פטריה בעזה - הזיהום הקטלני שמסכן את חיילינו

(0)
לדרג

לא רק פטריות אש יש בעזה. פטריה קטלנית גרמה למותו של לוחם. הלוחם, שנפצע בגפיים במהלך הלחימה ברצועת עזה, נדבק בפטריות עמידות לטיפול, אושפז וטופל אך נפטר לבסוף מהזיהום הקטלני. הפטריה הגיעה כנראה מהקרקע המזוהמת ברצועה

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

הפעילות האינטנסיבית של כוחות צה"ל ברצועה במלחמת חרבות ברזל, שהובילה לתנועה גדולה של פליטים עזתים שנעקרו מבתיהם, עוררה מלכתחילה את דאגתם של המומחים הרפואיים אשר הביעו חשש מהתפרצות מגיפות ברצועה בשל התנאים התברואתיים הירודים. ואכן, עם הרחבת הלחימה, החשש מתממש כאשר חיילים רבים שנפצעו בקרבות חזרו עם זיהומים קשים ועמידים לטיפול. בולטת במיוחד התופעה של זיהומים פטרייתיים, שמקורם בקרקע המזוהמת של רצועת עזה. הזיהומים הפטרייתיים נגרמים מפטריות שחיות בקרקע וחודרות לגוף החיילים מאזור הפציעה.

המקרה הקשה ביותר: פציעה והדבקה

כתבת הבריאות קטי דור חשפה ב"כאן חדשות" כי לוחם, שנפצע בגפיים בקרבות ברצועת עזה, נדבק בפטריות עמידות לטיפול. הלוחם נפצע קשה לפני כשבועיים. הפציעה בגפיים חשפה את החייל למגע ישיר עם הקרקע המזוהמת, מה שאפשר לפטריות הקטלניות לחדור לגופו.

הלוחם פונה בדחיפות במסוק אל בית החולים אסותא באשדוד. עם הגיעו לחדר המיון, הוא הועבר באופן מיידי ליחידה לטיפול נמרץ על מנת לקבל טיפול בפציעותיו שנגרמו בשדה הקרב. במהלך הבדיקות והטיפול בפציעות החמורות, התגלתה אצל הלוחם גם הדבקה בפטריה מסוכנת שהתברר שהינה עמידה לטיפולים ומהווה סכנת חיים ממשית.

רופאי בית החולים נלחמו על חייו, ניסו כל טיפול אפשרי, כולל טיפולים נסיוניים מחו"ל ואף התייעצו עם מומחים מובילים בתחום, אך ללא הועיל. הפטרייה הקטלנית כבר הספיקה להשתלט על איברים חיוניים בגופו של הפצוע, ולמרות מאמצי הרופאים הם נאלצו לקבוע את מותו. כעשרה לוחמים נוספים שנפצעו בקרבות נדבקו בפטריות המסוכנות שמקורן בקרקע עזה.

הזיהום הפטרייתי: איום ממשי על בריאות החיילים

פרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, לשעבר מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, סבורה כי קיים סיכון ממשי לחיילינו בשל הקרקע המזוהמת. פרופ' רהב צוטטה ברשת ב' ולדבריה, בקרב חיילים שנפצעו, בעיקר פציעות בגפיים, אובחנו זיהומים פטרייתיים וחיידקיים עמידים וקשים לטיפול.

חיילי צה"ל ברצועה. צילום: דובר צה"ל

חיילי צה"ל ברצועה. "המגע עם האדמה והבוץ שם חושף את החיילים לזיהומים". צילום: דובר צה"ל

"אנחנו יודעים שבעזה יש חיידקים מאוד עמידים. המידע הזה נצבר במחקרים שעשינו עם רופאים משם", ציינה והצביעה על מקור נוסף לזיהומים: מי הביוב ברצועת עזה שיוצרים תנאים אידיאליים להתפתחות פטריות ולהתפשטות חיידקים מסוכנים. פרופ' רהב הסבירה כי התופעה של זיהומים פטרייתיים ועובשים ניכרת כעת ביתר שאת. "אנחנו רואים זאת בשכיחות גבוהה, מה שלא הכרנו במלחמות קודמות", ציינה והוסיפה כי "המגע עם האדמה והבוץ שם חושף את החיילים לזיהומים אלה".

פטריה וזיהומים מסכני חיים: דיון חירום של מומחים

הזיהומים הפטרייתיים והחיידקים העמידים מהווים סכנה ממשית לחיילים שנפצעים בעזה, סבורה פרופ' רהב. לדבריה, המצב התברואתי הירוד ברצועה מאפשר התפתחות והתפשטות של זיהומים אלה, שעלולים לסכן חיים. יש לדאוג לעקוב אחרי מצבם של החיילים ולנקוט בכל האמצעים הרפואיים האפשריים כדי להציל חיים ולמנוע את התפשטות הזיהומים הקטלניים.

חשש נוסף קושר בין הזיהום הפטרייתי ל"עיר התחתית" בעזה, והכוונה כמובן למערכת המנהרות המסועפת של ארגון החמאס, החולשת על תת הקרקע בכל אזור רצועת עזה. חיילי צה"ל עסוקים מאז תחילת הלחימה בהרס מנהרות אלו וכחלק מהמאמץ נאלצים פעמים רבות להיכנס אליהן ולשהות בתוכן.

בשל החששות מהמפגע הזיהומי, יקים בשבוע הבא איגוד רופאי המחלות הזיהומיות דיון חירום בנושא הפטריות בשיתוף מומחי רפואה ואפידמיולוגים בצה"ל.

(בתמונה הראשית. חיילי צה"ל בעזה. צילום: דובר צה"ל)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום