בדיקת סיטי - האם יש בזה סיכונים?

(0)
לדרג

בדיקת סיטי מעוררת לעתים פחדים וחששות מפני הבאות: למה שלחו אותי לעשות את הבדיקה, האם היא מסוכנת ובמה היא כרוכה? כל השאלות והתשובות על CT, בכתבה הבאה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • בדיקת סיטי היא בדיקה שנעזרת בקרני רנטגן גבוהים יותר מבדיקת רנטגן רגילה.
  • פט סיטי היא בדיקה שמשלבת את הסיטי עם בדיקה נוספת, ולכן היא מעמיקה יותר ומציגה תמונה קלינית מפורטת יותר.
  • לרוב, בדיקות סיטי ופט סיטי אינן כרוכות בתופעות לוואי, אך יש אנשים שמפתחים אלרגיה, קוצר נשימה או חרדה בעקבות בדיקות אלו.
    __________________________________________

בדיקת סיטי מעוררת חרדה אצל לא מעט אנשים ויש לכך כמה סיבות. אחת מהן היא חשיפה לקרינה: בדיקת סיטי כרוכה בחשיפה לקרינה, מה שמעורר אצל אנשים דאגה מסרטן. למרות שמדובר בקרינה בטוחה, יש עדיין סיכון שחשיפה גבוהה תגדיל את הסיכון לסרטן. גם הצורך לשכב ללא תנועה מעורר חשש. בדיקת סיטי יכולה להימשך יותר מחצי שעה, במהלכה המטופל צריך לשכב ללא תנועה. זה יכול להיות קשה עבור אנשים הסובלים מבעיות מסוימות כמו כאבי גב או חרדה. עניין נוסף שמעורר אי נוחות וחששות הוא הצורך להזריק חומר ניגוד. בדיקות סיטי מסוימות עשויות לדרוש הזרקת חומר ניגוד לווריד, שיכול לגרום לתופעות לוואי כגון בחילות, הקאות ורגישות לקרינה. וכמובן, אולי החשש הגדול ביותר: הפחד המובן מהתוצאות, שהרי לא עושים את הבדיקה ללא סיבה.

בשורות הבאות ננסה לענות על שאלות רבות בנושא בדיקת סיטי, פט סיטי, תופעות לוואי אפשריות, האם זה מסוכן ועוד.

מהי בדיקת סיטי?

בדיקת סיטי היא בדיקת הדמיה לא פולשנית המשתמשת בקרינת רנטגן כדי ליצור תמונות מדויקות של הגוף. הבדיקה משמשת למגוון מטרות כמו אבחון מחלות ובעיות נוירולוגיות, מעקב אחרי התקדמות או נסיגה של מחלה, ותכנון טיפול בהתאם לממצאים.

למה משמשת בדיקת סיטי?

בדיקת סיטי משמשת לאבחון של גידולים ושברים בעצמות וכדי לזהות את מיקום גידול, זיהום או קריש דם לפני הליכים כגון ניתוח, ביופסיה וטיפול בקרינה. כמו כן הבדיקה מאפשרת איתור ומעקב אחרי מחלות ומצבים כגון סרטן, מחלות לב וריאות ועוד.  

מתי מזמינים בדיקת סיטי?

רופאים מזמינים סריקות CT בשל סיבות רבות ועל מנת לזהות, למשל, בעיות בעצמות ובמפרקים, שברים מורכבים בעצמות, גידולים ומחלות. סריקות סיטי יכולה לזהות ולאשש ממצאים של מחלות כמו סרטן, מחלת לב, מחלות ריאה ועוד.

מדוע אנשים חוששים לעשות בדיקת סיטי?

הסיבה לחששות היא כמות הקרינה בבדיקה, הגדולה יותר מצילום רנטגן רגיל. יחד עם זאת, רמת הקרינה בסריקות CT לא הוכחה כגורמת לנזק לטווח ארוך, אם כי במינונים גבוהים כן תהיה, או עלולה להיות, עלייה כלשהי בסיכון הפוטנציאלי למחלת הסרטן.

מדוע אנשים רבים פונים לבדיקת סיטי פרטית?

כל מי שנזקק אי פעם בדיקת סיטי יודע, שאין כמעט קשר ישיר בין הדחיפות לעשות בדיקת סיטי ובין התור שנקבע בקופת החולים. מערכת הבריאות בישראל היא אמנם מהטובות בעולם אבל היא גם אחת העמוסות. התוצאה היא שאנשים רבים עושים ביטוח בריאות פרטי ויכולים בעזרתו לעבור בדיקות סיטי בתוך זמן קצר ולא לחכות חודשים ארוכים לתור שנקבע להם בקופת החולים.

כמה עולה בדיקת סיטי פרטית?

מחירה של בדיקת CT פרטית הוא בין 2,000 ל-4,000 שקל, כאשר הביטוח הפרטי מחזיר לרוב כ-80% מסכום התשלום.

מהי בדיקת פט סיטי ומה ההבדל בינה לבדיקת סיטי רגילה?

בדיקת פט סיטי היא בדיקה המשתמשת בחומר רדיואקטיבי כדי לזהות אזורים בגוף עם פעילות מטבולית מוגברת, בעוד שבדיקת סיטי היא בדיקה המשתמשת בקרינת רנטגן כדי ליצור תמונות תלת מימדיות של הגוף.

סיטי

בדיקת סיטי אורכת בין חצי שעה ל-45 דקות. צילום: שאטרסטוק

ההבדל העיקרי בין בדיקת פט סיטי לבדיקת סיטי רגילה הוא שבדיקת פט סיטי מאפשרת לאבחן מחלות ומצבים רפואיים על סמך הפעילות המטבולית שלהם, בעוד שבדיקת סיטי רגילה מאפשרת לאבחן מחלות ומצבים רפואיים על סמך המבנה שלהם. בדיקת פט סיטי משמשת לרוב לאבחון של מחלות סרטניות, כגון סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הריאות. היא משמשת גם לאבחון של מחלות דלקתיות, כגון דלקת מפרקים שגרונית ודלקת הלבלב.

מה הם היתרונות והחסרונות של בדיקת פט סיטי?

בדיקת סיטי יכולה לאבחן מחלות ומצבים רפואיים בשלבים מוקדמים, עם יכולת להבדיל בין רקמות בריאות לרקמות חולות ולתת תמונה מעודכנת על התקדמות או נסיגת המחלה במטופל. החסרונות שלה הן חשיפה גבוהה לקרינה ומחיר גבוה אם עושים אותה באופן פרטי.

מהי עלות בדיקת פט סיטי?

גם בדיקת פט סיטי, כמו בדיקת CT רגילה, היא בדיקה שקשה להשיג דרך קופות החולים, אבל אפשר לעבור אותה באופן פרטי יחסית מהר. העלות היא החל מ-5,000 שקל. אנשים שיש להם ביטוח בריאות פרטי יכולים לעבור אותה ולקבל בהמשך החזר של 80%.

אמינות בדיקת פט סיטי - האם היא המהימנה מכולן?

בדיקת פט סיטי היא בדיקת הדמיה מדויקת מאוד הנחשבת לאמינה במיוחד. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שרמת האמינות של בדיקת פט סיטי תלויה במספר גורמים, כמו איכות מכשיר הפט סיטי - מכונות פט סיטי חדשות יותר מדויקות יותר ממכשירים ישנים יותר. יש גם את עניין המקצועיות של הצוות הרפואי שעורך את הבדיקות ומאבחן בזמן אמת וגם נושא איכות חומר הניגוד. במחקרים שבדקו את אמינות בדיקת פט סיטי נמצא כי היא בעל רגישות של 90%-95% באבחון סרטן. עם זאת, חשוב לציין שאף בדיקת הדמיה אינה 100% מדויקת.

בדיקת פט סיטי – מהן תופעות הלוואי?

בדיקת פט סיטי לרוב לא גוררת תופעות לוואי מיוחדות, אבל ייתכנו תגובות אלרגיות לחומר ניגוד, כאבי גב או כאבי ראש. מומלץ לכן להרבות בשתיית מים לאחר הבדיקה כדי לעזור לגוף להיפטר מחומר הניגוד. אם אתם סובלים מאלרגיות או מבעיות של קוצר נשימה, ודאו שאתם מצוידים בתרופות המתאימות וכמובן באישור הרופא שלכם.

פיענוח בדיקת פט סיטי - אחרי כמה ימים מקבלים את תוצאות האבחון?

זמן הקבלה של תוצאות האבחון לאחר בדיקת פט סיטי תלוי במספר גורמים וביניהם היקף הבדיקה - אם הבדיקה היתה מורכבת, ייתכן שהיא תדרוש זמן פיענוח ארוך יותר; היקף התוצאות - אם התוצאות הן מורכבות, ייתכן שייקח יותר זמן לפיענוח; זמינות הפיענוח - אם הרופא המטפל לא זמין, הפיענוח עלול להתעכב.

שאלות ותשובות 

מה זה בדיקת פט סיטי? בדיקת הדמיה המשלבת בין שני סוגים של בדיקות הדמיה: בדיקת פוזיטרון-אמילציה (פט) ובדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (סיטי). ההבדל העיקרי בין בדיקת פט סיטי לבדיקת סיטי רגילה הוא שבדיקת פט סיטי מאפשרת לאבחן מחלות ומצבים רפואיים על סמך הפעילות המטבולית שלהם, בעוד שבדיקת סיטי רגילה מאפשרת לאבחן מחלות ומצבים רפואיים על סמך המבנה שלהם.

למה משמשת בדיקת פט סיטי? לאבחון של מחלות סרטניות, כגון סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הריאות. היא משמשת גם לאבחון של מחלות דלקתיות, כגון דלקת מפרקים שגרונית ודלקת הלבלב.

כמה עולה בדיקת פט סיטי פרטית? בערך 5,000 שקל.

כמה זמן נמשכת בדיקת סיטי? בין חצי שעה ל-45 דקות.

מתי עושים בדיקת פט סיטי? בין היתר כאשר רוצים לאבחון סרטן - בדיקת פט סיטי יכולה לעזור לאתר גידולים סרטניים, לזהות את היקף הגידול ולבדוק אם הוא התפשט לאיברים אחרים, לעקוב אחרי מחלות ולאבחן מצבים רפואיים מורכבים.

מהי בדיקת סיטי בטן ומתי מתבקשים לבצע אותה? בדיקת סיטי בטן נועדה לתת תמונה מלאה של איברי הבטן והאגן, באמצעות סדרה של תמונות דו-מימדיות של הגוף. המחשב משלב את התמונות הדו-מימדיות הללו כדי ליצור תמונות תלת-מימדיות של איברי הבטן והאגן. בדיקת סיטי בטן משמשת לאבחון של מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים, כמו אבנים בכליות, דלקת התוספתן, מחלות מעי דלקתיות, מחלות כבד, מחלות לבלב סרטן ועוד.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום