זן קורונה חדש מתפשט בישראל: מה הם התסמינים והאם גל מגיפה חדש לפנינו?

(25)
לדרג

בחודשים האחרונים מתפשט בעולם וריאנט חדש של נגיף הקורונה, זן JN1. מדובר בצאצא רחוק של האומיקרון, בעל יכולת גבוהה להתחמק ממערכת החיסון ועם תסמינים שונים במעט מאלה של הוריאנטים הקודמים. הנה הפרטים

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

משרד הבריאות הודיע לאחרונה כי זן JN1 של נגיף הקורונה הגיע גם לישראל, לאחר שהפך בשבועות האחרונים לוריאנט הדומיננטי בארה"ב. על פי הערכות, מאות ישראלים כבר נדבקו בוריאנט החדש. המומחים טוענים ש-JN1 אינו גורם ככל הנראה למחלה קשה יותר מקודמיו, אלא שיכולת ההדבקה הגבוהה שלו והתסמינים החדשים שהוא גורם מעוררים דאגה.

מה מאפיין את זן הקורונה החדש ומאין הוא הגיע?

JN1 הוא וריאנט חדש של נגיף הקורונה שהתגלה לראשונה בארה"ב. הזן מכיל מוטציות גנטיות רבות שלא נצפו קודם לכן ונחשב לצאצא רחוק של זן האומיקרון. מוטציות הן שינויים אקראיים המתרחשים במהלך התרבות הנגיף. כמה מהן גורמות לנגיף להיכחד, אבל אחרות מקנות לו יתרונות שונים, כגון יכולת מוגברת להתחמק ממערכת החיסון ויכולת גבוהה יותר להתפשט. JN1 הוא דוגמה לזן עם מוטציות שמעניקות לו יתרונות משמעותיים.

בתוך שבועות ספורים מאז גילויו, JN1 הפך לזן הדומיננטי של הקורונה בארה"ב והחל להתפשט גם למדינות נוספות, כולל ישראל. יש הטוענים שיכולת ההדבקה הגבוהה שלו נובעת מכך שהוא מצליח לחמוק טוב יותר מנוגדנים ותאי T שנוצרו כתוצאה מחיסונים או הדבקה קודמת בנגיף.

מה הם התסמינים האופייניים לזן הקורונה החדש?

הנתונים עדיין חלקיים, אך נראה ש-JN1 גורם לתסמינים שונים במקצת מאלה שאפיינו את זני הקורונה הקודמים, בין השאר:

- אובדן חוש הטעם והריח כמעט ולא דווח על ידי הנדבקים ב-JN1, לעומת שיעור של כ-60% בגלים קודמים.

- שיעול נותר שכיח יחסית ודווח אצל כ-23% מהנדבקים.

- נזלת היא התסמין הנפוץ ביותר ודווחה אצל כ-31% מהחולים.

- כ-20% דיווחו על כאבי ראש, עייפות וחולשה.

- 16% חוו כאבי שרירים.

- 13% סבלו מכאב גרון.

- קרוב ל-10% דיווחו על בעיות שינה וחרדה.

התסמינים האופייניים, אם כן, הם בעיקר שיעול, נזלת, כאבי ראש ועייפות. זאת, לעומת אובדן חוש הטעם והריח שאפיין את הגלים הראשונים של המגיפה.

האם זן הקורונה החדש מסוכן יותר מקודמיו?

כרגע עדיין מוקדם לומר בוודאות האם JN1 גורם למחלה קשה יותר מזנים קודמים של הקורונה. מחד, הנתונים הראשוניים מראים שאחוזי האשפוז והתמותה כתוצאה מ-JN1 דומים לאלה של זני אומיקרון אחרים. מאידך, יש חשש שיכולת ההדבקה הגבוהה של הזן החדש תוביל להדבקה המונית שתעמיס על בתי החולים, גם אם מספר המקרים הקשים לא יעלה. כמו כן, ישנן עדויות ראשוניות ש-JN1 עמיד יותר בפני החיסונים הקיימים.

האם החיסונים הקיימים יעילים נגד הזן החדש?

לפי מחקרים ראשוניים שטרם התפרסמו באופן רשמי, נראה ש-JN1 בעל יכולת גבוהה יותר לחמוק מהשפעות החיסון. כלומר, החיסונים הקיימים מספקים הגנה חלקית בלבד נגד הזן החדש לעומת אפקטיביות גבוהה יותר שהם הפגינו מול זנים קודמים.

קורונה בארה"ב

הזן החדש של נגיף הקורונה התגלה לאחרונה בארה"ב ומתאפיין ביכולת הדבקה גבוהה ובעמידות ניכרת לחיסונים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
|

חברות התרופות כבר עובדות על פיתוח חיסונים משודרגים שיותאמו ספציפית ל-JN1, אך תהליך זה עשוי לקחת חודשים רבים. לכן, מומחי בריאות ממליצים להמשיך ולהתחסן בחיסונים הקיימים, גם אם ההגנה שהם מספקים אינה מושלמת, שכן הם עדיין מפחיתים באופן משמעותי את הסיכון למחלה קשה ומוות.

מה צופן העתיד בהקשר להתפשטות הזן החדש?

קשה לדעת כיצד יתפתח המצב, אך מומחים מעריכים ש-JN1 ימשיך להיות הזן הדומיננטי גם בחודשים הקרובים. בארה"ב כבר נצפית עלייה חדה במספר המאומתים עם הזן החדש, וסביר להניח שמגמה דומה תתרחש גם בישראל ובמדינות נוספות.

עם זאת, רוב המומחים מעריכים שלא מדובר בגל חדש של המגיפה אלא בהמשך התפשטות נמוכה יחסית של הנגיף. הסיבות לכך הן רמת החיסון הגבוהה באוכלוסיה והעובדה ש-JN1 אינו וריאנט חדש לגמרי אלא נגזרת של זנים קודמים. במקביל, מערכות הבריאות נערכות לעלייה במספר המאושפזים עם התגברות התחלואה. כמו כן, מתבצע מעקב הדוק אחרי התפתחות הזן והשפעתו, ובמידת הצורך יינקטו צעדים נוספים לבלימת התפשטותו.

לסיכום, JN1 הוא זן חדש של נגיף הקורונה שהתגלה לאחרונה בארה"ב ומתאפיין ביכולת הדבקה גבוהה ובעמידות ניכרת לחיסונים. הזן כבר הגיע גם לישראל וגורם לתסמינים שונים מעט מקודמיו כגון נזלת, כאבי ראש ועייפות. המומחים עדיין בודקים האם JN1 מסוכן יותר, אך הם ממליצים להמשיך ולהתחסן בחיסונים הקיימים שעדיין מספקים הגנה חלקית. כמו כן, מערכות הבריאות נערכות להתמודדות עם המשך התפשטות הזן החדש בחודשים הקרובים.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום