים שלה, היא עלולה להתפתח לבעיה חמורה עם השלכות רחבות היקף על בריאות הפה והגוף כולו. בשלבים מתקדמים, עששת עלולה לגרום לכאבי שיניים עזים, דלקות חריפות באזור החניכיים והלסתות, אובדן שיניים וצורך בטיפולים שיקומיים מורכבים ויקרים כגון כתרים או שתלים.

במקרים קיצוניים של התפשטות זיהומית, עששת לא מטופלת עלולה אף לסכן רקמות מרוחקות מהפה וגם לגרום לבעיות בריאותיות מערכתיות כמו זיהומים כלליים או מחלות לב.

יתרה מכך, אובדן שיניים כתוצאה מעששת משפיע ישירות ובצורה משמעותית על איכות החיים. לא רק שנפגעת היכולת לאכול וללעוס בצורה תקינה, אלא גם הופעת החיוך וכתוצאה מכך גם הביטחון העצמי. פגיעה בולטת בחיוך יכולה להוביל לבידוד חברתי, לקשיים בתקשורת ובמציאת עבודה, ולפרקים ארוכים גם להפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה.

כל אלה הן סיבות חשובות מדוע חשוב מאוד לא להתעלם מסימני עששת ראשונית ולפנות לטיפול בהקדם האפשרי. תופעת "עששת הדוהרת" שכיחה אצל ילדים וגם אצל מבוגרים שאינם משקיעים בהגנה על שיניהם, וההשלכות שלה על הבריאות עלולות להיות חמורות ביותר.

שורה תחתונה: עששת בשיניים היא אמנם מחלה נפוצה, אך קיימים כלים רבים העומדים לרשותנו כיום למניעתה ולהתמודדות איתה בדרכים יעילות ובריאות. על ידי אימוץ הרגלי היגיינה נכונים, תזונה בריאה ושגרת ביקורים אצל רופא השיניים, ניתן להגן על שיניכם לאורך זמן ולמנוע את התפתחות עששת דוהרת ומסוכנת.

טיפולים טבעיים משלימים כמו שמנים אתריים, ויטמינים, מינרלים ותמציות צמחים עשויים גם הם לתרום למאמץ המניעה או לשמש כטיפול ראשוני במקרים של עששת התחלתית. עם זאת, חשוב לזכור שטיפול אצל רופא שיניים מומחה הוא חיוני במקרים של עששת מפושטת או מתקדמת.

מעל לכל, ההכרה שעששת אינה תופעה חולפת, אלא מחלה כרונית המצריכה התייחסות ראויה, היא המפתח לשמירה על בריאות פה ארוכת שנים. הדבר חשוב במיוחד עבור הורים המעוניינים להנחיל לילדיהם הרגלים בריאים מגיל צעיר ביותר, שכן יותר מתמיד, מניעה היא הטיפול החשוב ביותר!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום