בעיות בהנקה: מיתוסים שהגיע הזמן לשבור

(0)
לדרג

נשים מיניקות רבות נתקלות באמירות כמו "הנקה צריכה להיות קלה", "מי שאין לה הרבה חלב לא תוכל להניק" או "כאב בהנקה? סימן שאת עושה משהו לא נכון". חשוב לדעת: מדובר במיתוסים שרק מפריעים לתהליך למידה טבעי של האם והתינוק

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

הנקה היא תהליך טבעי ובריא שמספק לתינוק תזונה אידיאלית. עם זאת, הנקה מוצלחת דורשת למידה ותרגול הן מהאם והן מהתינוק. לעתים קרובות מתעוררות בעיות שונות בהנקה שיכולות להקשות על האם, אך חשוב לזכור שניתן להתגבר עליהן בעזרת ליווי, תמיכה וטיפול מתאים.

בעיות נפוצות הכוללות פטמות כואבות או סדוקות, תחושה של חוסר חלב, התינוק שלא נצמד לשד כראוי, התפרצויות חזה תכופות ועוד - כל אלה יכולים להוות אתגר, אבל אינם סימן שהאם עושה משהו לא נכון. שבירת המיתוס ש"הנקה צריכה להיות קלה ופשוטה" יכולה לעזור לאמהות רבות להבין שקשיים הם חלק מהתהליך הלימודי.

מיתוסים נוספים כמו "מי שאין לה הרבה חלב לא תוכל להניק" או "כאב בהנקה זה סימן שאת עושה משהו לא נכון" רק מעצימים חרדות ותסכול אצל אמהות. לכן, חשוב לשבור מיתוסים אלה ולהבין שלרוב הגוף מסוגל לייצר חלב בכמות מספקת אם מניקים לעתים קרובות יותר, ושכאבים ניתנים לטיפול ואינם סימן לכישלון של האם.

איך מטפלים בבעיות הנקה?

יש דרכים שונות להתמודד עם בעיות שכיחות בהנקה:

פטמות כואבות - כדאי לבדוק שהתינוק צמוד לשד כראוי ושפתיו תופסות חלק גדול מהפטמה. אם הכאב נמשך, אפשר לנסות משחות וקרמים מטפלים, מגני פטמות או כריות הנקה מיוחדות. מומלץ גם לנוח קמעה מהנקה ולהוציא חלב ידנית.

רפידות הנקה

במקרה של פטמות כואבות, אפשר לנסות משחות וקרמים מטפלים, מגני פטמות או כריות הנקה מיוחדות. צילום: שאטרסטוק 

התינוק לא נצמד כמו שצריך - כדאי להיעזר בייעוץ הנקה כדי ללמוד טכניקות נכונות של תנוחות ואחיזה. לפעמים עוזר ללחוץ קלות על הלסת התחתונה של התינוק כדי שיפתח את הפה לרווחה.

חוסר חלב - מומלץ להציע לתינוק גם את השד השני באותה האכלה, להניק לעתים תכופות יותר ולנסות תוספי מזון ותכשירים לעידוד ייצור חלב. חשוב גם לנוח, להירגע ולקבל תמיכה נפשית.

כאבים בחזה – במצבים אלה כדאי לנסות עיסוי מעדן של השד, הנקה לעתים קרובות יותר, שימוש במגבונים קרים או שקיות אפונה קפואות בין הזנות. אם ההתפרצות חוזרת תדיר, ייתכן שצריך לבדוק את טכניקת ההנקה.

דלקת בשד - חיוני להמשיך ולהוציא חלב, אם צריך גם ידנית. מומלצים מנוחה, שתייה מרובה, משככי כאבים וטיפול בקרח. אם המצב לא משתפר תוך 12-24 שעות, כדאי לפנות לרופא.

מיתוסים וטעויות נפוצות בהנקה

קיים מיתוסים רבים סביב הנקה, שעלולים לגרום לאמהות חרדה או תסכול מיותרים. הנה מספר מיתוסים נפוצים והאמת שמאחוריהם:

"אם אין לי הרבה חלב, זה סימן שלא אוכל להניק" - למעשה, ככל שמניקים לעתים תכופות יותר, כך הגוף מגביר את ייצור החלב. זה עניין דינמי של ביקוש והיצע.

"אם ההנקה כואבת, זה אומר שאני עושה משהו לא נכון" - כאב בהנקה הוא דבר שכיח וניתן למצוא לו פתרון. הכאב אינו מעיד בהכרח על שגיאה כלשהי של האם.

"תינוק בוכה אחרי הנקה? סימן שלא קיבל מספיק חלב" - לא בהכרח. ייתכנו סיבות רבות אחרות לבכי כמו עייפות, צמא, אי נוחות, חיתול מלא ועוד.

"אם החלב דליל, זה סימן שהוא לא מזין מספיק" - הרכב חלב האם משתנה ומספק תמיד בדיוק את המרכיבים שהתינוק צריך. אין דבר כזה חלב דליל מדי.

"אם אני לוקחת תרופות, אני לא יכולה להניק" - רוב התרופות בטוחות לשימוש בזמן הנקה, אך כדאי להתייעץ עם רופא לגבי כל תרופה ספציפית.

"אחרי גיל שנה כבר אין טעם להניק" - ארגוני בריאות מובילים ממליצים להניק עד גיל שנתיים ומעבר לכך.

זיהוי וטיפול בבעיות הורמונליות הקשורות להנקה

שינויים הורמונליים טבעיים לאחר הלידה עלולים לגרום לבעיות בהנקה אצל חלק מהנשים. בעיות שכיחות:

ירידה ברמות הפרולקטין – ירידה בהורמון המעודד ייצור חלב עלולה לגרום לכמות קטנה של חלב.

עלייה ברמות הקורטיזול - הורמון המעכב הפרשת חלב. רמות גבוהות מדי עלולות להפחית את כמות החלב.

תת פעילות בבלוטת התריס - מצב נפוץ לאחר לידה, העלול לגרום ליובש בעור ולקשיי הנקה.

סימנים לבעיה הורמונלית כוללים ייצור חלב בכמות קטנה מהצפוי, קושי של התינוק להיצמד לשד, או התפרצויות כאב שד תכופות. כדי לאבחן בעיות אלו ניתן לבצע בדיקות דם פשוטות. בהתאם לתוצאות, הרופא יכול לתת טיפול הורמונלי כמו תרופות להגברת ייצור פרולקטין או תחליפי הורמונים. טיפול מוקדם בבעיות הללו חיוני כדי לאפשר הנקה מוצלחת לאורך זמן. לכן, אם יש חשד להפרעה הורמונלית המשפיעה על ההנקה, חשוב לפנות לייעוץ רפואי.

לסיכום, הנקה היא תהליך מאתגר אך מספק עבור רוב האמהות. קשיים ובעיות שכיחות כמו כאב, חוסר חלב או קושי בהיצמדות התינוק הם חלק טבעי מהתהליך הלימודי של ההנקה. חשוב שאמהות יכירו את המיתוסים הנפוצים ויידעו שלרוב ניתן להתגבר על הקשיים בעזרת ליווי, תמיכה וייעוץ מקצועיים. במקרים של בעיות נמשכות, כדאי לבדוק האם מדובר בגורם הורמונלי או רפואי אחר. טיפול מוקדם יאפשר במקרים רבים להמשיך להניק בהצלחה. עם סבלנות ותמיכה נכונה, אפשר להתגבר על רוב הקשיים, וההנקה תהפוך לחוויה מלאת סיפוק עבור האם והתינוק.

(צילום: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום