וולנטיין דיי 2024 - מערכת יחסים עם בינה מלאכותית

(3)
לדרג

וולנטיין 2024 עלול להיראות קצת טכני השנה, כי לפי סקר חדש אחוז לא מבוטל של אנשים יסכים לצאת עם פרטנר המבוסס על בינה מלאכותית, או בקיצור - רובוט

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

 Ai ו-I do הולכים, כך מתברר, ביחד. סקר חדש של חברת נטורל אינטליג'נס האמריקאית גילה שלא פחות מ-40% מהאנשים שענו על סקר שלה, ישקלו לצאת עם בן או בת זוג המבוססים על בינה מלאכותית. כן, רובוט. ולא רק זה, אלא שהרעיון ממש הדליק אותם והם גם טרחו למנות לא מעט סיבות למה זה כל כך כדאי: הוא לא יבגוד בהם, הוא יקשיב להם, הוא לא יתווכח איתם, הוא לעולם לא ישפוט אותם, הוא תמיד יחשוב שהם מעניינים ועוד.

לקראת ולנטיין 2024 שמגיע אלינו השבוע ומציף דרישות סף של דייט רומנטי, הנה כמה נתונים שהופקו מהסקר שהצליח לזעזע לא מעט אנשים אבל גם, ככל הנראה, נטע תקווה בליבם של רבים ששמחו לאמץ את הרעיון שבבסיסו - למה להתאמץ להתאים את עצמנו לאדם אחר, לפחד שהוא יעזוב אותנו ולחשוב מה הוא עושה כשהוא לא איתנו, כשאפשר לצאת עם פרטנר המבוסס על בינה מלאכותית?

  • כ-40% מהמשתתפים בסקר הביעו פתיחות ועניין ברעיון יצירת קשר רומנטי עם בן זוג מבוסס בינה מלאכותית.
  • 35% מהמשיבים השיבו שהיתרון הגדול ביותר של קשר רומנטי עם שותף רובוטי הוא הזמינות הקבועה שלו. זו היתה התגובה הפופולרית ביותר הן בקרב גברים (36%) והן בקרב נשים (33%).
  • גברים היו פתוחים יותר לאפשרות זו, פי שניים מנשים - 63% מהמשיבות התנגדו לדייט עם רובוט.
  • כ-30% חשבו שהיתרון הגדול של בן זוג המבוסס על בינה מלאכותית הוא שהוא לא יבגוד בהם.
  • מעל מחצית מהמשתתפים הביעו הסתייגות מרעיון היכרות/ דייט עם בינה מלאכותית.
  • כשליש היו מוכנים לתת לבינה מלאכותית לנסח עבורם פרופיל לאתר היכרויות.
  • שניים מתוך כל חמישה משתתפים חשבו שכדאי לשקול יצירת קשר רומנטי עם בן זוג מבוסס בינה מלאכותית.
  • 23% העריכו שהאהבה שנוצרה על ידי מחשב לא תשבור את ליבם ו-21% היו שמחים לחיות עם מערכת בינה מלאכותית, מתוך הבנה שהיא, כאמור, לא תעזוב אותם.

בינה מלאכותית כאופציה לדייט בולנטיין

מאחר שלמרות שמדובר בקשר זוגי מעט - ובכן - מטריד, עבור הנשאלים שענו בחיוב מדובר בקשר זוגי לכל דבר, שלא לומר דייט לגיטימי לוולנטיין הקרוב, פנינו אל ורדית נבו, יועצת זוגית ומגשרת, M.A ביישוב סכסוכים וגישור, כדי שתשפוך אור על תוצאות הסקר החדש והמטריד ומהי משמעותן בעצם.

בסקר אנשים הסבירו למה קשר עם רובוט יכול להצליח ומנו לא מעט סיבות כמו "לא ישבור את ליבי", "יהיה קשוב רק לצרכים שלי" ועוד. האם נראה לך שאלו הן דרישות לגיטימיות מבן זוג בשר ודם?

"אהבה ובעקבותיה זוגיות ומערכת יחסים רומנטית טומנות בחובן את החלום ליצור משהו שלם ומשלים. משהו שבו נרגיש מלאים, אהובים, מקובלים ללא תנאים, שייכים ומעניינים. במציאות, אין אדם שיכול לספק עבורנו את כל החלום הזה בשלמותו. כשכל אחד מהמאפיינים לרגע מתערער ואנו חשים שהחלום מתחיל להתפורר, נחווה כאב גדול שלא לכולנו יש את היכולת להכיל אותו, בטח שלא לבד. מי שחווה הרבה רגשות קשים כאלה לבדו, כנראה ירצה לפעמים לברוח מהם.

ורדית

ורדית נבו. יועצת זוגית ומגשרת, M.A ביישוב סכסוכים וגישור. צילום: or perevoznik

"לכן", אומרת נבו, "השאלה היא לא אם הדרישות האלו לגיטימיות, כי הן לגיטימיות בהחלט. הרי זה לא אמור להפתיע אף אחד שהרצון שלנו הוא שיהיה פרטנר שימלא את כל צרכינו ואנו את שלו. השאלה היא האם הדרישות הללו הן מציאותיות, והתשובה היא לא. כדי שאדם יספק את כל צורכי האחר הוא צריך לבטל הרבה מצרכיו. בזוגיות אנושית אנחנו לומדים את האיזון".

בזוגיות עם בינה מלאכותית, אומרת נבו, "היתרונות הם שצורכי האחד, כאינדיבידואל, הם הצרכים העיקריים. החסרונות הם שלא נצטרך לאתגר את המחשבה שלנו, דבר שנמצא באופן יומי בזוגיות עם בן אנוש".

הסוגיה שנבו מבקשת להתייחס אליה היא מה תעשה מערכת יחסים עם רובוט לתשוקה בזוגיות. לדבריה, "תשוקה מושתתת על עניין, התנגדות וסקרנות. בן/בת הזוג הרובוטיים מתוכנתים לספק את מלוא הצרכים של האדם לפי הכוונתו ובהתאם לאישיות שלו. בזוגיות אנושית, כשאדם מרצה את השני, עם השנים הם מתחילים לאבד את המתח המיני ביניהם והתשוקה פוחתת ואפילו נעלמת. האם גם שם תאבד התשוקה? האם זה יהיה מהיר יותר או איטי יותר?", היא תוהה.

איך היית מפרשת את העובדה שאנשים הציבו את "זמין 24/7" כיתרון ראשי לזוגיות עם רובוט?

"אם החלום שלנו הוא לחוש שאנחנו בראש סדרי העדיפויות של בן/בת זוגנו, אז הוא גם יוכל להיות זמין עבור הצרכים שלנו בכל רגע שנזדקק לו ובכל שעה ביום. בן זוג אנושי יבקש ממך שתביאי לו כוס מים ואת אולי תסרבי והוא אולי ייעלב. הרובוטית תמנע את ההתמודדות הזאת. כפי שציינתי, זה יתרון, אבל אני גם צופה שזה עלול להוות חיסרון בטווח הארוך".

האם סקר כזה מעיד על קץ מערכות היחסים האנושיות בעולם?

"לא, בדיוק להפך. משחר האנושות האדם רצה להשתייך, בין אם לאדם נוסף, לשבט או למדינה וגם הרצון למערכת יחסים עם רובוט היא סוג של רצון להשתייך. גם אם בעיני מערכת יחסים עם בינה מלאכותית היא לוקה בחסר, היא לא מעידה על קץ היחסים אלא על החשיבות של היחסים בחיינו ועל כך שמערכות יחסים, מסובכות ככל שיהיו, תמיד ימשיכו להיות חלק עיקרי מהחיים שלנו. אם הסקר הזה מלמד משהו זה דווקא כמה שווה ללמוד את הצרכים של עצמנו ואת מערכות היחסים בחיינו".

ולנטיין

56% מהנסקרים הודו שהיה מפריע להם שהם לא יכולים לחוות רגש אמיתי ביחסים עם רובוט. צילום: שאטרסטוק

אחד הדברים שאולי שופכים אור קצת אחר על הסקר ועל תוצאותיו המפתיעות, הוא שלמרות שכמעט מחצית מהעונים היו שוקלים קשר עם בינה מלאכותית, 56% מהם אמרו שלמרות היתרונות של קשר עם בינה מלאכותית, היה מפריע להם שהם לא יכולים לחוות רגש אמיתי ביחסים. עם זאת, זה עדיין משאיר אותנו עם 44% שעבורם זמינות + ביטחון שלא יבגדו ולא יעזבו אותם הם יתרונות שמחפים על היעדר רגש אנושי.

ומה לגבי סקס ומשיכה מינית? באופן מפתיע, חוסר סקס בקשר עם בינה מלאכותית הוא החיסרון השלישי ולא הראשון. מעניין לציין שמבין אלה שבחרו בחיסרון הזה, גברים היו מודאגים ב-10% יותר מנשים לגביו.

חסרונות הקשר עם בינה מלאכותית על פי הסקר

56% מהמשיבים הצביעו על חוסר ברגשות אמיתיים כחיסרון עיקרי. 50% ענו שהמחסור במגע אנושי; 46% ראו באי קיום יחסי מין חיסרון; 44% ענו – "ניתוק מהעולם החיצוני"; 42% ענו שיהיה חסר להם לא לחלוק חוויות חיים משותפות עם ה"מאהב/ת"; 36% חששו מיצירת מודל רומנטי לא הגיוני ו-34% ענו ששותף המבוסס על בינה מלאכותית לא יכול להביא איתם ילדים.

מה עוד הטריד את הנסקרים? 34% ענו שהם חוששים מיחס שיפוטי של בני משפחה וחברים; 32% חששו מבעיות בתוכנה (באגים במאהב/ת) ו-26% ענו ששותף בינה מלאכותית לא יחלוק איתם את ההוצאות על חשבונות.

ולנטיין מושלם לכולם!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום