הקשר בין מחלות חניכיים למחלות לב

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רפואת הפה כוללת מחלות סיסטמיות שקשורות לחלל הפה, השיניים והחניכיים, שבזכות בדיקה שגרתית יכולות להתגלות ולקבל מענה רפואי ובזמן

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
09-8946767

כמעט מחצית (46%) מכלל המבוגרים בני 30 ומעלה סובלים מתסמינים של מחלת חניכיים שנחשבת לגורם המוביל לאובדן שיניים, כפי שעולה המרכז האמריקאי למחלות ומניעתן (CDC). מפרסומים נוספים של המרכז עולה כי מחלות לב הן הגורם המוביל למוות עבור גברים ונשים. נתון מעניין נוסף הוא שיש קשר בין השיניים, ועל כך מעידים מחקרים שמשקפים את השפעת בריאות הפה הלקויה כדוגמת מחלת חניכיים, לעלייה בשיעור בעיות לב וכלי דם, התקפי לב ושבץ מוחי. זאת, לעומת אנשים הנהנים מבריאות פה מיטבית.

ד״ר גבריאל לביא, רופא שיניים המתמחה ברפואת הפה, מתייחס לקשר בין שני הדברים, מדגיש את חשיבות השמירה על היגיינת הפה ומסביר איך עושים את זה נכון.

מחלת חניכיים והתקפי לב - מה הקשר?

״ראשית, חשוב לי להדגיש כי מחקרים גם הוכיחו שמחלת חניכיים שאינה מטופלת שוות ערך לגורמי סיכון למחלות לב כגון עישון. הסיבה לכך היא שמחלות חניכיים נגרמות כתוצאה מחיידקים הנכנסים לכיסים שנוצרים בחניכיים, מיקום אליו האמצעים הדנטליים ומברשת השיניים לא תמיד מגיעים. מדובר בעומק של 5-7 מ״מ, שם אותם חיידקים אלימים, שיכולים להתקיים גם בתנאים של חוסר או מיעוט חמצן, מצליחים לשרוד. מכאן קצרה הדרך, פיזית, להגעת החיידקים למחזור הדם ולפגיעה בלב ובאיברים נוספים בגוף, גם אלה הרחוקים מחלל הפה".

ד"ר לביא מוסיף כי כאשר מחלת חניכיים מתקדמת אינה מטופלת, עלולה להיות גם עלייה ברמת החלבון CRP – אחד המדדים הנאמנים לסיכון ללקות בהתקף לב.

״מחלת חניכיים שאינה מטופלת גם עלולה להגדיל את הסיכון לשבץ מוחי פי שלושה ולסרטן הפה פי ארבעה, כמו גם להוות גורם ללידה מוקדמת או למשקל לידה נמוך של העובר. זאת, בנוסף להתאמה המובהקת שנמצאה בין טרשת העורקים לנוכחות של מחלת חניכיים קשה״, מסביר ד"ר לביא.

מהי מחלת חניכיים וכיצד היא נגרמת?

״מחלת חניכיים נגרמת בעיקר כתוצאה מהצטברות פלאק, ועקב כך הפרשת חומרים רעילים שגורמים לתגובה דלקתית. כאשר המצב מחמיר, נגרמת היפרדות של החניכיים מהשן ונוצרים כיסים שהופכים לקרקע פורייה עבור אוכלוסיית חיידקים אלימה״.

מה הם התסמינים שיכולים להעיד על מחלת חניכיים?

״בראש ובראשונה, חשוב להבין כי חניכיים בריאות צריכות להיות ורודות, מוצקות ולשמור על השיניים במקומן. התסמין העיקרי לדלקת הוא דימום בכל נגיעה בחניכיים או בעת צחצוח השיניים. זאת, בנוסף לסימנים שעלולים להופיע כדוגמת כאב, אודם ונפיחות, ריח רע מהפה, תזוזת השיניים או חשיפתן, מוגלה המצטברת מתחת לחניכיים או בסמוך לשיניים ואף נסיגת חניכיים, כמו גם טעם מתכתי, חום גבוה, ועודף רוק, שיכולים להעיד על דלקת חניכיים כיבית חריפה״.

כיצד ניתן למנוע את התפתחותן של דלקת או מחלת חניכיים?

״שמירה על היגיינה היא הפתרון. הכוונה היא לצחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, ואם אפשר גם שלוש פעמים. זאת, בנוסף לשימוש נכון בקיסמים או חוט דנטלי ומי פה. גם מסטיק בריא וללא סוכר, המעודד הפרשות וכך מוריד את רמת החומציות בחלל הפה, הוא פתרון נוסף מומלץ. באופן כללי, נוכחות של הרוק מסייעת בשטיפת שאריות של אוכל וחיידקים ומעודדת את ניקוי הפה".

צחצוח שיניים

צחצוח שיניים. שמירה על היגיינת הפה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה עוד חשוב לעשות כדי לשמור על בריאות הפה?

״חשוב והכרחי מעקב של רופא שיניים ואבחון מצב הפה, במיוחד אצל מטופלים הסובלים מבעיות בלב וכלי הדם וממחלות כרוניות. כאן נכנס לתמונה תחום רפואת הפה, מקצוע רב תחומי שעוסק באבחון קליני ומסייע בזיהוי וטיפול במגוון רחב של מחלות בחלל הפה ובכל הגוף״.

הפה הוא השער הרפואי לכלל מערכות הגוף?

״בהחלט כן, חלל הפה הוא מקום נגיש המשמש מראה לבעיות במקומות בגוף שללא בדיקות פולשניות, לא ניתן לדעת מה באמת קורה שם. כיב שאינו מתרפא, שינוי צבע או גוש בחלל הפה הם רק כמה דוגמאות למצבים שדורשים בדיקה מקיפה וקפדנית.

"דוגמה נוספת היא נשים בגיל המעבר המתארות לא פעם תחושה שבה הפה בוער ולעתים גם תחושת נימול, עדות לשינויים המתחוללים בגופן. קשר הדוק נוסף הוא בין דלקת שמתחילה בחלל הפה ועלולה להחליש את יכולתו של הגוף לשלוט ברמת הסוכר בדם, ולגרום להחמרה ואובדן האיזון במחלת הסוכרת.

"גם לדלקת חניכיים ולאוסטאופורוזיס יש לא מעט במשותף. לראיה, מחקרים מסוימים מצאו כי נשים עם אוסטיאופורוזיס סובלות ממחלת חניכיים בתדירות גבוהה יחסית, ככל הנראה כתוצאה מהשפעת הדלקת על החלשת העצם בחלקים אחרים של הגוף".

ד"ר לביא מסכם: "הגוף והפה אחד הם, ולכן מדובר בהשפעה הדדית. שמירה מיטבית על היגיינת הפה, שגרת צחצוח וטיפול יומיומי בשיניים ובחניכיים, כמו גם מעקב אצל רופא שיניים וניקוי הפה באופן קבוע אצל שיננית, הכרחיים כדי למנוע את המצבים שתוארו לעיל. בנוסף, חשוב להביא בחשבון גם את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, וכל שינוי בריאותי שיכולים להשפיע וחשוב שיקבלו מענה גם בחלל הפה״.

למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ ו/או בדיקה: ד"ר גבריאל לביא, מרפאת שיניים פרדסיה, שד׳ הנשיא 1 פרדסיה. טל': 09-894-6767. [email protected]

(צילומים: שאטרסטוק)

  • צור קשר
ד"ר לביא גבריאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום