הקשר בין התנדבות לשיפור הבריאות האישית

(0)
לדרג

המתקפה הרצחנית בשבעה באוקטובר השפיעה עמוקות על החברה הישראלית והוציאה רבים מאיתנו לפעילויות התנדבות. התנדבות, מתברר, מוסיפה לא רק לאחדות העם אלא גם תורמת לבריאות הגוף והנפש. לילך קורן, פסיכולוגית קלינית מומחית, מסבירה

מאת: לילך קורן – פסיכולוגית קלינית מומחית

מסקר של המועצה הישראלית להתנדבות ומשרד הרווחה שפורסם ב-5.11 עולה כי כמעט כל ישראלי שני מתנדב מתחילת המלחמה. שיעור התנדבות כה גבוה הוא נתון מרשים שמלמד הרבה על חוסן לאומי וסולידריות בחברה הישראלית. אך, אך מעבר לכך התנדבות יכולה לסייע בשיפור הבריאות האישית וכן בהתמודדות עם רגשות קשים כמו עצב, מועקה וחרדה, שמאפיינים את תקופת המלחמה ומשפיעים על כלל אזרחי ישראל.

לילך

לילך קורן, פסיכולוגית קלינית מומחית (בתמונה מעל. צילום: פרטי), מסבירה מדוע ההתנדבות חשובה לא רק כדי לקדם ערכים חשובים אלא גם לבריאות הנפשית של כולנו.

התנדבות מסייעת בשיפור הבריאות

התנדבות בהחלט יכולה לסייע בשיפור הבריאות. מחקרים רבים חשפו מתאם חזק בין התנדבות לשיפור הבריאות הנפשית, סיכון מופחת למחלות מסוימות ושיפור הרווחה הגופנית הכללית.

כיצד התנדבות יכולה לסייע בשיפור הבריאות הפיזית והגופנית?

התנדבות קשורה למספר רב של יתרונות בריאותיים גופניים. כך לדוגמה, במחקר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics נמצא קשר סיבתי בין התנדבות למדדי דלקת: ביחס לקבוצת ביקורת, בקבוצת מתנדבים נמצא שיפור במדדי הכולסטרול והחלבון המהווה מדד חשוב לרמת דלקתיות כללית בגוף (ולכן מהווה מדד למצב הבריאות הכללית). קיימת אף עדות מחקרית לשיעורי תמותה נמוכים יותר בקרב אנשים העוסקים בעבודה התנדבותית.

גורמים לשיפור הבריאות בפעילויות התנדבות

פעילויות התנדבותיות רבות כוללות עבודה פיזית או תנועה. בימים אלה אלפי ישראלים מתנדבים לארוז חבילות לחיילים ולמפוני העוטף, יש מי שמבשלים לחיילים בבסיסי צה"ל וכמובן ההתנדבות למען החקלאות בשיאה, כולל קטיף, שתילה, הגליה ואריזת הגידולים החקלאיים.

עיסוק בפעילות גופנית סדירה יכול לעזור לשפר את בריאות הלב וכלי הדם, לחזק את השרירים ולהגביר את הכושר הכללי. מעבר לכך, התרומה היא גם נפשית כיוון שידוע שפעילות גופנית משפיעה לטובה על בריאות הנפש.

התנדבות יכולה לסייע בשיפור הבריאות הנפשית

ישנם מספר הסברים אפשריים לתרומה הנפשית של התנדבות. הסבר אחד למתאם חיובי זה הוא ההיבט החברתי. מעורבות באינטראקציות חברתיות משמעותיות ובניית קשרים חזקים עם אחרים באמצעות התנדבות יכולות להילחם בתחושת בידוד ולשפר את רשתות התמיכה החברתיות. יתר על כן, התנדבות מספקת תחושת מטרה והגשמה ובכך תורמת לערך העצמי, מרכיב חיוני לבריאות נפשית חיובית.

עיסוק בהתנדבות יכול להוות הסחת דעת מבעיות אישיות או מלחצים יומיומיים. התמקדות בעזרה לזולת ובתרומה לקהילה יכולה להסיט את תשומת הלב מהדאגות של האדם עצמו ולהוביל להפחתת רמות הלחץ ולשיפור הבריאות הנפשית. הסבר נוסף הוא תחושת משמעות וחיבור לערכים שעולים מפעילות התנדבותית.

קיימים לא מעט מחקרים בנושא. אחד מהם, שנערך על ידי UnitedHealth Group , מצא שאנשים שהתנדבו חוו רמות נמוכות יותר של מתח וחרדה, ירידה בתסמינים של דיכאון ושביעות רצון כללית גבוהה מהחיים.

התנדבות בימי מלחמה – תרומה כפולה

הטבח הנוראי בשבעה באוקטובר, התיאורים הקשים, המספר עצום של נרצחים וחטופים – כל אלה עוררו וביתר שאת תחושות של חוסר אונים - גורם סיכון משמעותי להתפתחות פוסט טראומה. הרצון הגדול של העם בימים אלה לעשייה ולהתנדבות משמעותית מייצג גם את המלחמה הנפשית בחוויית חוסר האונים. התנדבות מביאה איתה חוויית שליטה, מסוגלות ועשייה, "נוגדנים" נפשיים מעולים אל מול חוויית חוסר אונים משתקת.

מעבר לכך, כאמור, תחושת משמעות וחיבור לערכים היא יתרון נפשי משמעותי של התנדבות ככלל, אך בפרט בתקופה קשה שכזו שבה נחשפנו לעוצמות בלתי נתפשות של רוע, סאדיזם ואכזריות. האפשרות לגלם בפעולה התנדבותית את כוחות האור והטוב האנושי היא משאב יקר מפז. ויקטור פרנקל מתייחס לכך בספרו "האדם מחפש משמעות": "צריכים היינו ללמוד בעצמנו וללמד את האנשים המיואשים, כי בעצם לא היתה חשיבות למה שאנחנו קיווינו לקבל מן החיים אלא למה שביקשו החיים לקבל מאיתנו".

הקשר בין התנדבות ממושכת לשיפור הבריאות

במחקרים נמצא קשר בין מספר שעות התנדבות ואורכה לשיפור הבריאות. ייתכן שהסיבה לכך נובעת מכך שמעורבות מתמשכת בפרויקט התנדבותי מאפשרת לפתח מערכות יחסים משמעותיות, תחושת מטרה וחיבור עמוק יותר לקהילה. כל אלה, כאמור, תורמים לשיפור התוצאות הבריאותיות. עם זאת, חשוב לזכור שהחוויה של כל אחד יכולה להיות שונה. הקשר בין שעות התנדבות והשיפור הבריאותי יכול להשתנות בהתאם לאישיות, למוטיבציה ולנסיבות האישיות של הפרט.

התנדבות

ישראלים מתנדבים בחקלאות. צילום: מתוך הרשת החברתית


מתינות היא מילת המפתח. אמנם להתנדבות יכולה להיות השפעות חיוביות על הבריאות, אך חשוב להגיע לאיזון. התחייבות יתרה לשעות התנדבות מוגזמות מבלי להתחשב ברווחה אישית ובטיפול עצמי עלולה להוביל לשחיקה ולהשלכות בריאותיות שליליות. חשוב למצוא מחויבות התנדבותית שתואמת את ההעדפה האישית, תוך התחשבות בצורכי הבריאות ובמגבלות האישיות.

לעניות דעתי, אפילו שעה אחת של פעילות התנדבותית יכולה לתרום לחיזוק תחושת עשייה ומשמעות. כאשר אנו מנווטים במורכבות החיים בימים קשים אלה, שילוב התנדבות בשגרה, גם אם ב"מנות קטנות", יכול להציע דרך מועילה במיוחד לשיפור המועקה והכאב שמלווים רבים מאיתנו.

לסיכום, כוחה של ההתנדבות לא טמון רק בתרומה המשמעותית לקהילה ולעם שלנו, אלא גם בהשפעה הטרנספורמטיבית שיש לה על הבריאות הנפשית והפיזית שלנו.

(צילומים: שאטרסטוק)

מאגר מתעדכן של יוזמות למען תושבי הדרום והצפון והלוחמים בשטח

מקורות:

  1. קבוצת UnitedHealth. (2013). לעשות טוב זה טוב בשבילך: מחקר בריאות והתנדבות 2013. אוחזר מאתר https://www.unitedhealthgroup.com/content/dam/UHG/PDF/2013/UNH-Health-Volunteering-Study.pdf

מחקר זה שנערך על ידי קבוצת UnitedHealth בוחן את הקשר בין התנדבות לתוצאות בריאות הנפש, כולל הפחתת מתח, ירידה בסימפטומים של דיכאון וסיפוק מוגבר מהחיים.

  1. Hill, P. L., & Burrow, A. L. (2008). התנדבות ורווחה סובייקטיבית באמצע החיים ובמבוגרים: תפקידן של רשתות חברתיות תומכות. כתב עת ללימודי אושר, 9(2), 271-292.

מחקר זה חוקר את ההשפעה של התנדבות על רווחה סובייקטיבית ורשתות חברתיות בקרב מבוגרים בגיל העמידה ומבוגרים. הוא מדגיש את הקשר החיובי בין התנדבות לתוצאות בריאות הנפש, תוך שימת דגש על תפקידן של רשתות חברתיות תומכות בשיפור הרווחה.

  1. Oman, D., Thoresen, C. E., & McMahon, K. (1999). התנדבות ותמותה בקרב קשישים תושבי הקהילה. Journal of Health Psychology, 4(3), 301-316.

מחקר זה בוחן את הקשר בין התנדבות ושיעורי תמותה בקרב קשישים. הוא מספק עדות לשיעורי תמותה נמוכים יותר בקרב אנשים העוסקים בעבודה התנדבותית, מה שמצביע על קשר חיובי בין התנדבות לתוצאות בריאות גופניות.

  1. Lum, T. Y., & Lightfoot, E. (2005). השפעות ההתנדבות על הבריאות הפיזית והנפשית של אנשים מבוגרים. מחקר על הזדקנות, 27(1), 31-55.

מאמר מחקר זה בוחן את ההשפעות של התנדבות על הבריאות הפיזית והנפשית של מבוגרים. הוא דן בהשפעה החיובית של התנדבות על הרווחה הכללית, כולל שיפור בתוצאות הבריאות הגופניות.

  1. Musick, M. A. & Wilson, J. (2003). התנדבות ודיכאון: תפקידם של משאבים פסיכולוגיים וחברתיים בקבוצות גיל שונות. מדעי החברה והרפואה, 56(2), 259-269.

מחקר זה בוחן את הקשר בין התנדבות ודיכאון בקבוצות גיל שונות. הוא מדגיש את תפקידם של משאבים פסיכולוגיים וחברתיים בתיווך הקשר בין התנדבות לתוצאות בריאות הנפש.

  1. Piliavin, J. A., & Siegl, E. (2007). היתרונות הבריאותיים של התנדבות במחקר האורך של ויסקונסין. כתב עת לבריאות והתנהגות חברתית, 48(4), 450
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום