איך לממש את הזכות לקבלת קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אתם לא אמורים להתמודד לבד עם הקשיים שביטוח לאומי מערים על מבקשי הקצבאות. אתם פשוט יכולים לפנות לחברת "ביחד" למימוש זכויות רפואיות, והצוות המקצועי שלה יילחם על הזכויות הרפואיות שלכם וישיג את הקצבה המיוחלת

מומחים למימוש זכויות רפואיות
054-2811309

מימוש זכויות רפואיות עבור קצבת נכות כללית או כל נכות אחרת, כגון נכות לילד או קצבת שירותים מיוחדים, היא משימה סבוכה מכל בחינה. מדובר בסבך  ביורוקרטי מאוד שמערב מאמץ נפשי, משפטי ורפואי.

הקצבה יכולה להיות נדיבה ולעזור פלאים באיכות החיים של הדורש, אך לא תמיד התביעה לקצבה מתקבלת. לעתים קרובות היא נדחית על רקע חוסר הידע וההבנה של האנשים שדורשים אותה, ובמקרים אחרים אישור הקצבה לוקח זמן רב מדי. לפעמים התביעה עצמה לא מטופלת והמבוטח לא יודע כי אינו עוקב באתר ביטוח לאומי אחרי התביעה.

למען האמת, אתם לא אמורים להתמודד לבד עם כל הקשיים הרבים שביטוח לאומי מערים על מבקשי הקצבאות, אלא שאתם יכולים לפנות לחברת מימוש זכויות רפואיות "ביחד", הכוללת עובדים סוציאליים, עורכי דין ופאנל של מומחים רפואיים המבינים את דרישות ביטוח לאומי ומנוסים בכל דרישה שלהם, ולתת להם להילחם על הזכויות הרפואיות שלכם גם כדי שישיגו לכם אישור לקצבה וגם כדי שזה יקרה במהירות.

להימנע מהביורוקרטיה הסבוכה

הביורוקרטיה הסבוכה, העומדת בדרך למימוש נכות רפואית כלשהי, כוללת לעתים תביעה שאחריה תהליך ממושך של הגשת מסמכים ומעקב אחרי החלטות הוועדות הרפואיות והאם הן צודקות; בהמשך אולי ערר, ואחרי הערר, לעתים שוב תביעה של החמרת מצב או פנייה לבית הדין לעבודה.

כדי להימנע ממצב כזה של "פינג פונג" ביניכם לביטוח הלאומי, תנו למומחים של "ביחד" לאסוף עבורכם את כל המסמכים, לשלוח אתכם למומחים הרפואיים הנכונים לתביעה, לקבוע את דרגת הנכות הנכונה שלכם ולהכין אתכם לוועדות הרפואיות. כך תוכלו להשיג את המטרה שלכם ולא תטורטרו הלוך ושוב.

מה הם הקשיים העומדים בפני המבקשים לממש את זכותם לקבלת קצבת נכות רפואית?

קודם כל, ביורוקרטיה - תהליך הגשת תביעת נכות מתיש ומורכב דורש מילוי מסמכים רבים, איסוף מסמכים רפואיים וביצוע בדיקות רפואיות. כמו כן, יש לוודא שייערכו כל הוועדות הרפואיות הנדרשות. האם אתם אמורים לדעת איזה מסמכים להגיש ואילו בדיקות לעשות? לא תמיד. רבים מהאנשים שזכאים לקצבת נכות כללית אינם מודעים לזכויות שלהם, או לא יודעים כיצד לממש אותן וגם מתברר לעתים קרובות כי הם סובלים מבעיות שעדיין לא אובחנו.

מסמכים רפואיים

תהליך הגשת תביעת נכות הוא מתיש ומורכב ודורש מילוי מסמכים רבים, איסוף מסמכים רפואיים וביצוע בדיקות רפואיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אמנם באתר ביטוח לאומי מתפרסם מידע על תהליך הגשת תביעת נכות, אך הוא אינו ברור ונהיר לכולם. כתוצאה מכך, אנשים רבים לא מבינים אילו בדיקות רפואיות הם צריכים לעבור או איזה מסמכים הם צריכים למלא. חברת "ביחד" פוטרת אתכם מכל ההתעסקות הזו וממלאת את כל הניירת עבורכם, שולחת אתכם לבדיקות ולרופאים הנכונים, מכינה אתכם לוועדות הרפואיות ועוד.

חוסר מודעות - מפתיע לגלות שאנשים רבים, שכן זכאים לקצבת נכות כללית לא מודעים למלוא הזכויות שלהם, או לא יודעים כיצד לממש אותן.

עמידה בקריטריונים - כדי לקבל קצבת נכות כללית אתם צריכים לעמוד בקריטריונים מסוימים של דרגת נכות. קביעת דרגת הנכות מתבצעת על ידי רופאים מומחים, ובדיוק פה "ביחד" משתלבת ושולחת אתכם לאן שצריך.

חשיבות בניית תיק רפואי מקיף והתמצאות ב"ספר הליקויים"

בניית תיק רפואי מקיף ומעמיק והתמצאות ב"ספר הליקויים" של ביטוח לאומי (מסמך המגדיר את דרגות הנכות השונות עבור מגוון ליקויים רפואיים ומחולק לקטגוריות כמו ליקויים פיזיים, ליקויים נפשיים, ליקויים מורכבים וכו') הן הגורמים שיכולים להכריע את הצלחת תביעת הנכות. תיק רפואי מדויק צריך להכיל את כל המידע הרפואי הרלוונטי לגבי הנכות ממנה סובל המבוטח, לציין את האבחנות המותאמות והנהירות לפי ספר הליקויים ולכלול את המסמכים הבאים:

  • היסטוריה רפואית של המחלות הרפואיות שיצוינו הן בעברית והן בלטינית, כולל תאריך תחילת המחלה, הטיפולים הרפואיים התרופתיים והאחרים, וחומרת כל מחלה. ההיסטוריה הרפואית לא תכלול רק סיכום מידע רפואי כללי אלא של המומחים הרפואיים של קופת חולים שמטפלים בתובע.
  • תוצאות בדיקות רפואיות והגעה לוועדות עם דיסקים כאשר מדובר בבדיקות הדמיה.
  • הערכות נכות של רופאים מומחים לגבי הנכות שעבורה נדרשת קצבה.

תיק רפואי מדויק יגדיל את סיכויי ההצלחה של תביעת הנכות. המומחים של "ביחד" ירכיבו עבורכם את התיק הרפואי הכי מדויק ורלוונטי לתביעה שלכם, כדי לצלוח את הבקשה בחיוב.

הכנה לקראת ועדה רפואית

חלק ניכר מהמסורבים לקבלת קצבת נכות כללית לא מבינים שההופעה שלהם בוועדה הרפואית חירבה להם את האישור לקבלת קצבה. אדם שמייצג את עצמו עבור בעיה שכואבת לו, ויש לו רק מספר דקות להסביר את עצמו, עלול להתבלבל בקלות. מספיק שהוא אומר כמה מילים לא מדויקות לסיטואציה או למורכבות המצב שלו, והוא "איבד" את המומחים שיושבים בוועדה ומחליטים אם לאשר לו את הקצבה או לא.

יש להיערך לוועדה הרפואית. מרגע הכניסה של התובע לוועדה הרפואית, המזכירה של הוועדה רושמת את ההופעה שלו וההתנהגות שלו - אם הוא נכנס לבד ועצמאי, אם הוא התיישב לבד, האם הוא נראה מדוכא ועייף או לא, האם הוא מסודר בהופעתו והאם הוא קשוב ומרוכז ועוד.

לכן, תנו למומחים של "ביחד" להכין אתכם לוועדה הרפואית ולייעץ לכם בדברים שאפילו לא הייתם חושבים עליהם כמו איך כדאי להתלבש לוועדה רפואית (נקי ומסודר), איך להתנהג בוועדה רפואית? (הכי חשוב זה לא ליפול למלכודת שבה נופלים רוב המסורבים - הפרזה של תיאור הנכות או ניסיון להקליל את האווירה על ידי התנהגות משעשעת) ועוד.

האם כדאי להגיע לוועדה רפואית עם עורך דין?

לאוו דווקא וכל מקרה לגופו. לעתים עדיף דווקא לקבל את כלל ההכנות לוועדות הרפואיות "מאחורי הקלעים" ולהגיע לבד או עם בן משפחה, וזה ייראה יותר אמיתי מאשר להגיע עם מייצג שאולי עזר לכם בבניית התיק.

יתרה מזו, יש ועדות רפואיות כמו ועדת אורתופד, שהגעה של עורך דין אינה חיונית כי האורתופד בכל מקרה יבדוק פיזית את התובע וברוב המקרים אם התובע לא עבר ניתוח באיבר כמו הגב, הוא יקבל 10% נכות. כמו כן, ישנם מקרים שבהם עדיף שיתלווה לתובע רופא מומחה ולא עורך דין, ולעתים - במיוחד בערר - כן חשוב ללוות את התובע בעורך דין, במיוחד בוועדה הרפואית האחרונה המסכמת.

קשיים ייחודיים לאוכלוסיה הערבית בקבלת קצבת נכות כללית

על פי דו"ח של המוסד לביטוח לאומי, שיעור האנשים עם מוגבלות שמקבלים קצבת נכות באוכלוסיה הערבית נמוך יותר באופן משמעותי מהמקבלים קצבה באוכלוסיה היהודית. בשנת 2022, שיעור קבלת קצבת נכות באוכלוסיה הערבית עמד על 18.5%, לעומת 42.2% באוכלוסיה היהודית.

הסיבות לכך הן אי מודעות לזכויות עבור נכות כללית בקהילה הערבית, הגשת מסמכים לא מלאים ולא מקיפים, חסם השפה העברית, וגם חסמים תרבותיים ופסיכולוגיים. בחברה הערבית קיימת סטיגמה חברתית  כלפי אנשים עם מוגבלות, מה שמונע מהם להגיש תביעה לקצבת נכות. בנוסף, רבים מהם לא מעוניינים לבקר אצל גורמים כמו פסיכיאטר, שיכולים לזרז את הצלחת התביעה.

ומה לגבי מי שלא מדבר עברית היטב? גם זו בעיה, שיכולה להיות חסם בדרך להגשת תביעה. על מנת לצמצם את הקשיים הייחודיים שעומדים בפני אוכלוסיה ערבית בקבלת קצבת נכות, כדאי לפנות לחברת "ביחד" שתסייע להם לצלוח את מחסום השפה, קשיי הביורוקרטיה (שמסובכת גם למי שמדבר עברית היטב, אז על אחת כמה וכמה למי שזו לא שפתו), בניית תיק חזק, הכנה לוועדה והפניה לרופאים מומחים.

(צילומים: שאטרסטוק)

  • צור קשר
ביחד חברה למימוש זכויות רפואיות
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום