חצבת ברכבת ישראל: חולה חצבת נסע בקו ת"א-ירושלים. חשש שהדביק נוסעים

(0)
לדרג

משרד הבריאות מזהיר: ייתכן שנוסעים שהיו על הרכבת שנסעה מתחנת האוניברסיטה בתל אביב לתחנת בית שמש ב-17 בינואר נדבקו בחצבת | כל הפרטים ואיך מוודאים שאתם מחוסנים לחצבת, בכתבה הבאה

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

לאחרונה התגלו שבעה מקרים של חצבת בישראל, ובחקירה אפידמיולוגית התברר כי אחד החולים נסע ברכבת ישראל ביום רביעי, 17 בינואר, בקו תל אביב-ירושלים והחשש הוא שהדביק נוסעים נוספים במחלה. הנסיעה התקיימה בין השעות 12:20-12:40, מתחנת האוניברסיטה בתל אביב לתחנת בית שמש, עם עצירה בתחנת סבידור מרכז בתל אביב. משרד הבריאות פרסם אזהרה וקרא לכל מי שהיה על אותה רכבת לפנות ולהיבדק מיידית ולוודא שהוא מחוסן כנגד חצבת.

על מקרי החצבת שהתגלו בישראל לאחרונה

חצבת היא מחלה נגיפית מידבקת ביותר העלולה לגרום לסיבוכים קשים ואף למוות. חיסון הוא הדרך היחידה כמעט למנוע אותה. בחודש האחרון אובחנו לפחות חמישה מקרים של חצבת במחוז הצפון, ומקרה אחד נוסף באזור ירושלים. על פי חקירה אפידמיולוגית של משרד הבריאות, מקור התחלואה בצפון היה אדם שנדבק בחצבת בחו"ל וביקר בחדר המיון באחד מבתי החולים בצפון. ככל הנראה, הוא הדביק מספר מטופלים ששהו שם.

פריחה מחצבת

הסימן הבולט ביותר של חצבת הוא פריחה אדומה אופיינית המתחילה בפנים ובצוואר ומתפשטת בהדרגה לשאר הגוף. צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות מנסה לאתר ולבודד כל מי שבא במגע עם אותם חולים ראשונים, אך המקרה ברכבת מראה שכנראה יש עוד נדבקים שטרם זוהו. לכן, האזהרה לציבור והקריאה למי שנסע ברכבת להיבדק הן קריטיות למניעת התפשטות המחלה.

מהי חצבת, מה גורם לה וכיצד היא מועברת

חצבת היא מחלה זיהומית חריפה הנגרמת על ידי נגיף מהסוג פראמיקסווירוס. המחלה מועברת באוויר מאדם לאדם, דרך הפרשות מדרכי הנשימה של החולה בחצבת.

חצבת נחשבת לאחת המחלות המידבקות ביותר - כמעט כל אדם לא מחוסן שנכנס לחדר עם חולה חצבת יידבק בנגיף. על פי הערכות, כ-90% מהאנשים שנחשפים לחולה חצבת ללא חיסון יידבקו גם הם.

תסמיני מחלת החצבת

תקופת הדגירה ממועד החשיפה לנגיף ועד הופעת התסמינים היא כעשרה ימים בממוצע. הסימן הבולט ביותר של חצבת הוא פריחה אדומה אופיינית המתחילה בפנים ובצוואר ומתפשטת בהדרגה לשאר הגוף. הפריחה נראית כמו כתמים קטנים וצפופים בצבע אדום כהה והיא מלווה בדרך כלל בחום גבוה, שיעול, נזלת, דמעת, אדמומיות וכאב בעיניים ותחושה כללית רעה מאוד.

סיבוכים אפשריים של חצבת

לחצבת עלולים להיות סיבוכים מסוכנים, במיוחד בקרב תינוקות, ילדים קטנים, נשים בהריון ואנשים עם מערכת חיסון חלשה. בין הסיבוכים:

דלקת ריאות - הסיבוך הנפוץ ביותר, אחראי לכ-60% ממקרי המוות מחצבת אצל ילדים. דלקת ריאות עלולה להידרדר במהירות ולגרום לקוצר נשימה קשה ואף למוות עקב חוסר חמצן.

דלקת מוח - סיבוך נדיר יותר אך מסוכן מאוד שעלול להסתיים בנזק מוחי קשה או במוות. דלקת המוח יכולה לגרום לחום גבוה, לכאבי ראש עזים, להקאות ולהפרעות במצב ההכרה.

SSPE - מחלה נדירה התוקפת את מערכת העצבים המרכזית שנים אחרי החלמה לכאורה מחצבת. היא גורמת לנזק הדרגתי של המוח ועלולה להביא למוות.

עיוורון - דלקת חריפה בקרנית העין יכולה להוביל לעיוורון חלקי או מלא של עין אחת או שתיים.

תמותה - כ-1-2 מקרי מוות מתוך כל 1,000 חולים בחצבת. הסיכון גבוה יותר אצל תינוקות וילדים קטנים.

כיצד למנוע הידבקות חצבת - חשיבות החיסון

הדרך הטובה והיעילה ביותר למנוע את חצבת היא על ידי חיסון שגרתי בשתי מנות של חיסון MMR החל מגיל שנה. החיסון מורכב מנגיף חצבת חי-מוחלש והוא בטוח ואפקטיבי ביותר. 97% עד 99% מהמתחסנים יפתחו חסינות כנגד המחלה.

חיסון מלא ושגרתי של כלל האוכלוסיה הוא הכרחי כדי למנוע התפרצויות ולהגן על ציבורים רחבים. חיסונים הצילו מיליוני חיים לאורך ההיסטוריה.

מה לעשות בחשד לחשיפה לחולה חצבת?

אם נחשפת לאדם הידוע כחולה חצבת, או שהיית באותו מקום עם חולה מאומת (כמו זה על הרכבת), יש לפנות מיד לקופת החולים או למרפאה ולהיבדק. יש לבדוק אם מחוסנים כהלכה בשתי מנות חיסון MMR. אם לא - יש לקבל חיסון מדי. בנוסף, יש להימנע ממגע עם אחרים עד קבלת אישור רפואי ולהודיע על החשיפה האפשרית לפני הגעה למוסד רפואי.

אם יש חשש לתסמינים של חצבת אחרי חשיפה אפשרית, יש להתקשר למוקד המידע של משרד הבריאות בטלפון *5400 ולהתייעץ עם נציג. אפשר להתקשר גם ישירות לרופא הילדים או המשפחה בקופת החולים להתייעצות ולבדיקת מצב החיסונים. מומלץ לא להגיע פיזית למרפאה לפני תיאום טלפוני עם הצוות הרפואי. מקרה החצבת ברכבת ממחיש עד כמה חשוב לחסן את ילדינו ואת עצמנו, הן כדי למנוע מחלה אישית והן כדי למנוע הדבקה המונית וסכנה לבריאות הציבור.

(צילום ראשי, נוסעים ברכבת ישראל. שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום