דלקת קרום הלב - כמה זה באמת מסוכן?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

זו יכולה להיות מחלה קלה אך סיבוכיה עלולים להוביל למוות. פרופ׳ אדלר יהודה, היו"ר היוצא של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי למחלות קרום ושריר הלב ומי שכתב את ההתוויות העולמיות לטיפול במחלה, מסביר על הטיפולים לדלקת קרום הלב

רופא קרדיולוג
077-8042276 (מספר מקשר)

מצב בו קרום הלב, השק המגן המקיף את הלב, מודלק, מכונה דלקת קרום הלב. מדובר במחלה שתוקפת בדרך כלל צעירים בגילי 20-30, אבל יכולה להופיע בכל גיל. למעשה, זו הדרך של הגוף להילחם נגד זיהום, פגיעה, טראומה ועוד. במקרים מסוימים מלווה המחלה גם בדלקת שריר הלב, וכך גם התסמינים יכולים להיות דומים.

לצד שכיחות גבוהה של המחלה וההתקדמות המחקרית, מתפתחת גישה טיפולית פרסונלית ומותאמת אישית לדלקת קרום הלב. יחד עם זאת, לעתים המחלה מסתבכת והופכת למסוכנת עד מסכנת חיים, ולכן חשוב לאבחן ולטפל כבר בשלביה הראשונים.

״אנחנו חוקרים את המחלה הזו למעלה מ-30 שנה בישראל ובעולם, דבר שהביא לכך שכיום זוכים חולים רבים לריפוי מוחלט״, מסביר הקרדיולוג פרופ׳ יהודה אדלר, שמגלה אופטימיות בנוגע לטיפול במחלה ובהתמודדות עם התסמינים.

קצת אנטומיה

פרופ׳ אדלר, היו"ר היוצא של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי למחלות קרום ושריר הלב ומי שכתב את ההתוויות העולמיות לטיפול במחלה, מסביר שהלב מורכב משלושה מדורים: קרום, שריר והשכבה הפנימית של הלב. הקרום עצמו בנוי משתי שכבות (בדומה לקליפת תפוז דקה מאוד), ביניהן נמצא נוזל המאפשר ללב את גמישותו, זאת למרות שיש מקרים בהם בני אדם יכולים לחיות ללא קרום.

דלקת קרום הלב - איך מזהים?

התסמינים השכיחים ביותר של דלקת קרום הלב הם לחץ וכאבים בחזה, שעלולים להיות דוקרים וחדים, או עמומים, בצד שמאל של הגוף או מאחורי עצם החזה. תחושה זו עלולה להתפשט לכתף ולזרועות ואף להחמיר בעת שיעול, בליעה, שכיבה (במיוחד על צד שמאל), או נשימה עמוקה. בעת רכינה קדימה, תחושת הכאב יכולה להשתפר.

תסמינים אחרים של דלקת קרום הלב יכולים להיות אחד או יותר מהבאים:

  • חום.
  • עייפות ו/או הרגשה כללית רעה.
  • שיעול.
  • דופק מואץ.
  • קוצר נשימה במהלך שכיבה.
  • נפיחות בבטן או ברגליים.

הגורמים למחלה

פרופ׳ אדלר מסביר כי רוב המקרים של דלקת קרום הלב נגרמים כתוצאה מזיהומים ויראליים, כולל חיידקים ופטריות. זאת בנוסף לניתוח לב פתוח, התקפי לב, מחלות אוטואימוניות בהן הגוף תוקף את עצמו, תת פעילות של בלוטת התריס ומחלות של רקמת חיבור. יש גם מקרים בהם הגורם אינו ידוע.

כיצד מאבחנים?

פרופ׳ אדלר מדגיש שוב כי רוב דלקות קרום הלב הן ברמה קלה, ועדיין, אצל 5% מהמטופלים הסובלים מכאבי חזה הפונים או מופנים למיון, המחלה עלולה להיות קשה.

פרופ׳ אדלר מסביר על אופן האבחון שעובר כל מטופל בקליניקה שהוא מנהל: ״בראש ובראשונה אני מקשיב ללב כדי לשמוע שפשוף פריקדריאלי, במידה וישנו. זאת, בנוסף לאבחון שינויים באמצעות בדיקת א.ק.ג. במידת הצורך נבצע גם בדיקות דם, שיכולות להעיד על מדדי הדלקת בדומה ל-CRP ועלייה של שקיעת הדם״.

הטיפול בדלקת קרום הלב

ברוב המקרים ייעשה שימוש בתרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים, אספירין במינון גבוה וקולכיצין. כל עוד שיטת טיפול זו משפיעה בצורה טובה, היא יכולה גם להביא לריפוי מלא. יחד עם זאת, יש מקרים שעלולים להסתבך, זאת כאשר הדלקת אינה עוברת או מלווה בהיווצרות של נוזל בכמות גדולה מסביב ללב, עד כדי הפסקת פעילותו. במקרה זה יבוצע הליך פולשני לניקוז הנוזל באמצעות מחט המוחדרת לקרום הלב.

קולכיצין

קולכיצין. תרופה אנטי דלקתית המונעת ברוב המקרים (80%) את חזרתה של המחלה. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

סיבוך נוסף יכול להיגרם כתוצאה מהסתיידות בקרום הלב, דבר המצריך ניתוח פרי קרדיקטומי, הכולל קילוף של קרום הלב. ״רק מעטים מהקרדיולוגים המומחים בישראל יכולים לבצע הליך רפואי מורכב ובעייתי זה, ולכן חשוב לבחור במי שבאמת מוסמך לדבר״, מדגיש פרופ׳ אדלר שגם מסייג ואומר שמדובר במוצא אחרון.

בעיה ושמה הישנות המחלה 

פרופ׳ אדלר מציין כי אצל 50%-30% ממקרי דלקת קרום הלב, המחלה חוזרת פעם אחת ואפילו יותר. לדבריו, בזכות תרופה אנטי דלקתית ששמה קולכיצין המיועדת למחלות מפרקים ודלקת ים תיכונית (FMF), ניתן למנוע ברוב המקרים (80%) את חזרתה של המחלה. יתרונה הנוסף של התרופה הוא הימנעות מהשימוש בסטרואידים, המלווים בתופעות מאוד לא נעימות בלשון המעטה ובעלייה בשכיחות חזרת המחלה כפי שהתגלה במחקרי ענק בעולם.

פרופ׳ אדלר מסביר שהתרופה יעילה בעיקר באגן הים התיכון, וניתנת רק לאחר אבחון וטיפול מדויקים. לדבריו, כמומחה מוביל בארץ ובעולם, ״יש דקויות שמובילות לכך שרק רופא מומחה ובעל ניסיון יכול לטפל ולנסות ולמנוע התפתחות של סיכונים הרי אסון״.

פרופ' אדלר מסכם: "זה 35 שנה לאחר מחקרי ענק בארץ ובעולם אני יכול לבשר כי הגענו כמעט ל-100% ריפוי של המחלה ומניעת סיבוכים, הישג נדיר ברפואה העולמית בשיעורי ריפוי כה גבוהים ועל כך גאוותי ושמחתי".

(בתמונה הראשית - בקטריות על קרום הלב. צילום: שאטרסטוק)

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום