תרומות דם במלחמת חרבות ברזל: "תרומת דם אחת יכולה להציל חיים של שלושה אנשים"

(0)
לדרג

המלחמה הקשה והאכזרית בתולדותיה של ישראל עדיין מתחוללת, אנשים רבים מאושפזים בבתי החולים במצב קשה ואנוש וזקוקים למנות דם מצילות חיים. זכי הלר, דובר מד"א, מסביר על חשיבותה של התרומה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

הפצועים הרבים המאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ זקוקים למנות דם שיסייעו להם להחלים מפציעותיהם, רבות מהן פציעות ירי קשות. אזרחי ישראל לא נשארו אדישים ומתחילת המלחמה עשרות אלפי אנשים תרמו דם. מהבחינה הזו, ישראל נמצאת בשעתה היפה ביותר. אזרחים נרתמים לסייע בכל מה שהם יכולים, כולל בתרומות דם. שוחחנו עם זכי הלר, דובר מד"א, שמסביר למה כל כך חשוב לתרום דם בימים אלה.

"חשוב לתרום דם כל השנה, בסופו של דבר בעולם אין תחליף לדם, הדם שמגיע לבתי החולים מגיע אך ורק מתרומות של מתנדבים וזה הבסיס", אומר הלר. לדבריו, "בכל יום מד"א אמונה על כל איסוף הדם והאספקה לבתי החולים. בימים של שגרה, אנחנו אוספים מעל אלף מנות דם ביום, המיועדות לחולים ולפצועים מתאונות דרכים, אך בתקופה כזאת אנחנו זקוקים למנות דם רבות - יש מאות פצועים במצב קשה ובינוני שזקוקים לטיפולים מצילי חיים. בימים אלה, יותר מתמיד אנחנו זקוקים לתרומות רבות של דם. מנת דם אחת מסייעת להצלתם של שלושה חולים או פצועים. למשל, דם מסוג O יכול להתאים לכל הפצועים, לעומת סוגי דם אחרים שלא מתאימים לכולם".

מהו תהליך השינוע של תרומות הדם?

"אנחנו לוקחים דם ממרכזי תרומות הדם שלנו ומגיעים להמון מקומות בארץ לקחת דם, כולל מקומות עבודה ומקומות ציבוריים כמו קניונים. לאחר שהמנות נלקחות, הן מועברות לבנק הדם המרכזי של מד"א, ושם הן עוברות תהליך של בדיקות והפרדה, ומשם הן מסופקות לבתי החולים".

ניידת התרמות דם של מד"א. צילום: שאטרסטוק

ניידת התרמות דם של מד"א. צילום: שאטרסטוק

כמה אנשים תרמו דם מאז תחילת המלחמה?

"ראינו הירתמות בלתי רגילה. מתחילת המלחמה אספנו למעלה מ-28 אלף מנות דם, קרוב ל-500% יותר מיום רגיל. הציבור מגיע בהמוניו לתרום דם. אנחנו רואים אנשים מבוגרים ובני נוער שבאים לתרום ולפעמים מחכים בתורים ארוכים, וזה באמת מחמם את הלב לראות את ההירתמות. חלק תורמים בלהתגייס למילואים, אחרים תורמים בהכנת חבילות ובציוד הומניטרי, ויש את אלה שמגיעים לתרום דם".

כיצד מתמודדים צוותי מד"א בעת הזו?

"הצוותים שלנו מתמודדים עם מראות מאוד קשים, מעבר לזה שבמהלך המלחמה הזאת איבדנו נהגי אמבולנסים, פרמדיקים וחובשים שנרצחו בזמן שהצילו חיים, כשהעניקו טיפול לפצועים. ביניהם, עמית מן ז"ל שהיתה במרפאה בבארי ונרצחה תוך שהיא מטפלת בפצועים עם כפפות על הידיים. גם החובש הבכיר אהרון חיימוב ז"ל נורה כשהגיע עם האמבולנס לטפל בפצועים. זאת בנוסף ללא מעט רופאים ופרמדיקים שנרצחו או נפלו בקרבות.

"המראות שנתקלו בהם הצוותים שלנו הם בהחלט מראות שלא היו רגילים לראות. הפעם מדובר במראות הרבה יותר קשים ובכמויות לא נתפסות. הם נסעו בעוטף עזה, בשדרות ובאופקים ונחשפו בדרך לגופות מוטלות ברחובות. קשה מאוד להתמודד עם תמונות כאלו, אבל מד"א מכין את הצוותים לחוסן נפשי, אנחנו מעניקים להם סיוע נפשי ועוזרים להם להתמודד".

לדברי הלר, "מגן דוד אדום הוא ארגון ההצלה הלאומי של ישראל עם כ-30 אלף מתנדבים שנרתמים לסייע ביום ובלילה. הם עמוד התווך של הארגון והם מצילים חיים. יחד עם זאת, חשוב לציין שמד"א לא נכלל בתקציב המדינה - הוא מתקיים על תרומות של אנשים טובים, ולכן חשוב לתרום במיוחד בימים אלה".

מצבים שבהם לא ניתן לתרום דם

  • אם הרגשתם לא טוב במהלך שלושת הימים האחרונים.
  • אם אתם סובלים ממחלות לב, מחלות ממאירות, סוכרת המטופלת באינסולין, המופיליה ו/או מחלת הנפילה.
  • תרמתם דם בשלושת החודשים האחרונים.
  • השתלתם שיניים בחודש האחרון, או ביצעתם טיפול שיניים בשבוע האחרון או שיננית ביממה האחרונה.
  • אם אתם שוקלים מתחת ל-50 ק"ג.
  • אם את בהריון, או שילדת בחצי שנה האחרונה.
  • אם אתם נהגי רכב ציבורי/ מנופאים/ עובדים בגובה שעתידים לעבוד 12 שעות לאחר תרומת הדם.
  • עיסוק בספורט אתגרי כ-12 שעות לאחר תרומת הדם.
  • אם עשיתם פירסינג או קעקוע ולא חלפו 4 חודשים.

רוצים לתרום דם היום?

אלה הם מרכזי תרומות הדם שתוכלו להגיע אליהם היום, 17.10.23 כדי לתרום דם:

  • ירושלים, היכל הפיס ארנה – בכניסה הראשית, 10:00-16:00
  • צמח צדק 9 לוד, ביה"ס חב"ד בנות, 12:00-18:00
  • עכו, ביה"ס גורדון – אולם ספורט, 12:00-19:00
  • ההסתדרות 1 חצור הגלילית, היכל התרבות, 12:00-19:00
  • סאג'ור, מרכז הטניס, 12:00-19:00

מעוניינים לתרום דם בכל יום אחר? היכנסו לאתר מד"א ומיצאו את מרכז תרומות הדם הקרוב לביתכם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום