זרקור על מסתמי הלב

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בלב, המשאבה המניעה את זרימת הדם לכל רחבי הגוף, יש ארבעה מסתמים, שניים בכל צד. מה קורה כשמתעוררת באחד מהם בעיה, מהי הדרך לאבחן אותה וכיצד מטפלים? פודקאסט עם ד"ר קרן סקלסקי, מומחית לקרדיולוגיה, אקו-קרדיוגרפיה ומחלות מסתמיות

רופאה קרדיולוגית ,מומחית לקרדיולוגיה
053-3399086 (מספר מקשר)

פעילות הלב תלויה ברשת השסתומים הסבוכה שלו כדי להבטיח זרימת דם חלקה ויעילה בכל הגוף. שסתומים אלה פועלים כשומרי סף, נפתחים ונסגרים ברגעים מדויקים כדי לכוון את זרימת הדם לכיוון הרצוי. עם זאת, לפעמים מסתמי הלב יכולים להיתקל בבעיות המשבשות את תפקודם התקין.

ד"ר קרן סקלסקי, מומחית לקרדיולוגיה, אקו-קרדיוגרפיה ומחלות מסתמיות ומנהלת המרפאה הקרדיו-רנלית לחולי כליות ולב בבית החולים בילינסון, מסבירה: "אחת הבעיות השכיחות היא דליפה, הידועה גם בשם אי ספיקת לב, וזה קורה כאשר מסתם לא מצליח להיסגר כמו שצריך, הדם זורם לאחור או דולף, מה שעלול להפעיל עומס נוסף על הלב ולפגוע בתפקודו התקין. דליפת מסתם יכולה להתרחש מסיבות שונות, כולל חריגות מבניות, נזק לרקמת המסתם, זיהום או מצבים ניווניים".

בעיה נוספת שאותה מציגה ד"ר סקלסקי היא היצרות פתחי המסתם והיא מתרחשת כאשר המסתם הופך נוקשה או מתעבה, מה שגורם להקטנה בגודל הפתח שדרכו הדם יכול לעבור. כתוצאה מכך, הלב צריך לעבוד קשה יותר כדי לשאוב דם דרך הפתח המצומצם, מה שמוביל לתסמינים כמו עייפות, קוצר נשימה וכאבים בחזה. היצרות מסתם נובעת בדרך כלל מהסתיידות הקשורה לגיל, פגמים מולדים ועוד.

גם דליפת מסתם וגם היצרות יכולים להשפיע באופן משמעותי על תפקוד הלב ועל הבריאות הכללית. מצבים אלה מובלים פעמים רבות לתסמינים כגון עייפות, אגירת נוזלים, קוצר נשימה, כאבים בחזה וסיכון מוגבר לפתח אי ספיקת לב או סיבוכים קרדיווסקולריים אחרים.

כיצד מאבחנים בעיות במסתמי הלב?

"קוצר נשימה וכאבים בחזה הם תסמינים שיכולים להעיד על שלל מחלות לב. כדי לאבחן מחלות מסתמים אנחנו עורכים בדיקה פיזיולוגית על ידי האזנה ללב עם סטטוסקופ וכן בדיקת אק"ג שמראה את הפעילות החשמלית של הלב. בהמשך מתבצעת בדיקת של אקו לב".

ד"ר סקלסקי מסכמת: "ההחלטה על הטיפול תהיה לפי סוג הבעיה המסתמית, חומרתה והתסמינים. בחלק מהמקרים טיפול תרופתי יכול לעזור, אך במקרים בהם הבעיה קשה יותר, או אם המטופל הוא מעל גיל 75, בדרך כלל הטיפול יהיה התערבות במסתם. בשנים האחרונות ישנה התקדמות טכנולוגית משמעותית וכיום יש יכולת להשתיל או לתקן מסתם בצנתור, בלי צורך בניתוח מורכב של ניתוח לב פתוח אשר מלווה בפתיחת חזה ובהתאוששות לא פשוטה".

(צילומים: שאטרסטוק) 

האזינו לפודקאסט המלא >>> 

ד"ר קרן סקלסקי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום