תרומת פלזמה לחולי קורונה: מה עומד מאחורי הקריאה של מד"א?

(0)
לדרג

הקורונה, שזכתה לאחרונה לכינוי "שפעת הקיץ", חזרה לחיינו. עם העלייה במספר החולים קורא ארגון מד"א לציבור המחלימים לתרום פלזמה, שתשמש בעת הצורך לטיפול בחולים קשים. הנה כל מה שחשוב שתדעו על התרומה החשובה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • הצורך בעירויי פלזמה גבר בעקבות התפרצות נוספת של מחלת הקורונה. לאחרונה הופיעו שני זנים חדשים - "פירולה" שהגיע לראשונה בישראל ואובחן ב"איכילוב", ו"אריס", שהספיק להתפשט בכ-40 מדינות עד כה.
  • תרומת פלזמה - מרכיב נוזלי שקוף בכלי הדם – נאספת באמצעות תהליך המכונה פלזמפרזיס. הפלזמה מכילה חומרים מזינים, חלבונים ונוגדנים ובין היתר ניתן להשתמש בה לפיתוח טיפולים נגד מחלות, ביניהן קורונה.
  • פלזמה שימשה למניעה וטיפול במחלות זיהומיות במשך מאות שנים. פלזמה ממחלימים הניתנת בעירוי לחולה יכולה לנטרל את פתוגן המחלה ולמגר אותו ממחזור הדם.
    __________________________________

לאחרונה גבר הצורך למנות פלזמה של מחלימי קורונה בשל שני זני קורונה חדשים שהתגלו: הראשון הוא זן "פירולה" שהגיע לישראל ואובחן לראשונה במטופלת בבית החולים איכילוב. זן זה מסתמן כעמיד מפני החיסונים הקיימים. הזן השני שהתגלה הוא זן "אריס", שהספיק להתפשט בכ-40 מדינות עד כה.

לאור התפשטות הזנים ושיעור החולים שנמצא בעלייה, ארגון מד"א יצא בקריאה לאנשים שחלו בקורונה בשלושת החודשים האחרונים, לתרום מנות פלזמה, על מנת שתמשמדש בעת הצורך לטיפול בחולים קשים.

מהי תרומת פלזמה?

תרומת פלזמה היא צורה ספציפית של תרומת דם המרכיב הנוזלי השקוף בכלי הדם נאסף במהלך התרומה באמצעות תהליך המכונה פלזמפרזיס. התרומה נלקחת מפני שהפלזמה מכילה חומרים מזינים, חלבונים ונוגדנים ובין היתר ניתן להשתמש בה לפיתוח טיפולים נגד מחלות, ביניהן קורונה.

איך תרומת פלזמה יכולה לעזור לחולי קורונה?

תרומת פלזמה שימשה למניעה וטיפול במחלות זיהומיות במשך מאות שנים. חולים שהחלימו מזיהום קודם ופיתחו חסינות אדפטיבית, שהודגמה על ידי נוכחות של נוגדנים ספציפיים לאנטיגן, העבירו תרומת פלזמה עם עירוי לחולה אחר, והפלזמה נטרלה את פתוגן המחלה ולבסוף מיגרה אותו ממחזור הדם.

עירוי פלזמה

עירוי פלזמה. הוכיח יעילות בטיפול בקורונה. צילום: שאטרסטוק

נגיף הקורונה העיר לחיים את נושא תרומות הפלזמה והפך אותן לרלוונטיות מתמיד כטיפול פוטנציאלי למחלה, במיוחד בתקופה שבה שעדיין לא פותחו חיסונים מתאימים. טיפולי פלזמה מציעים מספר יתרונות, המרכזי ביניהם הוא האפשרות לאסוף נפחי פלזמה גדולים מתורמים באופן קבוע, בלי להשפיע על רמות ההמוגלובין שלהם, שכן כדוריות הדם האדומות שלהם מוזרקות מחדש במהלך תהליך התרומה.

יעילות הטיפול בפלזמה בנגיפים אחרים

הקורונה העלתה לתודעה את השימוש הרפואי בפלזמה, אך מתברר כי נעשה שימוש מוצלח בפלזמה גם כטיפול בתסמונת המצוקה הנשימתית החריפה, או בשמה הנפוץ יותר – סארס (SARS), בתסמונת הנשימה המזרח תיכונית (MERS) וכן בעת התפרצות שפעת העופות.

במקרה של טיפול בסארס, מתן עירויי פלזמה העלה את הסיכויים של מטופל להבריא אם ניתן תוך 14 ימים מתחילת המחלה. בטיפול במארס, הטיפול הועיל כאשר בפלזמה שניתנה היה ריכוז גבוה יותר של נוגדנים ספציפיים למארס. בהתחשב בדמיון הקליני בין אותן מחלות, הפלזמה נבחרה כאפשרות טיפול מבטיחה גם עבור הקורונה.

טיפול בחולי קורונה באמצעות פלזמה

מחקר פיילוט מוקדם שנערך בסין בדק את ההשפעה של עירוי פלזמה על עשרה חולים שאושפזו עם קורונה חמורה. הממצאים של המחקר היו חיוביים אך לא מפתיעים בהתחשב בעובדה שהטיפול נרשם כאפקטיבי בקרב הנגיפים שציינו לעיל. המחקר מצא כי התסמינים הקליניים של הקורונה הופחתו באופן משמעותי בכל החולים, כאשר חום, קוצר נשימה, שיעול וכאבים בחזה השתפרו במיוחד.

כמו במחקרים קודמים, תוצאות טובות יותר נצפו במטופלים שקיבלו עירוי פלזמה עם רמת נוגדנים גבוהות יותר תוך 14 יום מההדבקה. בסך הכל, הקבוצה הראתה מצב בריאותי משופר בהרבה בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף, לא דווח על תופעות לוואי חמורות בעקבות עירוי הפלזמה.

החוקרים הגיעו למסקנה שטיפול בפלזמה יכול להציע אפשרות טיפולית בסיכון נמוך, אך הודו שיש צורך במחקרים נוספים, מבוקרים וקפדניים נוספים. לאחר המחקר, פורסמו מספר מחקרים תצפיתיים נוספים, שמצאו קשר בין עירויי פלזמה לשיפור בתסמינים קליניים ותמותה מופחתת בקרב חולי קורונה.

בשורה התחתונה: עירויי פלזמה יכול לשפר משמעותית את תסמיני הקורונה ולקדם הבראה מהמחלה. מדובר בטיפול עם מעט מאוד סיכונים, שקיים כבר מאות שנים והוכיח את עצמו כאפקטיבי בטיפול בנגיפים כמון סארס, מארס ושפעת העופות.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום